Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้ปกครองต่อการจัดการศึกษาใน 5 ด้าน โดยจำแนกตามภูมิหลังของผู้ปกครอง ได้แก่ อายุ ระดับ การศึกษา อาชีพ รายได้ ความมุ่งหวังของผู้ปกครองต่อการศึกษาของบุตรหลาน และความสัมพันธ์ของผู้ปกครองกับนักเรียนการดำเนินการวิจัยใช้วิธีการสำรวจความคิดเห็นกับ กลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้ปกครองของนักเรียนโรงเรียนเทศบาลบ้านบ่อฝ้าย สังกัดเทศบาลตำบลหัวหิน อำเภอหัวหิน จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ ปีการศึกษา 2547 จำนวน 134 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม จำนวน 1 ชุด ทดสอบค่าความเชื่อมั่นได้ 0.94 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ, ค่าเฉลี่ย, ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน, t-test, ANOVA และเปรียบเทียบรายคู่ด้วยวิธีของเชฟเฟ
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผู้ปกครองส่วนใหญ่อายุมากกว่า 40 ปี คิดเป็นร้อยละ 35.80 สำเร็จการศึกษาระดับปริญญาตรีและสูงกว่า คิดเป็นร้อยละ 31.30 ประกอบอาชีพรับราชการหรือรัฐวิสาหกิจ คิดเป็นร้อยละ 32.80 มีรายได้ต่อเดือนระหว่าง 5,001  10,000 บาท คิดเป็นร้อยละ 38.80 ความมุ่งหวังของผู้ปกครองต่อการศึกษาของบุตรหลาน คือ ให้มีความรู้ในการประกอบอาชีพ คิดเป็นร้อยละ 40.30 และมีความสัมพันธ์กับนักเรียนโดยเป็นบิดา  มารดา จำนวน 93 คน คิดเป็นร้อยละ 69.40
2. ความคิดเห็นของผู้ปกครองต่อการจัดการศึกษาของโรงเรียนเทศบาลบ้านบ่อฝ้าย ทั้ง 5 ด้าน โดยรวมมีระดับเห็นด้วยอยู่ในระดับมาก มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.82 ส่วนเบี่ยงเบน-มาตรฐานเท่ากับ 0.34 เมื่อจัดลำดับความคิดเห็นของผู้ปกครองต่อการจัดการศึกษาของโรงเรียนเทศบาลบ้านบ่อฝ้าย พบว่า มีระดับความคิดเห็นอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยด้านการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ของครู มีความคิดเห็นด้วยมากเป็นลำดับที่ 1 รองลงมาคือ ด้านการจัดหลักสูตรสถานศึกษา ด้านการจัดสภาพแวดล้อมภายในโรงเรียน ด้านการจัดบริการนักเรียน และด้านความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับผู้ปกครอง เป็นลำดับสุดท้าย
3. เปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้ปกครองต่อการจัดการศึกษาของโรงเรียนเทศบาลบ้านบ่อฝ้าย จำแนกตามภูมิหลังของผู้ปกครอง พบว่า
. 3.1 ผู้ปกครองที่มีอายุต่างกัน มีความคิดเห็นต่อการจัดการศึกษา ไม่แตกต่างกัน
. 3.2 ผู้ปกครองที่อาชีพต่างกัน มีความคิดเห็นต่อการจัดการศึกษา ไม่แตกต่างกัน
. 3.3 ผู้ปกครองที่มีความมุ่งหวังต่อการศึกษาต่างกัน มีความคิดเห็นต่อ การจัดการศึกษา ไม่แตกต่างกัน
. 3.4 ผู้ปกครองที่มีความสัมพันธ์กับนักเรียนต่างกัน มีความคิดเห็นต่อการจัดการศึกษา ไม่แตกต่างกัน
. 3.5 ผู้ปกครองที่มีระดับการศึกษาต่างกัน มีความคิดเห็นต่อการจัดการศึกษาในด้านการจัดหลักสูตรสถานศึกษา แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
. 3.6 ผู้ปกครองที่มีรายได้ต่างกัน มีความคิดเห็นต่อการจัดการศึกษาในด้านความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับผู้ปกครอง แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
This study aimed to study and to compare parents opinions on the education management in 5 aspects. Those aspects were classified by parents background, such as age, education level, occupation, income, parents expectations of their childrens education, and relationship between parents and students. It was a survey research, consisted of 134 parents of Bhan Boa-Fai Municipality School students under Hua Hin Local Government, Hua Hin District, Prachuap Khiri Khan Province students in academic year 2004. The instrument used for data collection was a questionnaire, with the reliability of 0.94. The statistics used were percentage, mean, standard deviation, t-test, ANOVA, and Scheffe matched pair comparison.
The research found that:
1. Majority of the samples were parents with more than 40 years of age at 35.80%. Thirty one point three percent of those parents held bachelors degree and higher, worked for the government or state enterprises at 32.80%, with between 5,001-10,000 Baht per month income at 38.80%. The parents expectations of their childrens education were to be knowledgeable and able to earn a living at 40.30%. Sixty-nine point four percent or 93 of those parents were related to the students as their fathers and mothers.
2. In total, the parents opinions on the education management of Bhan Boa-Fai Municipality School in 5 aspects were at high level of agreement. The mean was 3.82, while the standard deviation was 0.34. When rating the parents opinions on the education management of Bhan Boa-Fai Municipality School, it was found that the opinions were at high level in all aspects. The aspect of teachers experience and instructional management came first, followed by the aspects of institutional curriculum management, environment in the school management, students service management, and relationship between school and parents came last.
3. When comparing the parents opinions on the education management of Bhan Boa-Fai Municipality School classified by the parents background, it was found that:
3.1 Parents with different age had similar opinions on the education management.
3.2 Parents with different occupation had similar opinions on the education management.
3.3 Parents with different education expectation had similar opinions on the education management.
3.4 Parents with different relationship with the students had similar opinions on the education management.
3.5 Parents with different education level had significantly different opinions on the education management in the aspect of institution curriculum management at .05 level.
3.6 Parents with different income had significantly different opinions on the education management in the aspect of relationship between school and parents at .05 level.