School Administrators View Points on Money Contribution Given to Private Muslim Schools under the Office of Private Education Commission, Songkhla, Yala, Pattani and Narathiwat Provinces
Abstract:
การวิจัยเรื่อง ทรรศนะของผู้บริหารโรงเรียนต่อการให้การอุดหนุนด้านการเงินในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม สังกัดสำนักบริหารงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน จังหวัดสงขลา ยะลา ปัตตานี และนราธิวาส มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบทรรศนะของผู้บริหารโรงเรียนต่อการให้การอุดหนุนด้านการเงินในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม สังกัดสำนักบริหารงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน จังหวัดสงขลา ยะลา ปัตตานี และนราธิวาส จำแนกตามระดับการศึกษา ประสบการณ์การทำงาน ขนาดของโรงเรียน และสถานที่ตั้งของโรงเรียน กลุ่มตัวอย่างในการศึกษา คือ ผู้บริหารโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม ในจังหวัดสงขลา ยะลา ปัตตานี และนราธิวาส จำนวน 114 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามมีความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.86 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแป รปรวนทางเดียว และเปรียบเทียบรายคู่โดยวิธีเชฟเฟ (Scheffe)
ผลการวิจัย พบว่า
1) ผู้บริหารโรงเรียนที่เป็นกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีระดับการศึกษาปริญญาตรีและต่ำกว่า จำนวน 94 คน คิดเป็นร้อยละ 82.46 ประสบการณ์ทำงาน 5 10 ปี จำนวน 49 คน คิดเป็นร้อยละ 42.98 ขนาดของโรงเรียนเป็นโรงเรียนขนาดเล็ก จำนวน 53 คน คิดเป็นร้อยละ 46.49 สถานที่ตั้งของโรงเรียนจังหวัดปัตตานี และจังหวัดนราธิวาส จำนวน 32 คน คิดเป็นร้อยละ 28.07 เท่าๆ กัน
2) ทรรศนะของผู้บริหารโรงเรียนต่อการให้การอุดหนุนด้านการเงินในภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก โดยเห็นด้วยมากด้านหลักเกณฑ์วิธีการ และเงื่อนไขการให้เงินอุดหนุนเป็นอันดับที่หนึ่ง รองลงมาด้านขั้นตอนการขอรับเงินอุดหนุน ด้านมาตรการควบคุมการดูแลการให้เงินอุดหนุน และเห็นด้วยปานกลางด้านนโยบายอุดหนุน ด้านการเงิน ตามลำดับ
3) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ผู้บริหารโรงเรียนที่มีสถานที่ตั้งของโรงเรียนต่างกันมีทรรศนะต่อการให้การอุดหนุนด้านการเงินในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนผู้บริหารโรงเรียนที่มีระดับการศึกษาต่างกัน ประสบการณ์การทำงานต่างกัน ขนาดของโรงเรียนต่างกัน มีทรรศนะต่อการให้การอุดหนุนด้านการเงินในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามไม่แตกต่างกัน
The research, School Administrators View Points on Money Contribution Given to Private Muslim Schools under the Office of Private Education Commission, Songkhla, Yala, Pattani and Narathiwat Provinces, aimed to study and to compare the view points of school administrators on money contribution given to private Muslim schools under the Office of Private Education Commission in Songkhla, Yala, Pattani and Narathiwat provinces. It was classified by education background, work experience, school size, and school location. The samples of this study were 114 administrators of Muslim Schools in Songkhla, Yala, Pattani and Narathiwat provinces. The instrument used for data collection was a questionnaire with the reliability of 0.86. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, One-Way ANOVA, and Scheffe matched pair comparison.
The research found that:
1. Most of the samples or 94 of them held Bachelor's degree and lower education at 82.46%. Forty nine samples or 42.98% of them had 5-10 years work experience. Fifty three of those administrators or 46.49% worked in smaller sized schools, and 32 of the schools or 28.07% located in Pattani and Narathiwat provinces.
2. School administrators view points on money contribution as a whole were at high level of agreement. The agreement that came first was in the aspects of rules/methodologies, and condition in contributing money, followed by the aspects of process of applying to get contributed money, regulations to control and monitor the process of contributing money. The aspects of contribution policies and budgeting came at fair level respectively.
3. The hypothesis testing found that, administrators in different school location had different view points on money contribution given to private Muslim schools at statistical significance of .05. However, administrators with different education background, work experience, and school size had similar view points on money contribution given to private Muslim schools.