แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A development of the english oral communication course using the project-based laerning approach to enhance english oral communication ability of Kasetsart University students
การพัฒนาบทเรียนรายวิชาการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงานเพื่อเสริมสร้างความ สามารถในการพูดภาษาอังกฤษของนิสิตมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์

ThaSH: English Oral Cmmucation Ability
ThaSH: Project-Based Learning Approach
ThaSH: Project Work Instruction
Abstract: English oral communication plays an increasingly significant role in Thailand as the English language is the most important tool of communication in national and international personal, academic, and professional arenas. The present study aimed to identify the oral English needs of Kasetsart University (KU) students, to develop the oral communication course using the Project-based Learning Approach (PBLA) and on KU students’ needs, to investigate the effects of the oral communication course on oral communication ability of KU students, and to explore KU students’ opinions toward project work instruction. This research employed the one-group pre-test-post-test experimental design which compared the same group of subjects’ oral communication ability before and after the treatment. The subjects were 22 KU undergraduate students who enrolled in the Listening-Speaking I course using the project work instruction. The research instruments included the needs analysis questionnaire, the oral English communication course, Group Project Simulation Task (GPST) test, learner logs, student interviews, teacher’s diary, and opinion questionnaire. Data were analyzed by means of descriptive statistics of frequency, mean, standard deviation, and the paired sample t-test was used to compare the mean scores of the subjects’ pre-test and post-test. Qualitative data were analyzed by means of content analysis and categorization. The findings of this study revealed that the students were able to improve their oral communication and oral presentation abilities through project work instruction. It was also discovered from this study that project work was effective to promote not only the students’ oral skills but also their self-confidence and interpersonal skills because of the cooperative nature of the project work. Based on the study findings, it is recommended that teachers should carefully design and appropriately implement project work instruction with authentic tasks that are rich in opportunity for interaction, scaffolding, and cooperative learning to enhance language learners’ development of oral communication ability.
Abstract: การพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารมีบทบาทสำคัญมากขึ้นอย่างต่อเนื่องในประเทศไทย เนื่องจากภาษาอังกฤษเป็นเครื่องมือในการสื่อสารที่สำคัญที่สุด ทั้งในส่วนบุคคล ด้านการศึกษา และการประกอบอาชีพในระดับชาติและนานาชาติ งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อสำรวจความต้องการในการเรียนการพูดภาษาอังกฤษและรูปแบบการเรียนการสอนการพูดที่พึงประสงค์ของนิสิตมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ พัฒนารายวิชาการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน ศึกษาประสิทธิภาพของรายวิชาการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงานต่อการพัฒนาการพูดภาษาอังกฤษของนิสิต และศึกษาความคิดเห็นของนิสิตที่มีต่อของบทเรียนรายวิชาการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน รูปแบบการวิจัยเป็นการวิจัยที่ใช้กลุ่มตัวอย่างเพียงกลุ่มเดียว มีการวัดผลการเรียนโดยการทดสอบก่อนและหลังเรียน กลุ่มตัวอย่างคือนิสิตมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ในระดับปริญญาตรีจำนวน 22 คน ซึ่งลงทะเบียนเรียนในรายวิชาการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน เครื่องมือในการวิจัยประกอบด้วย แบบสำรวจความต้องการในการเรียนการพูดภาษาอังกฤษ แผนการเรียนการสอนตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน แบบทดสอบการพูด แบบบันทึกการเรียน แบบสัมภาษณ์ บันทึกของครู และแบบสอบถามความคิดเห็นของนิสิตต่อการเรียนการสอนตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือ การหาค่าเฉลี่ย (Average mean scores) ของระดับความคิดเห็นของนิสิต ที่ได้จากแบบสอบถามความต้องการในการเรียนการพูดภาษาอังกฤษ สถิติที่ใช้ในการเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยของผลการสอบพูดก่อนและหลังการเรียน (A paired samples t-test) และสถิติที่ใช้ในการหาค่าเฉลี่ยของระดับความคิดเห็นของนิสิต ที่ได้จากแบบสอบถามความคิดเห็นของนิสิต ต่อการเรียนการสอนตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน นอกจากนี้ยังมีการเก็บและวิเคราะห์ข้อมูลในเชิงคุณภาพเพื่อสนับสนุนและตรวจสอบผลที่ได้รับจากการวิเคราะห์ข้อมูลในเชิงปริมาณ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ ความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารและเสนอผลงานของนิสิตเพิ่มขึ้น อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติจากการเรียนภาษาอังกฤษโดยการใช้โครงงาน การเรียนการพูดเพื่อการสื่อสารตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน นอกจากจะส่งผลให้นิสิตพัฒนาการพูดเพื่อการสื่อสารแล้ว ยังมีผลต่อการพัฒนความมั่นใจในตนเองและทักษะการทำงานร่วมกับผู้อื่นของนิสิตอีกด้วย ซึ่งรูปแบบการเรียนรู้นี้ เป็นรูปแบบเฉพาะของการเรียนรู้โดยการใช้โครงงาน ข้อเสนอแนะจากการวิจัยนี้คือ ครูควรใช้โครงงานที่มีการออกแบบกิจกรรมที่เหมาะสมแก่ผู้เรียนในการเรียนการสอน ซึ่งนอกจากจะทำให้ผู้เรียนมีโอกาสที่หลากหลายในการใช้ภาษาอังกฤษโดยการมีปฏิสัมพันธ์กับผู้ร่วมสนทนาใน สถานการณ์จริงแล้ว นิสิตยังสามารถพัฒนาทักษะการทำงานร่วมกัน และพัฒนาความสามารถในการพูดเพื่อการสื่อสารอีกด้วย
Chulalongkorn University. Center of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: Advisor
Created: 2007
Modified: 2553-11-29
Issued: 2010-11-27
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Nawarat_si.pdf 1.35 MB590 2025-10-12 16:40:56
ใช้เวลา
0.022603 วินาที

Nawarat Siritararatn
Title Contributor Type
A development of the english oral communication course using the project-based laerning approach to enhance english oral communication ability of Kasetsart University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nawarat Siritararatn
Punchalee Wasanasomsithi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Punchalee Wasanasomsithi
Title Creator Type and Date Create
A development of the english oral communication course using the project-based laerning approach to enhance english oral communication ability of Kasetsart University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Nawarat Siritararatn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of Thai substitles in English movies for English language learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Soranee Boonyarut
