A Study of School Administrators and Teachers Opinions Towards the Administration of Multi-Campus Secondary Schools under the Department of General Education Nakhon Ratchasima
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนในสหวิทยาเขต ผู้บริหารโรงเรียนประธานสหวิทยาเขต และครูผู้สอน ที่มีต่อการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาแบบสหวิทยาเขต สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา จำนวน 109 คน แบ่งเป็นผู้บริหารโรงเรียนในสหวิทยาเขตจำนวน 91 คน ผู้บริหารโรงเรียนประธานสหวิทยาเขต 18 คน และ ครูผู้สอนในโรงเรียน มัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา รวม 109 โรง จำนวน 357 คน ซึ่งได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย รวมเป็นกลุ่มตัวอย่างทั้งสิ้น 466 คน
เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูล ใช้แบบสอบถามแบบประมาณค่า 5 ระดับ ซึ่งผู้วิจัยจัดทำขึ้นเอง จำนวน 50 ข้อ ได้ค่าระดับความเชื่อมั่น 0.95
การวิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้วิธีหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย( )และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.)และเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนและครู ผู้บริหารโรงเรียนในสหวิทยาเขตและผู้บริหารโรงเรียนประธานสหวิทยาเขต โดยการทดสอบค่า t (t-test)
ผลการศึกษา พบว่า
1. ผู้บริหารโรงเรียนและครูผู้สอนมีความคิดเห็นต่อการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาแบบสหวิทยาเขต สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา โดยรวม 5 ด้าน มีการปฏิบัติอยู่ในระดับปานกลาง ( = 2.92, S.D. = 0.71) และในรายด้านทุกด้าน มีการปฏิบัติอยู่ในระดับปานกลางเช่นกัน โดยมีการปฏิบัติด้านการรับนักเรียน มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ( = 3.44, S.D. = 0.84) ด้านการสร้างความสัมพันธ์กับชุมชน มีค่าเฉลี่ยเป็นอันดับรอง ( = 2.94, S.D. = 0.81) และด้านการเงิน พัสดุและอาคารสถานที่ มีค่าเฉลี่ยเป็นอันดับสุดท้าย ( = 2.66, S.D. = 0.86)
2. ผู้บริหารโรงเรียนและครูมีความคิดเห็นต่อการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาแบบ สหวิทยาเขต สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา สอดคล้องกัน 4 ด้าน ได้แก่ ด้านบุคลากร ด้านวิชาการ ด้านการเงิน พัสดุและอาคารสถานที่ และด้านการสร้างความสัมพันธ์กับชุมชน คือมีความเห็นว่ามีการปฏิบัติอยู่ในระดับปานกลาง ส่วนด้านการรับนักเรียน ผู้บริหารโรงเรียนเห็นว่ามีการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก แต่ครูเห็นว่ามีการปฏิบัติอยู่ในระดับ ปานกลาง
3. ผู้บริหารโรงเรียนในสหวิทยาเขตและผู้บริหารโรงเรียนประธานสหวิทยาเขต มีความเห็นต่อการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาแบบสหวิทยาเขต สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา สอดคล้องกันในทุกด้าน คือเห็นว่ามีการปฏิบัติอยู่ในระดับปานกลาง 4 ด้าน ได้แก่ ด้านบุคลากร ด้านวิชาการ ด้านการเงิน พัสดุและอาคารสถานที่ และด้านการสร้างความสัมพันธ์กับชุมชน และเห็นว่ามีการปฏิบัติมาก 1 ด้าน คือ ด้านการรับนักเรียน
4. ผู้บริหารโรงเรียนและครู มีความเห็นต่อการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาแบบ สหวิทยาเขต สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ 0.05 และเมื่อพิจารณารายด้านพบว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในทุกด้าน
5. ผู้บริหารโรงเรียนในสหวิทยาเขตและผู้บริหารโรงเรียนประธานสหวิทยาเขต มีความเห็นต่อการบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาแบบสหวิทยาเขต สังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครราชสีมา แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และเมื่อพิจารณารายด้าน พบว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในด้านการเงิน พัสดุและอาคารสถานที่ และด้านการรับนักเรียน ส่วนในด้านบุคลากร ด้านวิชาการ และด้านความสัมพันธ์กับชุมชน มีความเห็นไม่แตกต่างกัน
The objectives of the thesis aimed at the studying and comparing the school administrators and teachers opinions towards the administration of multi-campus secondary schools under the Department of General Education, Nakhon Ratchasima.
The sample group of the study, employing simple random sampling, were 466 of the school administrators and school teachers under the Department of General Education, Nakhon Ratchasima. They were 109 administrators while 18 of them were the heads of the multi-campus. The others were 357 school teachers from 109 schools.
The research instrument of data collection employed a questionnaire of 5-level rating scales within 50 items. Meanwhile, frequency distribution, percentage, means ( ), standard deviation (S.D.), and t-test were used in the data analysis.
The results of this study revealed as follows :-
1. Administrators and teachers opinions towards the administration of
multi-campus secondary schools under the Department of General Education, Nakhon Ratchasima , generally and specifically considered, were at the average level( = 2.92, S.D. = 0.71). When considered specifically, the highest mean was the approach in students admitting ( = 3.44, S.D. = 0.84), the second highest was community relationship making, ( = 2.94, S.D. = 0.81) and the least was financial management, hard-ware materials and buildings ( = 2.66, S.D. = 0.86).
2. Regarding to the school administrators and teachers opinions towards the administration of multi-campus secondary schools, under the Department of General Education, Nakhon Ratchasima, there was a statistical accordance in 4 aspects : personnel, academic, finance, hard-ware materials, and buildings, and community relationship making. Their opinions towards these 4 aspects showed the average level. Regarding to students admitting, administrators opinions showed the high level whereas those of school teachers showed the average level.
3. Regarding to the school administrators opinions and the opinions of the heads of multi-campus opinions towards the administration of multi-campus secondary schools, under the Department of General Education, Nakhon Ratchasima, there was a statistical accordance in all aspects. It was stated that they were at the average level in 4 aspects, regarding to personnel, academic, finance, hard-ware materials and buildings, and community relationship making. The high level aspect was students admitting.
4. Regarding to the school administrators and school teachers opinions towards the administration of multi-campus secondary schools, under the Department of General Education, Nakhon Ratchasima, when generally considered, there was a statistically significant difference at the 0.05 level. Additionally, when specifically considered, there was a statistically significant difference at the 0.05 level.
5. Regarding to the school administrators opinions the opinions of the heads towards the administration of multi-campus secondary schools, there was a statistically significant difference at the 0.05 level. When specifically considered, there was a statistically significant difference at the 0.05 level in terms of finance, hard-ware materials and buildings, and students admitting. However, there was no statistically significant difference in terms of personnel, academic, and community relationship making.