Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มุ่งศึกษาสภาพการใช้กระบวนการพัฒนาองค์การของโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดนครราชสีมา ใน 6 ด้านคือ การตระหนักรับรู้ปัญหา การรวบรวมข้อมูล การตรวจวินิจฉัยปัญหาองค์การ การวางแผนเพื่อการ เปลี่ยนแปลงองค์การ การใส่สิ่งสอดแทรกหรือการดำเนินการเปลี่ยนแปลงองค์การและ การประเมินผลการเปลี่ยนแปลงองค์การ โดยจำแนกตามตำแหน่งและขนาดของโรงเรียน
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นผู้บริหารและครูผู้สอนในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดนครราชสีมา ปีการศึกษา 2545 จำนวน 642 คน ได้มาจากการสุ่มแบบหลายขั้นตอน (Multi-stage sampling) เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามประเภทมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ จำนวน 44 ข้อ สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ( ) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การทดสอบค่าที (t-test) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว (One - way ANOVA)
ผลการศึกษาพบว่า
1. ผู้บริหารและครูผู้สอนมีทัศนะต่อสภาพการใช้กระบวนการพัฒนาองค์การโดยรวมและรายด้านทุกด้านอยู่ในระดับมาก โดยด้านที่มีค่าเฉลี่ยมากที่สุดคือ ด้านการตระหนักรับรู้ปัญหา ด้านที่มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุดคือ ด้านการตรวจวินิจฉัยปัญหาองค์การ
2. ผู้บริหารและครูผู้สอนมีทัศนะต่อสภาพการใช้กระบวนการพัฒนาองค์การโดยรวมและรายด้านทุกด้านแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยผู้บริหารมีทัศนะต่อสภาพการใช้กระบวนการพัฒนาองค์การสูงกว่าครูผู้สอน
3. ผู้บริหารในโรงเรียนที่มีขนาดแตกต่างกันมีทัศนะต่อสภาพการใช้กระบวนการพัฒนาองค์การโดยรวมและรายด้านทุกด้านไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
4. ครูผู้สอนในโรงเรียนที่มีขนาดแตกต่างกันมีทัศนะต่อสภาพการใช้กระบวนการพัฒนาองค์การโดยรวมและรายด้านทุกด้านไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
5. ผู้บริหารและครูผู้สอนในโรงเรียนที่มีขนาดแตกต่างกันมีทัศนะต่อสภาพการใช้กระบวนการพัฒนาองค์การโดยรวมและรายด้านทุกด้านไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The objectives of the thesis aimed at the studying and comparing the status of application of organization development process of the primary schools under the Primary Education Office of Nakhonratchasima, regarding the six aspects as follow: problem awareness, data gathering, organization problem analyzing, organization improvement planning, organization intervention or change, and evaluation of organization change. The study regarded the school locations and sizes.
The sample group of the study were 642 of school administrators and school teachers in the primary schools under the Primary Education Office, Nakhon Ratchasima, in the fiscal year 2002, employing multi-stage sampling. The research instrument of data collection employed a questionnaire of 5-level rating scales within 44 items. Meanwhile, percentage, means ( ), standard deviation (S.D.), t-test and one-way ANOVA were used in the data analysis.
The findings of the study showed that:
1. Generally and specifically consideration, school administrators and teachers opinion towards the status of application of the organization development process were at a high level. The highest level was the problem awareness whereas the lowest level was the organization problem analysis.
2. Regarding to the school administrators and teachers opinion towards the status of application of the organization development process, there was statistically significant difference at the .05 level when considered generally and specifically. School administrators opinion towards the status of application of the organization development process showed higher level than those of the school teachers.
3. Regarding to the school administrators opinion towards the status of application of the organization development process in different school sizes, there was no statistically significant different at the .05 level, when considered generally and specifically.
4. Regarding to school teacher opinion towards the status of application of the organization development process in different school sizes, there was no statistically significant different at the .05 level, when considered generally and specifically.
5. Regarding to the school administrators and teachers opinion towards the status of application of the organization development process in different school sizes, there was no statistically significant different at the .05 level, when considered generally and specifically.