Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาสภาพปัญหางานวิชาการสร้างรูปแบบการพัฒนางานวิชาการ และเพื่อประเมินผลการพัฒนาการวิชาการในด้านผลการดำเนินงานการพัฒนางานวิชาการ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนทุกกลุ่มสาระการเรียนรู้ และความพึงพอใจต่อการพัฒนางานวิชาการโรงเรียนวัดเขาเจริญธรรมของครูผู้สอน นักเรียน และคณะกรรมการสถานศึกษาภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2548 ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูผู้สอน จำนวน 10 คน นักเรียนชั้นประเภทศึกษาปีที่ 1 ถึงชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 95 คน คณะกรรมการสถานศึกษา จำนวน 9 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถามความคิดเห็นครูผู้สอนเกี่ยวกับสภาพปัญหาวิชาการ แบบสอบถามครูผู้สอนเกี่ยวกับแนวทางการพัฒนางานวิชาการ แบบสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญ แบบประเมินผลการดำเนินการพัฒนางานวิชาการ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนที่ครูผู้สอนเป็นผู้สร้างขึ้น และแบบประเมินความพึงพอใจของครูผู้สอน นักเรียน และคณะกรรมการสถานศึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1. สภาพปัญหางานวิชาการของโรงเรียนวัดเขาเจริญธรรม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาเพชรบูรณ์ เขต 3 พบว่า มีปัญหาเกี่ยวกับการจัดทำหลักสูตร การเรียนการสอน การวิจัยในชั้นเรียน การวัดและประเมินผล การนิเทศภายใน การประเมินผลงาน การพัฒนาบุคลากร ระบบข้อมูลและสารสนเทศ และโครงการทาวงวิชาการ 2. รูปแบบการพัฒนางานวิชาการของโรงเรียนวัดเขาเจริญธรรม ประกอบด้วยการศึกษาข้อมูลเบื้องต้น สภาพปัญหางานวิชาการของโรงเรียนจากครูผู้สอน แนวทางการพัฒนางานวิชาการจากผู้เชี่ยวชาญ และศึกษาเอกสารงานวิจัยและทฤษฎีที่เกี่ยวข้อง นำข้อมูลที่ได้ไปสร้างรูปแบบ กระบวนการและกำหนดกิจกรรมพัฒนาครู และจัดองค์ประกอบในการพัฒนางานวิชาการให้ครูผู้สอนดำเนินการสอน แล้วประเมินผล และนำข้อมูลย้อนกลับเพื่อพัฒนาต่อไป 3. ผลการประเมินการพัฒนางานวิชาการ 3.1 มีผลการดำเนินการพัฒนางานวิชาการอยู่ในระดับมากทุกด้าน 3.2 ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน พบว่า ทุกระดับชั้น และทุกกลุ่มสาระการเรียนรู้ส่วนใหญ่มีค่าเฉลี่ยสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด 3.3 ความพึงพอใจต่อการพัฒนางานวิชาการของโรงเรียนวัดเขาเจริญธรรมของครูผู้สอน นักเรียน และคณะกรรมการสถานศึกษาอยู่ในระดับมากที่สุด The purpose of this study was three for as follows : firstly, to study the problems of academic work : Secondly, to construct the model for development of academic work and thirdly, to evaluate the result of development for academic work such as : development of academic word operation, the achiement of study in every essence and the satisfaction of development for academic work in watkhoachareontom School for the first semester of 2548 academic year. The population was classified into three groups according to : 10 teachers 95 students and 9 School committee. The following conclusions were based on The finding of this study : 1. The condition of academic work problems such as many teachers did not understand in the construction of school curriculum and local curriculum, the essence of learning, fundamental course and supplement course, lack of project teaching, did not understand in the stage of research and development, the stage of learning evaluation and data collection for learning evaluation, lack of internal supervision for academic work technique, data collection, documents for academic evaluation was unsatisfied, the teachers have rare training for academic promotion to standard level and lack of project evaluation knowledge. 2. Model of academic development. According to study basic data by academic work problem, academic development method from teachers, students, school committee. Model of academic development from experts, specialists and documentary research in principle in of educational administration and academic management, a fundamental curriculum in school B.E. 2544 and by the participation of teachers, students and school committee. 3. The result of academic evaluation were as follows. 3.1 Most of teachers understood the curriculum development, project teaching, classroom research, educational evaluation, have skillful in the internal supervision, there were Computer program for data collecting and system atically educational evaluation documents, interested in training, center for information technology and more knowledge of project evaluation.3.2 Achiecment in learning were found that every level and every essences have moreover half of full scores. 3.3 The satisfaction toward academic development of teachers, students and school committee were at excellent level.