แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A development of community-based English course to enhance English language skills and local cultural knowledge for undergraduate students
การพัฒนาวิชาภาษาอังกฤษโดยใช้ชุมชนเป็นฐานเพื่อเสริมสร้างทักษะภาษาอังกฤษและความรู้วัฒนธรรมท้องถิ่นสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี

LCSH: English language -- Study and teaching (Higher) -- Foreign speakers
LCSH: Second language acquisition
LCSH: Language and culture
Abstract: This thesis proposes the development of a community-based approach to teaching English and demonstrates the value of utilizing authentic community resources to enhance English language skills and local cultural knowledge. the objectives of this study were to: 1) develop an English course using a community-based approach; 2) investigate learners' English laguage skills through a community-based approach; 3) investigate whether the community-based approach can enhance local cultural knowledge; and 4) evaluate the effectiveness of an English course using a community-based approach. Nineteen undergraduates, who majored in English at the Faculty of Education, Rajabhat Rajanagarindra University, were chosen as the sample group. The study was a single group design using qualitative and quantitative methods. It took 16 weeks for data collection. The findings revealed that: 1) data derived from needs analysis and perceived as important were proved to be necessary for designing the community-based English course; 2) the scores from posttest were higher than the pretest scores because the relationships between contextual factors, individual learner differences, learning opportunities led to the development of learners' English language skills; 3) using local cultural materials as learning activities and experiences was found to be beneficial to enhance learners' local cultural knowledge; and 4) the course was found effective because the participants could achieve the learning goals in terms of Taxonomy of Significant Learning (foundational knowledge, application, integration, human dimension, caring, and learning how to learn). Learners perceived their English language skills had improved after taking the course. The study indicated that a community-based English course focused on both academic concerns and social issues. It is recommended that future research should extend to investigate a broader sample of students whose majors are English and non-English to gain better understanding of the process of second language learning.
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาวิชาภาษาอังกฤษโดยใช้แนวคิดชุมชนเป็นฐาน 2) ศึกษาการพัฒนาทักษะภาษาอังกฤษของผู้เรียนโดยใช้แนวคิดชุมชนเป็นฐาน 3) ศึกษาการใช้แนวคิดชุมชนเป็นฐานสามารถเสริมสร้างความรู้วัฒนธรรมท้องถิ่นได้หรือไม่ และ 4) ประเมินคุณภาพของวิชาภาษาอังกฤษที่ใช้แนวคิดชุมชนเป็นฐานที่พัฒนาขึ้นหลังจากนำวิชานี้ไปทดลองใช้ กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักศึกษาปีสอง เอกภาษาอังกฤษ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏราชนครินทร์ จำนวน 19 คน การทดลองใช้เวลาทั้งสิ้น 16 สัปดาห์ การเก็บข้อมูลใช้การรวบรวมเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ ผลการวิจัยพบว่า 1) ข้อมูลที่ได้จากการศึกษาข้อมูลพื้นฐานเพื่อการพัฒนาวิชาภาษาอังกฤษ ได้ถูกนำมาพิจารณาเพื่อกำหนดรายละเอียดของเนื้อหาในการพัฒนาวิชาภาษาอังกฤษโดยใช้ชุมชนเป็นฐาน 2) แนวคิดชุมชนเป็นฐานสามารถเสริมสร้างการพัฒนาทักษะภาษาอังกฤษ เนื่องจากมีปัจจัยที่สัมพันธ์กันระหว่างปริบท ทัศนคติที่ดีต่อการเรียนภาษาที่สอง แรงจูงใจจากชิ้นงาน ความคุ้นเคยต่อเนื้อหา โอกาสในการเรียนทั้งในและนอกห้องเรียนซึ่งมีโอกาสปฏิบัติจริง 3) การใช้สื่อการเรียนที่เกี่ยวข้องกับวัฒนธรรมท้องถิ่นเพื่อเป็นกิจกรรมในการเรียนและเป็นการถ่ายทอดประสบการณ์แก่ผู้เรียน พบว่ามีผลมากในการเสริมสร้างการเรียนรู้วัฒนธรรมท้องถิ่นของผู้ร่วมศึกษา และ 4) หลักสูตรมีประสิทธิภาพเพราะผู้เรียนได้รับประโยชน์ในการเข้าถึงเป้าหมายของการศึกษาในรูปแบบของ Taxonomy of Significant Learning และผู้เรียนมีคะแนนสูงขึ้นหลังการนำวิชานี้ไปทดลองใช้ ผู้เรียนประเมินตนเองด้านความสามารถทางภาษาอังกฤษพบว่าทักษะภาษาอังกฤษ พัฒนาขึ้นหลังการทดลอง การศึกษานี้ยังชี้ให้เห็นว่าวิชาภาษาอังกฤษที่พัฒนาขึ้นสามารถพัฒนาผู้เรียนทั้งด้านวิชาการและสังคม สำหรับข้อแนะนำเพื่อทำการวิจัยต่อเนื่องในอนาคต ควรขยายการศึกษาไปยังกลุ่มตัวอย่างที่กว้างขวางขึ้นคือทั้งในตัวอย่างนักศึกษาสาขาวิชาเอกภาษาอังกฤษและสาขาวิชาเอกอื่นๆ เพื่อที่จะเข้าใจกระบวนการเรียนรู้ภาษาที่สองให้ลึกซึ้งยิ่งขึ้น
