A Study on the Willingness to Develop the Administrative Competencies of Secondary School Administrators under the Jurisdiction of the General Education Department in Educational Region 11
Abstract:
การวิจัยเรื่องนี้มุ่งศึกษาและเปรียบเทียบระดับความต้องการในการพัฒนาศักยภาพทางการบริหาร ของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา เขตการศึกษา 11 ใน 2 ด้าน คือ ด้านคุณลักษณะเชิงบริหาร 6 ประการ ประกอบด้วยความสามารถในการสั่งการ ความต้องการความสำเร็จในอาชีพ ความสามารถในการใช้สติปัญญา ความต้องการความสำเร็จตามที่ใฝ่ฝัน ความมั่นใจในตนเอง และความสามารถในการตัดสินใจ ด้านหลักการบริหาร 5 ประการ ประกอบด้วย การวางแผน การจัดหาทรัพยากร การกระตุ้นการทำงาน การประสานงาน และการประเมินผลงาน โดยศึกษากับกลุ่มประชากรที่เป็นผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา เขตการศึกษา 11 จำนวน 419 คน จากโรงเรียนทั้งหมด 419 โรงเรียน
สำหรับเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล เป็นแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น มีลักษณะเป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.989 การวิเคราะห์ข้อมูลเพื่อเปรียบเทียบใช้วิธีวิเคราะห์ค่า t - test และวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว (One way ANOVA)
ผลการวิจัย พบว่า
1. ความต้องการในการพัฒนาศักยภาพทางการบริหาร ด้านคุณลักษณะเชิงบริหาร ที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการปฏิบัติงานทั้ง 6 ประการ อยู่ในระดับมาก เรียงลำดับจากมาก ไปหาน้อยได้ดังนี้ คือ ความสามารถในการสั่งการ ความสามารถในการใช้สติปัญญา ความต้องการความสำเร็จตามที่ใฝ่ฝัน ความต้องการความสำเร็จในอาชีพ ความมั่นใจในตนเอง และความสามารถในการตัดสินใจ
2. ความต้องการในการพัฒนาศักยภาพทางการบริหาร ด้านหลักการบริหารที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการปฏิบัติงานทั้ง 5 ประการ อยู่ในระดับมาก เรียงลำดับจากมากไปหาน้อยได้ดังนี้ คือ การวางแผน การจัดหาทรัพยากร การกระตุ้นการทำงาน การประเมินผลงาน และการประสานงาน
3. ผู้บริหารที่มีวุฒิการศึกษาระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า มีความต้องการในการพัฒนาศักยภาพทางการบริหารโดยรวมและแต่ละด้าน มากกว่า ผู้บริหารที่มีวุฒิการศึกษา สูงกว่าปริญญาตรี อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
4. ผู้บริหารที่มีประสบการณ์ในการบริหารน้อยกว่า 10 ปี มีความต้องการในการ พัฒนาศักยภาพทางการบริหารโดยรวมและแต่ละด้าน มากกว่า ผู้บริหารที่มีประสบการณ์ ในการบริหารตั้งแต่ 10 ปี ขึ้นไป อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
5. ผู้บริหารที่บริหารโรงเรียนขนาดเล็ก มีความต้องการในการพัฒนาศักยภาพทางการบริหาร โดยรวมและแต่ละด้านแตกต่างกันกับผู้บริหารโรงเรียนขนาดกลางและขนาดใหญ่ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนผู้บริหารโรงเรียนขนาดกลางกับผู้บริหารโรงเรียนขนาดใหญ่ มีความต้องการในการพัฒนาศักยภาพทางการบริหาร โดยรวมและแต่ละด้าน แตกต่างกัน อย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
The purposes of this research were to study and compare the willingness to develop the administrative competencies of secondary school administrators under the jurisdiction of the General Education Department in Educational Region 11 in two trait areas. First were administrative traits consisted of supervisory ability, need for occupational achievement, intellectual competency, need for self-actualization, self-confidence and decision-making. Second were traits of administrative principles comprising planning, allocating resources, stimulating, co-ordinating and evaluating. The population were 419 administrators from 419 schools under the jurisdiction of the General Education Department in Educational Region 11.
The tools used to collect data developed by the researcher were five level rating scales with a total alpha coefficient equated 0.989. The comparative data were analyzed by the t-test and one-way analysis of variance.
The results of the research revealed that:
1. The willingness to develop the administrative competencies in administrative trait affecting six task operation fulfillments were at the much level. To rank from the most to the least level, they were: supervisory ability, intellectual competency, need for self-actualization, need for occupational achievement, self-confidence and decision-making.
2. The willingness to develop the administrative competencies in administrative principles affecting five task operation fulfillments were at the much level. To rank from the most to the least level, they were: planning, allocating resources, stimulating, evaluating and co-ordinating
3. The administrators holding bachelor degrees or equivalents needed to develop administrative competencies overall and in each specific trait more than the administrators holding more advanced degrees at the significant level of 0.01.
4. The administrators with less than ten years experience needed to develop administrative competencies overall and in each specific trait more than administrators with more than ten years experience at the significant level of 0.01.
5. The administrators of the small, medium and large school sizes respectively, needed to develop administrative competencies in overall and in each specific trait differently at the significant level of 0.01, whereas the administrators of the medium and large school sizes needed to develop administrative competencies in overall and in each specific trait indifferently at the significant level of 0.01.