A Study of States and Problems of the Administration in Learning Process Reform in Leading Schools in Learning Process Reform under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area
Abstract:
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษา และครูผู้สอน ของโรงเรียนแกนนำปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดนครราชสีมา เกี่ยวกับสภาพการปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ ด้านการบริหาร จัดการ ใน 8 ด้าน ได้แก่ คุณลักษณะผู้บริหาร การจัดการ แผนงานของโรงเรียน การพัฒนาบุคลากรเพื่อการปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ การให้ขวัญกำลังใจ การจัดสภาพแวดล้อมใน โรงเรียน การมีส่วนร่วมของชุมชน และการรายงานผล และปัญหาในการปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ ด้านการบริหารจัดการ ใน 4 ด้าน ได้แก่ คน เงิน วัสดุอุปกรณ์ และวิธีจัดการ ตลอดจนศึกษาข้อเสนอแนะในการปฏิรูปกระบวนการเรียน ด้านการบริหารจัดการ
กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา และครูผู้สอน ของโรงเรียนแกนนำปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดนครราชสีมา จำนวน 220 คน ประกอบด้วย ผู้บริหารสถานศึกษา 30 คน และครูผู้สอน 190 คน ซึ่งได้จากการสุ่มแบบง่าย
เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามแบบเลือกตอบ แบบมาตราส่วนประมาณค่า และแบบปลายเปิด ที่ผู้วิจัยปรับปรุงและสร้างขึ้น สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย ( ) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบ ค่าที (t-test)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน ของโรงเรียนแกนนำปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้
สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดนครราชสีมา มีทัศนะเกี่ยวกับสภาพการปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ ด้านการบริหารจัดการ โดยภาพรวม มีการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก และรายด้าน มีการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก 7 ด้าน โดยเรียงค่าเฉลี่ยระดับการปฏิบัติจากมากไปน้อย ได้แก่ ด้านคุณลักษณะของผู้บริหาร ด้านแผนงานของโรงเรียน ด้านการพัฒนาบุคลากรเพื่อการปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ ด้านการจัดสภาพแวดล้อมในโรงเรียน ด้านการจัดการ ด้านการรายงานผล และด้านการให้ขวัญกำลังใจ ส่วนด้านการมีส่วนร่วมของชุมชน
มีการปฏิบัติอยู่ในระดับปานกลาง
2. ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน มีทัศนะเกี่ยวกับสภาพการปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ ด้านการบริหารจัดการ ของโรงเรียนแกนนำปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดนครราชสีมา โดยภาพรวม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ รายด้าน ได้แก่ ด้านคุณลักษณะของผู้บริหาร ด้านการจัดการ ด้านแผนงานของโรงเรียน ด้านการให้ขวัญกำลังใจ ด้านการจัดสภาพแวดล้อมในโรงเรียน พบว่า แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ด้วยเช่นกัน ส่วนด้านการพัฒนาบุคลากรเพื่อการปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ ด้านการมีส่วนร่วมของชุมชน และด้านการรายงานผล พบว่า ไม่แตกต่างกัน
3. ผู้บริหารและครูผู้สอนมีทัศนะเกี่ยวกับปัญหาการปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้
ด้านการบริหารจัดการ ของโรงเรียนแกนนำปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดนครราชสีมา โดยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง และรายด้าน มีปัญหาอยู่ในระดับปานกลางทุกด้าน โดยเรียงตามลำดับของระดับปัญหาจากมากไปน้อย ได้แก่ ปัญหาเกี่ยวกับเงิน วัสดุอุปกรณ์ วิธีจัดการ และคน
4. ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน มีทัศนะเกี่ยวกับปัญหาการปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ ด้านการบริหารจัดการ ของโรงเรียนแกนนำปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดนครราชสีมา โดยภาพรวมและรายด้าน ไม่แตกต่างกัน
5. ข้อเสนอแนะของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนเกี่ยวกับการปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ ด้านการบริหารจัดการ ของโรงเรียนแกนนำปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ สังกัด
สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดนครราชสีมา ผู้บริหารควรมีคุณธรรมจริยธรรม มีความ
รับผิดชอบ และมุ่งมั่นในการปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ ตลอดจนให้ความเป็นธรรมและให้ขวัญกำลังใจกับบุคลากรทุกคน อีกทั้งบุคลากรควรได้รับการพัฒนา ส่งเสริมการศึกษาค้นคว้าอย่างต่อเนื่อง ทุกคนได้พัฒนาตนเองตามศักยภาพ รวมทั้งจัดบริเวณภายในโรงเรียนให้สะอาด ร่มรื่น น่าดู น่าอยู่ น่าเรียน เอื้อต่อการจัดการเรียนรู้ ด้านแผนงานของโรงเรียนควรมีนโยบาย
เป้าหมาย การจัดการที่ชัดเจน ชุมชนเข้ามามีส่วนร่วมในการกำหนดนโยบาย เป้าหมาย
วางแผนจัดการศึกษา และร่วมประเมินผล รวมทั้งโรงเรียนควรมีการรายงานผลให้ผู้มีส่วน
เกี่ยวข้องได้รับทราบเป็นระยะและทำอย่างต่อเนื่อง
The research aimed at studying and comparing the attitudes of school administrators and teachers of leading schools in learning process reform, under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area, focusing in states and problems in the administration in learning process reform. Eight aspects of the states of the administration in learning process reform were administrators characteristics, management, school plans, personnel development for learning process reform, encouragement, school environmental setting, community participation, and reporting; whereas 4 aspects of problems in the administration in learning process reform were man, money, materials, and management. Additional suggestions were also focused.
The research sample group was 220 school administrators and teachers of leading schools in learning process reform, under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area. They were 30 school administrators and 190 school teachers who were simply random sampling.
Research instruments were multiple choice, rating scale and open-ended questionnaires constructed by the researcher. Statistics for data analysis were frequency, percentage, mean ( ), standard deviation (S.D.) and t-test.
The research found that :-
1. Regarding the states of the administration in learning process reform, as
perceived by school administrators and teachers of leading schools in learning process
reform, under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area, they were
at high level when generally considered. Specifically considered, 7 aspects showed high level. They were administrators characteristics, school plans, personnel development for learning process reform, school environmental setting, management, reporting, and encouragement. However, the aspect relating to community participation showed average level.
2. Regarding the states of the administration in learning process reform, as
perceived by school administrators and teachers of leading schools in learning process reform, under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area, there was statistically significant difference at the .05 level, when generally considered. Specifically considered, the aspects relating to administrators characteristics, management, school plans, encouragement, and school environmental setting also showed statistically significant difference at the .05 level. However, the aspects relating to personnel development for learning process reform, community participation, and reporting showed no statistically significant difference.
3. Regarding the problems of the administration in learning process reform, as perceived by school administrators and teachers of leading schools in learning process reform, under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area, they were at average level. Specifically considered, all aspects showed average level. They were the aspects relating to money, materials, management and man.
4. Regarding the problems of the administration in learning process reform, as perceived by school administrators and teachers of leading schools in learning process reform, under the Office of Nakhon Ratchasima Educational Service Area, there was no difference, when generally and specifically considered.
5. Additional suggestions were as follow: - administrators should have virtue and morality, be responsible and dedicate to learning process reform, righteous, and supportive to all personnel; personnel should be developed, continuous educational supporting according to their potential; school environment should be clean, shady, pleasant, study encouraging; there should be school policy, clear objectives and management; community should take part in setting school plans, objectives, planning, educational management as well as assessment. Moreover, there should be continuous reporting to the stakeholders from time to time.