Abstract:
การวิจัยนี้เป็นการวิจัยประยุกต์ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการจัดการโรงเรียนระบบสองภาษาระดับประถมศึกษาในประเทศไทยตามโครงการที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อการสอนของกระทรวงศึกษาธิการ ด้วยวิธีการวิจัยเชิงผสมผสาน การเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้บริหารโรงเรียน ครูผู้สอนชาวไทยและชาวต่างชาติ และผู้ปกครองนักเรียนของ 30 โรงเรียน การศึกษาและสัมภาษณ์แบบเจาะลึกกับโรงเรียนนำร่องที่เปิดสอนโครงการใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อการสอนจำนวน 3 โรงเรียน คือ โรงเรียนกรุงเทพคริสเตียนวิทยาลัย โรงเรียนสารสาสน์เอกตราและโรงเรียนอุดมศึกษา และใช้แบบสอบถามเก็บรวบรวมความคิดเห็นจากกลุ่มตัวอย่างในโรงเรียนระบบสองภาษาที่เปิดสอนในระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 6 ที่เปิดสอนในปี พ.ศ.2539 2544 จำนวน 27 โรงเรียน สถิติที่ใช้ คือ สถิติเชิงพรรณนาและการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัยพบว่าองค์ประกอบและตัวบ่งชี้ของรูปแบบการจัดการโรงเรียนระบบสองภาษาระดับประถมศึกษาในประเทศไทย ประกอบด้วย 6 องค์ประกอบ 39 ตัวบ่งชี้ ได้แก่ 1) นโยบาย วิสัยทัศน์และกลยุทธ์ 2) ผู้บริหารโรงเรียน 3) งบประมาณและการเงิน 4) วิชาการและการจัดการเรียนการสอน 5) ครูผู้สอนชาวไทยและชาวต่างชาติ และ 6) ผู้ปกครองนักเรียน
รูปแบบการจัดการโรงเรียนระบบสองภาษาระดับประถมศึกษาที่เหมาะสมของประเทศไทย สำหรับโครงการใช้ภาษาอังกฤษเป็นสื่อการสอนเป็นแบบเพิ่มภาษาที่สอง (Additive Bilingual Education) ที่เน้นการเพิ่มภาษาที่สองให้กับผู้เรียน ขณะเดียวกันก็ยังคงรักษาภาษาที่หนึ่งของผู้เรียนไว้ โดยมีการจัดการศึกษาแบบซึมซาบ (Immersion Bilingual Education) ที่มีการสอนภาษาไทยและภาษาอังกฤษแบบคู่ขนานในอัตราส่วนที่เท่ากันหรือแตกต่างกัน ซึ่งเป็นไปตามระดับชั้นเรียนและกลุ่มสาระรายวิชา 8 กลุ่มสาระยกเว้นวิชาภาษาไทย คือ การใช้อัตราส่วนทางภาษาระหว่างภาษาอังกฤษและภาษาไทย คือ 70:30 หรือ 50:50 ในอัตราส่วนทางภาษาที่คงที่ตลอดหลักสูตร หรือการใช้อัตราส่วนทางภาษาระหว่างภาษาอังกฤษและภาษาไทย คือ 80:20, 70:30, 60:40 และ 50:50 ตามลำดับ โดยจะเป็นไปตามบริบทและความพร้อมของสถานศึกษา
The purpose of this research was to investigate and develop a management model for primary bilingual schools in Thailand adopting the Ministry of Education designated English Program guidance. Data were gathered from school administrators, Thai and foreign teaching staff, and parents of current pupils from 30 primary schools. An in-depth interview was used to collect data from other 3 schools piloting the bilingual program in B.E. 2538, namely Bangkok Christian College, Sarasas Ektra School, and Udomsuksa School. The questionnaire was also distributed to collect data from other 27 bilingual schools offering primary grades 1 6 from B.E. 2539 to B.E. 2544 . Descriptive statistics and content analysis were used in data analysis.
The research findings revealed that the management model for primary bilingual schools in Thailand comprised 6 components and 39 indicators . They were: 1) policy, vision and strategies; 2) school administrators; 3) finance and budgeting; 4) curriculum and instruction; 5) Thai and foreign teaching staff; and 6) parents.
The most suitable management model was Additive Bilingual Education Model, which focuses on second language acquisition while maintaining the first language by employing Immersion Bilingual Education method, the parallel use of both Thai and English in equal or different proportion depending on the grade level and 8 basic subject groups except Thai language. The instruction was conducted by the use of either 1) the consistent ratio of English to Thai as 70:30 or 50:50 throughout the curriculum; or 2) the flexible ratio of English to Thai as 80:20, 70:30, 60:40 and 50:50 respectively, depending on the school content and readiness.