Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพ
ตามทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดชัยภูมิ และเปรียบเทียบทัศนะของผู้บริหาร
สถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดชัยภูมิ เกี่ยวกับคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพ
จำแนกตามประสบการณ์ในการดำรงตำแหน่ง และวุฒิทางการศึกษา โดยกลุ่มตัวอย่างเป็น
ผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดชัยภูมิ จำนวน 140 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้
แบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นและวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการคำนวณ ค่าร้อยละ (Percentage)
ค่าเฉลี่ย (Mean) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และการทดสอบค่าที (t-test)
ผลการวิจัยที่สำคัญสรุปได้ดังนี้
1. คุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพ ตามทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษา
ขั้นพื้นฐาน จังหวัดชัยภูมิ มีความสำคัญอยู่ในระดับมากที่สุดมี 5 ด้าน โดยเรียงลำดับความสำคัญ
ดังนี้ คือ ด้านคุณธรรม จริยธรรมและจรรยาบรรณวิชาชีพ ด้านบุคลิกภาพ ด้านความรู้
ความสามารถ ด้านทักษะทางการบริหาร และด้านวิสัยทัศน์ ส่วนด้านประสบการณ์และ
ผลสำเร็จในการปฏิบัติงานมีความสำคัญอยู่ในระดับมาก
2. เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพ
ที่ผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดชัยภูมิ ให้ความสำคัญเรียงลำดับจากค่าเฉลี่ย 3 อันดับ
แรกมีดังนี้
2.1 ด้านคุณธรรม จริยธรรมและจรรยาบรรณวิชาชีพ ได้แก่ 1) มีความยุติธรรม
ปฏิบัติต่อผู้ใต้บังคับบัญชาด้วยความเป็นธรรม และเสมอภาค 2) เป็นแบบอย่างในการครองตน
ครองคนและครองงาน และ มีความซื่อสัตย์ สุจริตและเสียสละเพื่องานในหน้าที่ 3) มีความ
รับผิดชอบต่อผลงาน โปร่งใส สามารถตรวจสอบได้
2.2 ด้านบุคลิกภาพ ได้แก่ 1) มีอารมณ์มั่นคง หนักแน่น ไม่หวั่นไหวต่อปัญหาและอุปสรรค 2) เป็นแบบอย่างในเรื่องของความอดทนและสู้งาน 3) พูดจาสุภาพ ชัดเจน น้ำเสียงน่าฟัง
2.3 ด้านความรู้ ความสามารถ ได้แก่ 1) มีความรู้ความเข้าใจในขอบข่ายการบริหาร
งานโรงเรียน สามารถกำหนดลักษณะงาน และมอบหมายงานให้บุคลากรได้อย่างเหมาะสม 2) มีความรู้ความสามารถในหลักวิชาการบริหารและการจัดการ 3) มีความรู้ความเข้าใจใน พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542 และสามารถนำไปบริหารจัดการศึกษาได้อย่าง ถูกต้อง
2.4 ด้านทักษะทางการบริหาร ได้แก่ 1) สามารถวิเคราะห์ปัญหา และแก้ปัญหาทั้งปัญหาเฉพาะหน้า และปัญหาที่ยุ่งยากซับซ้อนได้อย่างลุล่วงและเหมาะสม 2) สามารถประสานงาน
สร้างความสัมพันธ์อันดี สร้างความร่วมมือระหว่างบุคลากร ผู้ปกครองและชุมชน 3) บริหารแบบ
มีส่วนร่วม ร่วมคิด ร่วมทำ ร่วมรับผิดชอบในการปฏิบัติงานและบริหารจัดการ
2.5 ด้านวิสัยทัศน์ ได้แก่ 1) มีความคิดริเริ่ม สร้างสรรค์ 2) สนับสนุน ส่งเสริม
ผลักดันบุคลากรและแสวงหาวิธีการใหม่ ๆ เพื่อการปฏิบัติงานให้บรรลุผลตามวิสัยทัศน์ 3) กำหนด
เป้าหมาย และสร้างภาพลักษณ์ของหน่วยงานในอนาคตได้อย่างชัดเจนและมีความเป็นไปได้
2.6 ด้านประสบการณ์และผลสำเร็จในการปฏิบัติงาน ได้แก่ 1) บริหารโรงเรียน
โดยมุ่งประโยชน์ขององค์การเป็นหลัก 2) สร้างบุคลากรให้เป็นผู้นำ และกระจายอำนาจ หรือ
มอบหมายงานที่เหมาะสมให้ และ จัดสภาพแวดล้อมของโรงเรียนและอาคารสถานที่ให้เกิดความ
สวยงาม ร่มรื่น สะอาดเป็นระเบียบเรียบร้อยตามหลัก 5 ส. 3) บริหารโรงเรียนมีผลงานดีเด่น
เป็นที่ยอมรับของผู้ปกครอง ชุมชน และบุคคลทั่วไป
3. ผลการเปรียบเทียบคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพ ตามทัศนะของ
ผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดชัยภูมิ จำแนกตามประสบการณ์ในการดำรงตำแหน่ง
และวุฒิทางการศึกษา พบว่า ไม่แตกต่างกันทั้งโดยรวม และรายด้าน