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of needs and problems of English for tourist police
มหาวิทยาลัยมหิดล
Boonjira Thungsuk;Punchalee Wasanasomsithi;Sukhuma-Vadee Khamhiran
Muntana Meemark
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of webquest modules to enhance English reading and writing abilities and learning engagement of undergraduate engineering students at Rajamangala University of Technology Phra Nakhon, North Bangkok Campus
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pornpilai Termsinsawadi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an English instructional model using the integration of drama and questioning techniques to enhance students' speaking achievement and critical thinking skill
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Ratchadaporn Janudom
วิทยานิพนธ์/Thesis
A needs analysis of secondary school students learning English as a third language in private Islamic schools in changwat Narathiwat
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pongrat Srisueb
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of out-of-class english language learning activities of secondary school students in english program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Atitaya Wiengnil
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a form-focused web-based instruction to enhance the English grammatical and writing competence of Thai undergraduate sports science students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Thanawan Suthiwartnarueput
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects of extensive reading using a learner autonomy training on reading ability and reader autonomy of Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Paweena Channuan
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF COMMUNICATION STRATEGY INSTRUCTION ON ENGLISH SPEAKING ABILITY AND CONFIDENCE OF EFL UNDERGRADUATES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Korapin Paranapiti
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of English language learning needs and problems of underprivilged children in a slum area in Bangkok metropolis
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Chanisara Tangkijmongkol
วิทยานิพนธ์/Thesis
A DEVELOPMENT OF AN ENGLISH ORAL COMMUNICATION COURSE FOR UNDERGRADUATE ADVERTISING STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Nasya Patiyasevi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of play-based language learning activities to enhance oral language skills of young EFL learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Rin Cheep-Aranai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A RELATIONSHIP BETWEEN SELF-ASSESSMENT OF THE ICAO LANGUAGE PROFICIENCY REQUIREMENTS AND TEST OF ENGLISH FOR INTERNATIONAL COMMUNICATION (TOEIC) OF THAI AIRWAYS INTERNATIONAL FLIGHT ATTENDANTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Narasak Sirikanjanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
DEVELOPING EFL STUDENTS' WRITING ABILITY AND PERCEIVED WRITNG SELF-EFFICACY THROUGH GENRE AWARENESS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Chayata Viriya
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE EFFECTS OF BLOGGING AND MICROBLOGGING ON THAI UNDERGRADUATE LEARNERS' ENGLISH WRITING PROCESS AND WRITING ANXIETY
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Onuma Lakarnchua
วิทยานิพนธ์/Thesis
A DEVELOPMENT OF A CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING (CLIL) COURSE TO ENHANCE ENGLISH LANGUAGE ABILITIES, AGRICULTURAL CONTENT, AND CULTURAL KNOWLEDGE OF UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Charinee Chansri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Out-of-class language learning strategies of Thai university students during participant in the summer work and travel program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Thunyaporn Thanasumbun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of a project-based blended learning with communication strategy instruction on English oral communication ability and learner autonomy of undergraduate engineering students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pichai Pinphet
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of project-based writing instruction on writing ability and critical thinking skills of Thai EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Apapan Ruengkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a learning-oriented reading assessment model to improve English reading ability and promote learning engagement on EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Raveewan Viengsang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of out-of-class extensive reading to enhance perceived English reading self-efficacy of underserved students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Chanisara Tangkijmongkol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Integration of a blended learning and extensive reading instructional model for enhancement of English reading comprehension and learner autonomy of EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Naruethai Chanthap
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of the writing instructional model with integration of inquiry-based learning and visual literacy on 21st century skills of EFL learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Patsawut Sukserm
วิทยานิพนธ์/Thesis
An implementation of an integrated performance assessment module to promote English speaking ability and learning engagement of undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Benjawan Plengkham
วิทยานิพนธ์/Thesis
The investigation of using dynamic assessment to enhance English academic vocabulary knowledge of Thai low proficiency undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Duangkamon Klungthong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,665
รวม 1,665 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 40,851 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 22 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 2 ครั้ง
รวม 40,881 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46