Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบยุทธวิธีการจัดการความขัดแย้งของผู้บริหารโรงเรียน สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดสุพรรณบุรีจำแนกตามเพศ ประสบการณ์ในการดำรงตำแหน่งผู้บริหารโรงเรียนและวุฒิทางการบริหาร
โดยทำการศึกษากับผู้บริหารโรงเรียน สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดสุพรรณบุรี จำนวน 205 คนที่ได้มาด้วยการสุ่มแบบระดับชั้น เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับยุทธวิธีการจัดการความขัดแย้งของผู้บริหารโรงเรียน 5 แบบคือ แบบการเอาชนะ แบบการร่วมมือ แบบการประนีประนอม แบบการหลีกเลี่ยง แบบการยอมให้ซึ่งมีค่าความเชื่อมั่นเรียงลำดับ ดังนี้ 0.925 0.936 0.713 0.857 และ 0.864 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีการหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ และค่าไค-สแควร์
ผลการวิจัยพบว่า 1) ผู้บริหารโรงเรียน สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดสุพรรณบุรี ใช้ยุทธวิธีการจัดการความขัดแย้ง แบบการร่วมมือ มากที่สุด รองลงมาคือ แบบการประนีประนอม แบบการหลีกเลี่ยง แบบการยอมให้และแบบที่ใช้น้อยที่สุดคือ แบบการเอาชนะ 2) ผู้บริหารโรงเรียน สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจัวหวัดสุพรรณบุรีใช้ยุทธวิธีการจัดการความขัดแย้ง แบบการร่วมมือ แบบการประนีประนอม แบบการหลีกเลี่ยง แบบการยอมให้ในระดับปานกลาง แบบการเอาชนะในระดับต่ำ แบบร่วมมือ พบว่าผู้บริหารเพศหญิงใช้อยู่ในระดับสูงผู้บริหารเพศชายใช้อยู่ในระดับปานกลาง 3) การเปรียบเทียบยุทธวิธีการจัดการความขัดแย้งของผู้บริหารโรงเรียน สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดสุพรรณบุรีที่มี เพศ ประสบการณ์ใจการดำรงตำแหน่งผู้บริหารโรงเรียนและวุฒิทางการบริหาร ที่แตกต่างกันพบว่า ใช้ยุทธวิธีการจัดการความขัดแย้งไม่แตกต่างกัน
The purposes of this research were to study and compare the strategy of conflict management of school administrators under the jurisdiction of Suphanburi provincial primary education office by gender, work experience, and qualification in education administration.
The research procedure was undertaken by collecting data from the stratified random sampling of 205 school administrators by means of checklist questionnaires as regards the strategy of the five-style conflict management. The reliability of the five-style research instruments was 0.925 for the competition style, 0.936 for the collaboration style, 0.713 for the compromise style, 0.857 for the avoidance style and 0.864 for the accommodation style. The statistics used for analyzing the data were frequency, percentage and chi-square test.
The findings of the study were as follows: 1) The school administrators implemented the strategy of conflict management by means of collaboration the most, followed by compromise, avoidance and accommodation whereas competition was the most least implemented. 2) The administrators implemented the styles of collaboration, compromise, avoidance and accommodation at the average levels while the competition style was implemented at the low level. As for the collaboration style, the female administrators implemented in at the high level but the male counterparts did at the average level. 3) The comparisons between the strategy of the five-style conflict management of the administrators by gender, work experience and qualification in educational administration were not significant at 0.05 level.