Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาคุณภาพการสอนของครูและปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อคุณภาพการสอนของครู 2) ตรวจสอบความกลมกลืนของโมเดลเชิงสาเหตุของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อคุณภาพการสอนของครูกับข้อมูลเชิงประจักษ์ 3) วิเคราะห์อิทธิพลรวม อิทธิพลทางตรง และอิทธิพลทางอ้อมของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อคุณภาพการสอนของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาพิษณุโลกเขต 2 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นครูผู้สอน จำนวน 400 คน และนักเรียนจำนวน 800 คนได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถาม 2 ฉบับ วิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้สถิติ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และใช้โปรแกรม LISREL 8.72 ผลการวิจัยพบว่า 1. คุณภาพการสอน ของครูสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาพิษณุโลกเขต 2 อยู่ในระดับมาก และปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อคุณภาพการสอนของครู มี 7 ปัจจัย ประกอบด้วย ประสบการณ์ในการสอน บุคลิกภาพของครู เจตคติต่อวิชาที่สอน ความสามารถทางวิชาการการใช้สื่อการเรียนการสอน และบรรยากาศในห้องเรียน 2. โมเดลความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อคุณภาพการสอนของครูมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ 3. ปัจจัยเชิงสาเหตุที่มีอิทธิพลทางตรงต่อคุณภาพการสอนของครู คือ บุคลิกภาพของครู เจตคติต่อวิชาที่สอน ความสามารถทางวิชาการ การใช้สื่อการเรียนการสอน และบรรยากาศในห้องเรียน ส่วนปัจจัยที่มีอิทธิพลทางอ้อมต่อคุณภาพของครู คือ ประสบการณ์ในการสอนและเจตคติต่อวิชาชีพครู The purposes of this research were to 1) study the instructional efficiency of teachers and examine the factors that influence on the instructional efficiency of teachers 2) check the accordance of the causal model factors that affect to the instructional efficiency of teachers and the empirical data 3) analyze the direct and total up factors that influence on the instructional efficiency of teachers under Phitsanulok educational area office 2. The samples were 400 teachers and 800 students were selected by Multi-Stage Samplings. The instruments consist of 2 questionnaire papers. The data obtained were analyzed by using mean, standard deviation, the Pearsons product moment correlation-coefficient and lasted the congruency between the model and the empirical data (LISREL 8.72). The results revealed as following: 1. The instructional efficiency of teachers under Phitsanulok educational service office area 2 was at a high level. The factors affecting instructional quality of teachers had 7 factors; the teacher experience, teacher personality, teaching professional attitude, teaching course attitude, academic ability, instructional media utilization and classroom situation. 2. The model matched empirical data was suitable. 3. The causal factors directly influencing the instructional quality of teachers were teacher personality, teaching course attitude, academic ability, instructional media utilization and classroom situation. The causal factors indirectly influencing the instructional quality of teachers which teacher experience and teaching professional attitude.