Abstract:
การศึกษานี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความต้องการการพัฒนาของครู โรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษา กลุ่มที่ 1 กรุงเทพมหานคร ด้านการพัฒนางานด้านวิชาการ และด้าน การพัฒนาตนเอง จำแนกตามสถานภาพบุคคล ได้แก่ เพศ อายุ วุฒิการศึกษา ประสบการณ์การทำงาน และขนาดของโรงเรียน ใช้วิธีการวิจัยเชิงสำรวจจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นข้าราชการครู อาจารย์ โรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษา กลุ่มที่ 1 กรุงเทพมหานคร จำนวน 350 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม ค่าความเชื่อมั่น 0.95 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติการแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานt-test และ F-test
ผลการวิจัยพบว่า
1. สถานภาพส่วนบุคคลของครูโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษา กลุ่มที่ 1กรุงเทพมหานคร ที่เป็นกลุ่มตัวอย่าง ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 67.4 อายุระหว่าง 31-40 ปี มีวุฒิการศึกษาระดับปริญญาตรี ร้อยละ 82.3 มีประสบการณ์การทำงานมากกว่า 19 ปี ร้อยละ 48.0 และปฏิบัติงานในโรงเรียนขนาดใหญ่ ร้อยละ 51.4
2. ความต้องการการพัฒนาของครูโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษา กลุ่มที่ 1กรุงเทพมหานคร ในภาพรวมพบว่า อยู่ในระดับมากที่สุด โดยความต้องการพัฒนาตนเองเป็นอันดับแรก รองลงมา ด้านการพัฒนางานด้านวิชาการ
3. ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ครูที่มีอายุ ประสบการณ์ทำงาน และปฏิบัติงาน ในโรงเรียนที่มีขนาดต่างกันมีความต้องการการพัฒนาตนเอง แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนครูที่เพศ และวุฒิการศึกษาต่างกัน มีความต้องการการพัฒนาตนเองไม่แตกต่างกัน
The purposes of this research were to study and to compare teachers development needs in schools under the Department of General Education, Group 1, Bangkok Metropolis, in the subjects of academic development and self-development, classified by gender, age, education level, work experience and the size of school. It was a survey research. The sample consisted of 350 government officials and teachers of the schools under the Department of General Education, Group 1, Bangkok Metropolis. A questionnaire with 0.95 reliability was used for data collection. Data were analyzed by using statistics : frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test and F-test.
The findings revealed that:
1. The individual status of teachers of the schools under the Department of General Education, Group 1, Bangkok Metropolis were females at 67.40%, age between 31-40 years, had bachelor degree at 82.30%, 19 years up working experience at 48.00%, and worked at large size schools at 51.40%.
2. Teachers development needs in schools under the Department of General Education, Group 1, Bangkok Metropolis totally were at high level. The self-development came first among the needs, while the academic development came second.
3. The result of the hypothesis testing showed that the teachers, who had different age, work experience and also worked at the different size schools, had different needs for self-development, statistically significant at .05 level. Teachers of different gender and education level showed indifferent needs for self-development.