Teachers Needs for Self-Development in the Knowledge Standards of Teaching Professional Standards in Schools for the Deaf, under Bureau of Special Education Administration
Abstract:
การศึกษาเรื่อง ความต้องการพัฒนาตนเองด้านมาตรฐานความรู้ตามมาตรฐานวิชาชีพครู ของครูโรงเรียนโสตศึกษา สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความต้องการพัฒนาตนเองด้านมาตรฐานความรู้ตามมาตรฐานวิชาชีพครู ของครูโรงเรียนโสตศึกษา สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ จำแนกตามข้อมูลทั่วไปของครู โดยใช้วิธีการศึกษาเชิงสำรวจจากตัวอย่างที่เป็นครู จำนวน 245 คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถามที่ผู้ศึกษาสร้างขึ้น มีค่าความเชื่อมั่นด้านความต้องการพัฒนาตนเองด้านมาตรฐานความรู้เท่ากับ 0.98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยรายคู่โดยวิธีเชฟเฟ
ผลการศึกษา พบว่า
1) ครูที่เป็นกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 77.96 อายุ 31 35 ปี ร้อยละ 29.80 การศึกษาระดับปริญญาตรี ร้อยละ 82.85 ไม่มีวุฒิทางการศึกษาพิเศษ ร้อยละ 51.84 เคยได้รับการอบรมเกี่ยวกับการจัดการศึกษาสำหรับเด็กที่มีความบกพร่องทางการได้ยิน ร้อยละ 96.33 ประสบการณ์ในการปฏิบัติหน้าที่ครูผู้สอนเด็กที่มีความบกพร่องทางการได้ยินเป็นเวลา 6 10 ปี ร้อยละ 40.41
2) ความต้องการพัฒนาตนเองด้านมาตรฐานความรู้ตามมาตรฐานวิชาชีพครู ของครูโรงเรียนโสตศึกษา สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ในภาพรวมมีระดับ ความต้องการมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า มีระดับความต้องการมากทุกด้าน โดยมี ความต้องการด้านการจัดการเรียนรู้ เป็นอันดับที่ 1 รองลงมาด้านการวัดและประเมินผลการศึกษา ด้านการวิจัยทางการศึกษา ด้านนวัตกรรมและเทคโนโลยีสารสนเทศทางการศึกษา ด้านความเป็นครู ด้านภาษาและเทคโนโลยีสำหรับครู ด้านจิตวิทยาสำหรับครู ด้านการพัฒนาหลักสูตร และ ด้านการบริหารจัดการในห้องเรียน ตามลำดับ
3) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ครูที่มีเพศ อายุ ระดับการศึกษา วุฒิทางการศึกษาพิเศษ การอบรมเกี่ยวกับการจัดการศึกษาสำหรับเด็กที่มีความบกพร่องทางการได้ยิน และประสบการณ์ในการปฏิบัติหน้าที่ครูผู้สอนเด็กที่มีความบกพร่องทางการได้ยินต่างกัน มีความต้องการพัฒนาตนเองด้านมาตรฐานความรู้ตามมาตรฐานวิชาชีพครู ของครูโรงเรียน โสตศึกษา สังกัดสำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ในภาพรวมไม่แตกต่างกัน
The study Teachers Needs for Self - Development in the Knowledge
Standards of Teaching Professional Standards in Schools for the Deaf, under Bureau of Special Education Administration aimed to study and to compare the needs of teachers for self-development in the knowledge standards of teaching professional standards in schools for the deaf, under Bureau of Special Education Administration. It was classified by teachers general information. As a survey research, the study was conducted among a sample group of 245 teachers. The instrument use for data collection was a questionnaire, developed by the researcher, with the reliability of .98. The instrument used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test, One-way ANOVA, and Scheffe matched pair comparison.
The research found that:
1. Most of the teachers in the sample group or 77.96% were female, while
29.8% were between 31-35 years of age, and 82.85% had Bachelor's degree. In all, 51.84% of those teachers had no degrees in special education. However, 96.33% were trained in educational administration for hearing-impaired children, and 40.41% had been experienced in teaching hearing-impaired children for 6-10 years.
2. As a whole, the needs of teachers for self-development in the knowledge
standards of teaching professional standards in schools for the deaf, under Bureau of Special Education Administration were at high level. When considering by aspects, it was found that the needs were at high level on all aspects. The needs on the aspect of instructional management came first, followed by the aspects of evaluation/assessment, educational research, educational innovation & technology, pedagogy, language & technology for teachers, psychology for teachers, program development, and classroom management respectively.
3. The hypothesis testing found that teachers with different gender, age, educational level, special education background, training experience in educational administration for hearing-impaired children, and experience in teaching hearing-impaired children, as a whole did not differ in the needs for self-development in the knowledge standards of teaching professional standards in schools for the deaf, under Bureau of Special Education Administration.