Abstract:
การศึกษาครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนาสื่อประสมที่ใช้ในการฝึกทักษทาง
การฟัง ของเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ระดับก่อนประถมศึกษา 2) เปรียบเทียบ
ความสามารถทางการฟัง ของเด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ระดับก่อนประถมศึกษา
ก่อนและหลังการฝึกทักษะทางการฟังโดยใช้สื่อประสม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้
คือ เด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ที่มีอายุระหว่าง 4-7 ปี ไม่มีความพิการซ้ำซ้อน จาก
ศูนย์การศึกษาพิเศษ สถาบันราชภัฏนครราชสีมา ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2545 จำนวน
6 คน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้สถิติที (t-test) ในการ
เปรียบเทียบความสามารถทางการฟังผลการศึกษา พบว่า
1. สื่อประสมที่พัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพ 83.85 / 84.16 เป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 80/ 80 2. เด็กที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ระดับก่อนประถมศึกษา มีความสามารถทางการฟังหลังการใช้สื่อประสมสูงกว่าก่อนการใช้สื่อประสม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purposes of this study were to 1) develop the multimedia listening
ability of educable intellectually disabled children at the pre  primary level
2) compare listening ability of educable intellectually disabled children at the pre  primary level before and after practice at multimedia listening ability by using the multimedia.
The sample used in this study were educable intellectually disabled children
4-7 year old, had no other handicapping conditions from 2nd level of preschool class of Special Education Center of Rajabhat Institute Nakhon Ratchasima, of the 2002 academic year. The subjects were 6. The data were analyzed by computing mean, standard deviation, and testing by using t-test compare listening ability.
The results of this study revealed as follows :
1. The efficiency of the multimedia was 83.85/ 84.16, which met prescribed criterion 80/80 level.
2. Listening ability of educable intellectually disabled children at the pre  primary level after the use of multimedia was significantly higher than before at .05 level of significantly.