Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนวิชา
การคิดและการตัดสินใจ เรื่อง ตรรกศาสตร์และการให้เหตุผล และ การใช้ข้อมูลและข่าวสารเพื่อ
การตัดสินใจ สำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏ
สวนดุสิต ภาคปกติ ที่ลงทะเบียนเรียนวิชาการคิดและการตัดสินใจ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2547
ศูนย์ลุมพินี จำนวน 263 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้วย
บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน คือ แบบทดสอบก่อนเรียน (Pretest) แบบทดสอบหลังเรียน (Posttest) และแบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนรายวิชา การคิดและการตัดสินใจ เรื่อง ตรรกศาสตร์และการให้เหตุผล และ การใช้ข้อมูลและข่าวสารเพื่อ
การตัดสินใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมวิเคราะห์ข้อสอบ SIA (Simple Items Analysis) และ โปรแกรมสำเร็จรูป เพื่อหาประสิทธิภาพของบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ทดสอบความแตกต่าง
ของผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์
ช่วยสอน
ผลการวิจัย พบว่า
1. ประสิทธิภาพของบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนวิชาการคิดและการ
ตัดสินใจ เรื่อง ตรรกศาสตร์และการให้เหตุผล มีค่าเท่ากับ 82.83/86.67 และ การใช้ข้อมูลและ ข่าวสารเพื่อการตัดสินใจ มีค่าเท่ากับ 84.00/85.11 ผ่านการประเมินตามเกณฑ์ที่กำหนด คือ 80/80 2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนจากบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนวิชาการคิดและ
การตัดสินใจ เรื่อง ตรรกศาสตร์และการให้เหตุผล พบว่า คะแนนทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียนของ
กลุ่มตัวอย่างแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 11.24 และ
13.09 ตามลำดับ ขณะที่ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนจากบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนวิชา
การคิดและการตัดสินใจ เรื่อง การใช้ข้อมูลและข่าวสารเพื่อการตัดสินใจ พบว่า คะแนนทดสอบ
ก่อนเรียนและหลังเรียนของกลุ่มตัวอย่างแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมี
ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 11.07 และ 12.76 ตามลำดับ
3. ความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนวิชา
การคิดและการตัดสินใจ เรื่อง ตรรกศาสตร์และการให้เหตุผล และ การใช้ข้อมูลและข่าวสารเพื่อ
การตัดสินใจ อยู่ในระดับมาก ( X = 3.94) เมื่อพิจารณารายข้อ พบว่า ลำดับแรก คือ ด้านเนื้อหาและ การเรียนรู้ต่อบทเรียน ( X = 3.95) รองลงมา คือ ด้านสุนทรียภาพ ( X = 3.92)
The purpose of this research was to develop a computer-assisted
program on the topics of Logic and Reasoning, and Utilization of Information for Decision
making, in the Course: Thinking and Decision making. The research sample consisted of
263 students of Suan Dusit Rajabhat University who enrolled in the Course: Thinking and
Decision Making in the second semester of the 2004 academic year at Lumpini Off-
Campus Education Center. Research instruments included an achievement test for pre-
testing and post-testing, the computer-assisted program on the two topics, and a
questionnaire to assess students satisfaction with the computer-assisted instruction
program. The Simple Items Analysis (SIA) Program was employed to analyze and assess
test items, while the Statistical Program was employed for analysis to assess the efficiency
of the computer-assisted instruction program, test the difference of learning achievements,
and assess the students satisfaction with the computer-assisted instruction program.
Research findings were as follows:
1. The efficiency of the computer-assisted instruction program on
the topic of Logic and Reasoning was 82.83/86.67, and that of the program on the topic of
Utilization of Information for Decision Making was 84.00/85.11, both of which met the set
efficiency criterion of 80/80.
2. Regarding students learning achievement; it was found that
students pre-test and post-test scores on the topic of Logic and Reasoning were
significantly different at the .05 level with the means of 11.24 and 13.09 respectively; while
students pre-test and post-test scores on the topic of Utilization of Information for Decision
Making were also significantly different at the .05 level with the means of 11.07 and 12.76
respectively, indicating that the computer-assisted instruction program on the two topics
enabled students to achieve significant increases in their learning achievement.
3. Regarding students satisfaction with the computer-assisted
program on the two topics, it was found that students satisfaction with the lessons was at
the high level (rating mean = 3.94). When considered by item, it was found that the item
receiving the highest rating mean for satisfaction was that on learning form the lesson
(rating mean = 3.95), followed by that on aesthetics aspect (rating mean = 3.92).