Chulalongkorn University. Center of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Modified: 2010-03-01
Created: 2006
Issued: 2010-03-01
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Ratchaporn_Ra.pdf 25 MB618 2025-10-19 10:14:05
ใช้เวลา
0.019879 วินาที

Ratchaporn Rattanaphumma
Title Contributor Type
A development of community-based English course to enhance English language skills and local cultural knowledge for undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratchaporn Rattanaphumma
Chansongklod Gajaseni
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chansongklod Gajaseni
Title Creator Type and Date Create
An Anlysis of features of negotiation for meaning and form in synchronous computer-mediated communication of Khon Kaen University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Chomraj Patanasorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of community-based English course to enhance English language skills and local cultural knowledge for undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Ratchaporn Rattanaphumma
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of language learning strategies of students in an English program in Thai secondary school
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Hathai Daosodsai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the use of academic verb collocations and English writing ability of undergraduate english-major students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Sira Bhumadhana
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a cultural enrichment course with an emphasis on academic culture for Thai students in the bilingual program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Choksarun Jitchoknimit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of teachers' English accents on listening comprehension ability of upper secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Keerati Suppatkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of drama-based instruction on English oral communication ability and motivation in learning English of eleventh grade students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Pochanee Nuktong
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF ENGLISH INSTRUCTION USING INTERCULTURAL APPROACH ON INTERCULTURAL AWARENESS OF UPPER SECONDARY SCHOOL STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Patuma Choeichaiyapoom
วิทยานิพนธ์/Thesis
WASHBACK EFFECTS OF THE ORDINARY NATIONAL EDUCATIONAL TEST (O-NET) ON ENGLISH LANGUAGE TEACHING AND LEARNING IN NINTH GRADE
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Yanika Lunrasri
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF TEACHERS MOTIVATING STYLES ON LEARNER AUTONOMY OF ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE ELEMENTARY STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Poornima Kaur Singhnarang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of Holistic Approach using Local Cultural Content on English Oral Communication Ability of Sixth Grade Students in Phrae Province
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Wasida Sawongta
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of cultural experiential instruction on English oral communication ability of lower secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Sasimala Chantamala
วิทยานิพนธ์/Thesis
Teachers' beliefs and practices towards teaching English pronunciation among EFL senior high school teachers in Yunnan province, China
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chansongklod Gajaseni
Hua Liu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4,209
รวม 4,212 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 159,611 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,057 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 331 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 56 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 21 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 5 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 161,089 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46