The objectives of the research were to study the characteristics of professional administrators that were perceived by school administrators in basic education schools in Chaiyaphum and to compare their perceptions regarding to their working experience and their education qualifications.
The sample group studied were 140 school administrators working in basic schools in Chaiyaphum. Self-made questionnaire was used in collecting data whereas Percentage, Mean, Standard Deviation and t-test were employed in the data analysis.
The research found that
1. Regarding to the characteristics of professional school administrators, perceived by school administrators working in basic schools in Chaiyaphum, it significantly showed the highest level in 5 aspects. They were the aspects relating to moral and professional ethics and virtue, characteristics, knowledge and capability, administrative skills, and vision. However, the aspects relating to experience and working achievement showed the high level.
2. Specifically considered, the characteristics of professional school administrators, significantly perceived by school administrators working in basic education schools in Chaiyaphum, showed the first three aspects as follow:
2.1 In terms of the moral and professional ethics and virtue, 1) be reasonable in their judgement and treat their personnel righteously and equally. 2) be good models in proper behavior, supervising,and working. Moreover, they should be faithful and sacrifice for their jobs. 3) be responsible for their jobs and honest.
2.2 In terms of the characteristics, 1) be mature and feel secure in facing problems or obstructions. 2) be good model in being determined and hard working.
3) be polite, clear and nice voice.
2.3 In terms of the knowledge and capability, 1) be capable and understand school administrative network, able to specify jobs and properly assign work to their personnel. 2) be capable and skillful in administration and management. 3) be capable and understand Educational Acts 1999 and able to deal with educational administration accurately.
2.4 In terms of the administrative skills, 1) be able to properly analyze and thoroughly solve problems, both the confronting and complicated ones. 2) be able to built up strong relationship among personnel, parents and communities. 3) employ participatory approach-cooperative working, cooperative thinking, and responsibility-in working and administration.
2.5 In terms of the vision, 1) be creative. 2) be supportive and promote working strategies that result in accomplishment to the posted version. 3) set goals and possible image of future institutions clearly.
2.6 In terms of the experience and working achievement, 1) administrate schools focussing on the benefit of institutions. 2) create leaders and decentralize or assign them proper work . Set up clean, nice and peaceful schools and buildings environment according to the 5- points. 3) be outstanding school administrators and be acceptable among parents, communities, and personnel.
3. Regarding to the comparison of characteristics of professional administrations,
perceived by school administrators working in basic education schools in Chaiyaphum and considered their working experience and education qualification, there was no statistically significant difference, when generally and specifically considered.