The Process of Teaching and Learning Science in Primary Schools under the Office of Private Education Commission in Bangkok Education Service Office Region 2
Abstract:
การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา และเปรียบเทียบการจัดกระบวนการเรียนการสอนกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ของโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักบริหารงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน เขตพื้นที่การศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2 ใน 3 ด้าน คือ ด้านความสามารถในการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน ด้านความสามารถในการใช้สื่อและเครื่องมือทางวิทยาศาสตร์ และด้านความสามารถในการวัดผล และประเมินผล จำแนกตามขนาดโรงเรียน ประสบการณ์การสอน ระดับการศึกษาสูงสุด การศึกษาหรืออบรมเกี่ยวกับกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ และคุณวุฒิด้านวิชาชีพครู กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูผู้สอนกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ของโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักบริหารงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน เขตพื้นที่การศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2 จำนวน 210 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามมีค่าความเชื่อมั่ นเท่ากับ 0.95 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์ค่าความแปรปรวนแบบทางเดียว และวิเคราะห์เปรียบเทียบรายคู่ด้วยวิธีของเชฟเฟ
ผลการวิจัยพบว่า
1) ครูผู้ตอบแบบสอบถามที่เป็นกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ปฏิบัติการสอนอยู่ในโรงเรียนขนาดใหญ่ร้อยละ 69.05 ประสบการณ์การสอนสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์มากกว่า 6 ปี ร้อยละ 37.62 ระดับการศึกษาสูงสุดปริญญาตรีร้อยละ 85.24 เคยศึกษาหรืออบรมเกี่ยวกับกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ร้อยละ 78.57 และมีคุณวุฒิด้านวิชาชีพครูในสาขาวิทยาศาสตร์ร้อยละ 60.00
2) ครูผู้สอนมีความสามารถเกี่ยวกับการจัดกระบวนการเรียนการสอนกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ในภาพรวม พบว่าอยู่ในระดับมาก ค่าเฉลี่ย 3.59 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 0.56 และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า มีการจัดการเรียนการสอนระดับมากทุกด้าน โดยด้านความสามารถในการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน เป็นอันดับแรก รองลงมาได้แก่ ด้านความสามารถในการวัดผล และประเมินผล และด้านความสามารถในการใช้สื่อและเครื่องมือทางวิทยาศาสตร์ตามลำดับ
3) ครูผู้สอนวิทยาศาสตร์ที่มีความแตกต่างกันในด้านประสบการณ์การสอน การได้รับการศึกษา หรืออบรมเกี่ยวกับกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ คุณวุฒิด้านวิชาชีพครู และขนาดของโรงเรียนที่ทำการสอน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญในความสามารถเกี่ยวกับการจัดกระบวนการเรียนการสอนกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ทั้งในภาพรวมและในด้านต่าง ๆ ทุกด้าน ส่วนครูที่มีระดับการศึกษาสูงสุดต่างกัน มีความสามารถในการจัดกระบวนการเรียนการสอนกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ต่างกันในภาพรวม และความสามารถด้านการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน และด้านการวัดผล และประเมินผล แต่ไม่ต่างกันในด้านความสามารถในการใช้สื่อ และเครื่องมือทางวิทยาศาสตร์
This research aimed to study and to compare, The Process of Teaching and Learning Science in Primary Schools under the Office of Private Education Commission in Bangkok Education Service Office Region 2. It intended to focus on three different aspects : ability to conduct teaching and learning process, an ability to utilize instructional media and scientific equipment, and an ability to perform evaluation and measurement categorized by schools size, teachers teaching experiences, educational credentials, training or seminar related to science subject area, and qualification on professional teaching certificate.
Samples of this research were 210 science teachers in primary schools of Bangkok Education Service Office Region 2. The research instrument was a questionnaire, tested with a value of reliability at 0.95. Data collected were analyzed, using percentage, mean, standard deviation, t test and an analysis of variance (ANOVA). The Scheffe s Method Test to determine matched pair comparison was also operated.
The study arrived at the following findings:
1) Majority of respondents 69.05 % were teachers from large schools, which 37.62 % of teachers had over 6 years of experience in teaching science subject. There were 85.24 % of teachers with bachelor degree, 78.57 % attended workshop or seminar related to science subject area, and 60.00 % earned teaching certificate in science.
2) Overall, teachers had the ability to organize Science Learning Area instructional management at a high level with a value of mean at 3.59 and a value of standard deviation at 0.56. All three different aspects were rated at high levels that the ability to organize instructional ability was the highest, the ability to perform evaluation and measurement was the second and the third was the ability to utilize instructional media and scientific equipments, respectively.
3) Teachers with different teaching experiences, educational or training on Science Learning Area, teacher profession qualifications, size of school in which he/she was teaching. They significantly differed in their science learning area instructional management as a whole and in all aspects ; while teachers with difference in highest educational level significantly differed in their overall science learning area instructional management and the instructional aspects of instructional ability organization, and measurement and evaluation ; but did not significantly differ in the ability to use instructional media and science equipment.