Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบทัศนะของผู้ปกครองต่อการจัดการศึกษาระดับก่อนประถมศึกษาของโรงเรียนราชินี จำแนกตามภูมิหลังของผู้ปกครอง ดำเนินการวิจัยเชิงสำรวจจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้ปกครองของนักเรียนชั้นก่อนประถมศึกษาของโรงเรียนราชินี จำนวน 175 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือแบบสอบถาม มีค่า ความเชื่อมั่นได้ 0.9548 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบน-มาตรฐาน ค่า t-test ค่า F-test และเปรียบเทียบรายคู่โดยการหาค่าเชฟเฟ (Scheffe)
ผลการวิจัยพบว่า
1. สถานภาพของผู้ปกครองที่เป็นกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 61.96 อายุ 30-40 ปี ร้อยละ 54.60 มีฐานะความสัมพันธ์เป็นมารดา ร้อยละ 63.19 มีวุฒิ การศึกษาระดับปริญญาตรี ร้อยละ 77.30 ประกอบอาชีพองค์กรเอกชน ร้อยละ 27.61 และ มีรายได้ของครอบครัวโดยเฉลี่ย/เดือน มากกว่า 50,000.-บาท ร้อยละ 43.56
2. ทัศนะของผู้ปกครองต่อการจัดการศึกษาระดับก่อนประถมศึกษาของโรงเรียนราชินี ทั้ง 4 ด้าน ในภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมากที่สุด โดยเห็นด้วยมากที่สุดด้านการเรียน การสอนอันดับที่หนึ่ง รองลงมาด้านบริการ และด้านบุคลากร ส่วนด้านสภาพแวดล้อมมีทัศนะ เห็นด้วยมากเป็นอันดับสุดท้าย
3. การทดสอบสมมติฐาน พบว่า ผู้ปกครองที่มีภูมิหลังด้านเพศ, อายุ, ระดับการศึกษา และอาชีพต่างกัน มีทัศนะต่อการจัดการศึกษาระดับก่อนประถมศึกษาของ โรงเรียนราชินีในภาพรวมไม่แตกต่างกัน ส่วนผู้ปกครองที่มีฐานะความสัมพันธ์ต่างกัน มีทัศนะต่อการจัดการศึกษาระดับก่อนประถมศึกษาของโรงเรียนราชินีในภาพรวมแตกต่างกันอย่างมี นัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และผู้ปกครองที่มีรายได้ต่างกัน มีทัศนะต่อการจัดการศึกษาระดับก่อนประถมศึกษาของโรงเรียนราชินีในภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .01
This research aimed to study and to compare parents views of Rajini Schools pre-primary educational management, classified by parents background. It was a survey research, conducted among 175 samples of pre-primary students parents. The instrument used in this study was a questionnaire with the reliability of 0.9548. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test, and Scheffe matched pair comparison.
The research found that:
1. Most of the parents were female at 61.96%, aged between 30-40 years old at 54.6%. Out of all, 63.19% of those parents were related to the students as their mothers, and 77.3% of them were baccalaureates, working for private organizations at 27.61%, with over 50,000 Baht family monthly income at 43.56%.
2. Parents views of Rajini Schools pre-primary educational management in 4 aspects, a s whole were at high level of agreement. The aspect that was agreed upon most was the aspect of teaching and learning. The aspects that came after were the aspects of service, and personnel. The aspects of environment came last.
3. The hypothesis testing found that parents with different gender, age, education background, and occupation, as a whole, had similar views educational management of Rajini School in views of Pre-Primary level parents. Parents with different relationship with students, on the other hand, had different views of Rajini Schools pre-primary educational management at statistical significance of .05. Parents with different monthly income, as a whole, had different views of Rajini Schools pre-primary educational management at statistical significance of .01.