Relationship between Teacher Development and Student-Centered Instructional Management of Teachers under the General Program Private Schools, RasadornburanaDistrict, Bangkok Metropolis
Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการพัฒนาครูกับ การสอนโดยยึดผู้เรียนเป็นสำคัญของครูโรงเรียนเอกชน สายสามัญ เขตราษฎร์บูรณะ กรุงเทพมหานคร โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงสำรวจจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นครู จำนวน 228 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นมีค่าความเชื่อมั่นการพัฒนาครู เท่ากับ 0.86 และค่าความเชื่อมั่นการสอนโดยยึดผู้เรียนเป็นสำคัญเท่ากับ 0.91 สถิติที่ใช้ใน การวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสหสัมพันธ์ของเพียร์สัน (Pearson Coefficient Correlation)
ผลวิจัย พบว่า
1) ครูโรงเรียนเอกชนสายสามัญ เขตราษฎร์บูรณะ กรุงเทพมหานครที่เป็น กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เพศหญิง จำนวน 160 คน คิดเป็นร้อยละ 70.18 อายุ 31  40 ปี จำนวน 93 คน คิดเป็นร้อยละ 40.79 ระดับการศึกษาปริญญาตรี จำนวน 185 คน คิดเป็นร้อยละ 81.14 และประสบการณ์ในการทำงานในโรงเรียน 6  10 ปี จำนวน 90 คน คิดเป็นร้อยละ 39.47
2) การพัฒนาครูโรงเรียนเอกชน สายสามัญ เขตราษฎร์บูรณะ กรุงเทพมหานครในภาพรวมอยู่ในระดับการเข้าร่วมมาก โดยการเข้าร่วมพัฒนาทุกด้านอยู่ในระดับมาก อันดับที่ 1 ด้านการศึกษาค้นคว้าเพิ่มเติม รองลงมาด้านการรับการนิเทศ ด้านการแลกเปลี่ยนการเรียนรู้ และด้านการเข้ารับการฝึกอบรมตามลำดับ
3) การสอนโดยยึดผู้เรียนเป็นสำคัญของครูโรงเรียนเอกชน สายสามัญ เขตราษฎร์บูรณะ กรุงเทพมหานครในภาพรวมอยู่ในระดับการปฏิบัติมาก โดยการปฏิบัติทุกด้านอยู่ในระดับมาก อันดับที่ 1 ด้านการวัดผลและประเมินผล รองลงมาด้านการใช้สื่อการเรียน การสอน และด้านการจัดการเรียนการสอนตามลำดับ
4) ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า การพัฒนาครูโรงเรียนเอกชนสายสามัญ เขตราษฎร์บูรณะ กรุงเทพมหานครมีความสัมพันธ์ในทางบวกกับการสอนโดยยึดผู้เรียนเป็นสำคัญอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 เมื่อพิจารณารายด้านพบว่า การพัฒนาครูทุกด้าน มีความสัมพันธ์ทางบวกกับการสอนโดยยึดผู้เรียนเป็นสำคัญอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
The purpose of this research was to study the relationship between teacher development and teaching by using student-center technique of private schools in general program, Rasadornburana District, Bangkok Metropolis. The research employed a questionnaire with 228 responses. The tool to collect the data is a questionnaire with the reliability of 0.86 for teacher development, and with the reliability of 0.91 for teaching by using student-center technique. The statistics used for the data analysis were the percentage, mean, standard deviation, and Pearson Coefficient of Correlation.
The research findings were :
1. Private school teachers in general program from Rasadornburana District, Bangkok Metropolis were 106 female samplers or 70.18%, 93 samplers or 40.79%, age between 31-40 years old, 185 samplers or 81.14% graduated from bachelor degree, and 90 samplers or 39.47% had work experience about 6-10 years.
2. The development of private school teachers in general program from Rasadornburana District, Bangkok Metropolis in overall picture was in high participation which every participation, was in high development. The first range was additional education. Second range was communication study, interchange of education, and training, accordingly.
3. Teaching by using student-center technique of private schools in general program, Rasadornburana District, Bangkok Metropolis in overall picture was high in performance. Every performance was in high range. The first range was estimated and the result evaluated. Second range was medium in teaching, and managing the teaching.
4. The hypothesis testing revealed that the development of private school teachers in general program from Rasadornburana District, Bangkok Metropolis had a positive relationship with teaching by using student-center style at the statistical significance of .01. When considering every facet, every development of teacher showed positive relationship with teaching samples with different education background and marital status, showed similar correlation with teaching by using child-center style at the statistical significance of .01.