Abstract:
การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ลดความอ้วน ประเภทอาหารควบคุมน้ำหนักเฉพาะหัวบุก ของคนกรุงเทพมหานคร จำแนกตามสถานภาพส่วนบุคคล คือ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้ วิธีการศึกษาเป็นการศึกษาเชิงบรรยาย (Descriptive Research) เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือควบคู่กับการสัมภาษณ์กลุ่มตัวอย่าง 200 ราย ระยะเวลาการศึกษาตั้งแต่วันที่ 1 สิงหาคม พ.ศ. 2545 ถึง 1 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2546 ผลการศึกษาพบว่า ด้านสถานภาพส่วนบุคคล กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่อายุ 36 - 45 ปี (ร้อยละ 28.5) มีการศึกษาระดับปริญญาตรีขึ้นไป (ร้อยละ 51) ประกอบอาชีพข้าราชการ/พนักงานรัฐวิสาหกิจ (28.0) มีรายได้รวมอยู่ในช่วง 10,000 - 20,000 บาท (43.0) กลุ่มตัวอย่างมีระดับความอ้วนอยู่ในระดับ 1 (ร้อยละ 68.5) ซึ่งมีค่าดัชนี ความหนาของร่างกาย BMI กม/ม มีผลเสียต่อ สุขภาพ คือ ควรลดน้ำหนัก ด้านการรับประทานผลิตภัณฑ์ลดความอ้วนหัวบุก กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีการรับประทานผลิตภัณฑ์ลดความอ้วนชนิดอื่นนอกเหนือจากหัวบุก (ร้อยละ 81.5) เช่น ยาลดความอ้วน ยาชุด สารสกัดจากเมล็ดทานตะวัน และชาลดความอ้วน มีเหตุผลในการรับประทานผลิตภัณฑ์ลดความอ้วนหัวบุก คือ เรื่องของน้ำหนักตัวเกิน (ร้อยละ 48.5) สำหรับการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ลดความอ้วนหัวบุก กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ซื้อจากร้านค้าหรือซุปเปอร์มาร์เก็ต (ร้อยละ 51.7) มีปริมาณการซื้อ 2 กล่อง/ครั้ง (ร้อยละ 36.0) มีความถี่ในการรับประทานเฉลี่ย คือ วันละ 3 ครั้ง (ร้อยละ 31.0) ผลการศึกษาพบว่า ในด้านปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ลดความอ้วนหัวบุก กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีปัจจัยในการตัดสินใจในด้านผลิตภัณฑ์ ราคา ช่องทางการจัดจำหน่าย และการส่งเสริมการตลาด คือ ผลิตภัณฑ์เป็นปัจจัยที่ทำให้กลุ่มตัวอย่างตัดสินใจซื้อในระดับปานกลาง ราคาเป็นปัจจัยที่ทำให้กลุ่มตัวอย่างตัดสินใจซื้อในระดับปานกลาง ช่องทางการตลาดหรือความสะดวกในการ ซื้อเป็นปัจจัยที่ทำให้กลุ่มตัวอย่าง ตัดสินใจซื้อในระดับปานกลาง ส่วนการส่งเสริมการตลาดเป็นปัจจัยที่ทำให้กลุ่มตัวอย่างตัดสินใจซื้อในระดับน้อย ข้อเสนอแนะจากการวิจัย คือ ด้านผู้บริโภคเพื่อการตัดสินใจในการซื้อที่ดีขึ้น ในการศึกษาครั้งต่อไปควรศึกษาความพึงพอใจในประสิทธิภาพของผลิตภัณฑ์เมื่อรับประทานผลิตภัณฑ์ลดความอ้วนหัวบุก โดยเปรียบเทียบน้ำหนักตัวก่อนและหลังรับประทาน และในด้านการตลาด อาจขยายผลการศึกษาถึงปัจจัยในการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ชนิดที่กำลังเป็นที่นิยมรับประทานอยู่ในปัจจุบัน เช่น ผลิตภัณฑ์ลดความอ้วนธัญญาพืช เป็นต้น
The objective of this study is aimed to the study and comparison of the factors for decision making of Bangkok people in purchasing obesity reducing products of weight control diet in the case of Konjac, as categorized by personal conditions of age, educational level, occupation, and income. The study method is proceeded in the form of descriptive research. As to the tools for making study, questionnaire has been applied for use together with the interview of the sample group totaling 200 people. The duration starts from the 1st of August 2545 to the 1st of February 2546. The result of the study has revealed that, concerning the personal conditions, most subjects of the sample group age between 36-45 years old (28.5%), have educational level of bachelor degree or higher (51%), make a living by working as government officers /state enterprise employees (28.0%), earn the total income from 10 ,000 20,000 baht (43.0%). The obesity degree of the sample group falls in level 1 (68.5%) and the body mass index BMI Kg/M has signaled the dangerous effect to their health, which indicates that they should lose some weight. With regards to the taking of konjac obesity reduction product, the majority of the sample group take the other obesity reduction products beside konjac (81.5%) such as weight losing pills, package set of medicines, subtract from sunflower seeds and fitness tea. The reason for their taking of konjac obesity reduction product lies in the matter of overweight (48.5%). For the choice of purchasing konjac obesity reduction production, most of the sample group buys it from the shop or supermarket (51.7%), with the quantity of 2 boxes per visit (36.0%). The average taking frequency is 3 times a day (31.0%). The result has also disclosed pertaining the factors for making decision of purchasing the Konjac obesity reducing product that most of the sample group have decision making factors in th e product itself, price, distribution channel, and marketing promotion. According to the study, product is the factor for the sample group to make decision for purchase at medium level. Price is the factor for the sample group to make decision to purchase at medium level. Marketing channel or convenience in purchase is also the factor for the sample group to make decision for purchase at medium level. Where as the marketing promotion is the factor for the sample group to make decision to purchase at a small level. The suggestion from the research is that, in the aspect of the consumers for making a better decision, the next study should be made on the satisfaction in the efficiency of the product after konjac obesity reduction product is taken by comparison of weight before and after taking the product. While in the marketing aspect, the study may extent to the factors for decision making in purchasing the kinds of product that are very popular at present such as the obesity reduction product of cereal crops etc.