Abstract:
การวิจันครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อประเมินโครงการโรงเรียนสีขาว ของโรงเรียนมัธยมศึกษาสังกัดกรมสามัญศึกษา จังหวัดนครปฐม โดยประยุกต์รูปแบบจำลองซิป (CIPP Model) ประเมินด้านสภาพแวดล้อม ความพร้อมของปัจจัยเบื้องต้น กระบวนการ ผลผลิต และทัศนคติที่มีต่อการดำเนินงานโครงการโรงเรียนสีขาว พร้อมทั้งเปรียบเทียบความคิดเห็นของกลุ่มตัวอย่างที่มีต่อการดำเนินงานโครงการโรงเรียน-สีขาว ระหว่างเพศชายและเพศหญิง และกลุ่มตัวอย่างทั้งหกกลุ่ม
ประชากรในการศึกษา ได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียน ครูผู้รับผิดชอบโครงการ ตัวแทนผู้ปกครอง ตัวแทนนักเรียน ตัวแทนผู้นำชุมชน ตัวแทนผู้นำภูมิปัญญาท้องถิ่น กลุ่มละ 1 คน รวมโรงเรียนละ 6 คน จำนวน 29 โรงเรียน รวมผู้ตอบแทนแบบสอบถามทั้งสิ้น 174 คน และผู้ให้สัมภาษณ์อีก 36 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยมี 2 ฉบับ ฉบับที่ 1 เป็นแบบสอบถามประเมินผลการดำเนินงานโครงงานโรงเรียนสีขาว ฉบับที่ 2 เป็นแบบสัมภาษณ์ การวิเคราะห์ข้อมูล สถิติที่ใช้คือ ค่าร้อยละ (percentage) ค่าเฉลี่ย (mean) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (standard deviation) และเปรียบเทียบความคิดเห็นระหว่างกลุ่มตัวอย่าง โดยใช้สถิติทดสอบ t-test และ One way ANOVA โดยการเปรียบเทียบภายหลังความแตกต่างระหว่างคู่ด้วยวิธีการของเชฟเฟ่ (Scheffes test) และการวิเคราะห์ความเรียงจากแบบสัมภาษณ์
ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้
1. การดำเนินงานโครงการโรงเรียนสีขาว ของโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษาจังหวัดนครปฐม โดยภาพรวมและรายด้ายคือ ด้านสภาพแวดล้อม ด้านกระบวนการ ด้านผลผลิต และด้านทัศนคติที่มีต่อการดำเนินการงานโครงการฯ อยู่ในระดับมาก ส่วนด้านความพร้อมของปัจจัยเบื้องต้น อยู่ในระดับปานกลาง
2. การเปรียบเทียบความคิดเห็นของกลุ่มตัวอย่างต่อการดำเนินงานโครงงานโรงเรียนสีขาวระหว่างเพศชายและเพศหญิง พบว่าไม่แตกต่างกัน ทั้งโดยภาพรวมและรายด้าน สำหรับการเปรียบเทียบระหว่างกลุ่มตัวอย่างทั้งหกกลุ่ม พบว่าทัศนคติที่มีต่อการดำเนินงานโครงงานโรงเรียนสีขาว ด้านความรู้ความเข้าใจโครงงานโรงเรียนสีขาวระหว่างครูผู้รับผิดชอบโครงการกับผู้นำภูมิปัญญาท้องถิ่นและระหว่างนักเรียน กับผู้นำภูมิปัญญาท้องถิ่น แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และในภาพรวม ระหว่างนักเรียนกับผู้นำภูมิปัญญาท้องถิ่น แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เช่นเดียวกัน
The research aimed to evaluate the management effectiveness of the White School Project in the secondary schools under the jurisdiction of the Department of General Education, in Nakhon Pathom Province, by using the CIPP model to assess the effectiveness regarding the schools context, basic input availability, processes, outputs, and the attitudes towards the project of the involved personnel. The other objective of the research was to compare the involved personnels opinions about the effectiveness of the project management, regarding gender and role.
The 174 samples from 29 schools were selected according to their roles in the project ; an administrator, a teacher who ran the project, a student, a community leader, and a community representative, were selected from each school. A constructed questionnaire was administered to this sample. Additionally, the other 36 subjects were interviewed. The collected data were analyzed by using a computer program, SPSS/PC+ to determine percentage, arithmetic mean (x) and standard deviation (S.D.); whereas, the t-test and One-way Analysis of Variance were employed to compare the personnels opinions, and post-hoc Scheffes paired tests were also used to determine the significant differences of the opinions. Moreover, the opinions obtained from the interview were analyzed descriptively.
The results of the data analyzes were as follows :
1. The management effectiveness of the White School Project in the secondary schools under the jurisdiction of the Department of General Education, in Nakhon Pathom Provinec, evaluated as a whole, was at the high level. However, when each aspect was evaluated individually, the effectiveness on the aspects of the schools context, processes, outputs, and attitudes towards the project were at the high level ; whereas, the aspect of the basic input availability was at the average level.
2. There was no significant difference on the attitudes towards the project between males and females, who were involved in the project, in all aspects.
3. There were significant differences on the opinions about the project management in the respect of the personnels acknowledgement and understanding of the project between the teachers who ran the project and the community representatives, and between the students and the community representatives, at the .05 level.