แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The empirical study of marketing innovation model on export performance of exporting firms in Thailand
การศึกษาเชิงประจักษ์ของตัวแบบนวัตกรรมทางการตลาดที่มีผลต่อการดำเนินงานของธุรกิจส่งออกในประเทศไทย

LCSH: Exports
LCSH: LISREL model
LCSH: Marketing innovation
Abstract: The objectives of this study are threefold (1) to identify the key variables that can best explain the marketing innovation for exporting firms in Thailand, (2) to propose and verify "The Full Model of Export Performance" of exporting firms in Thailand, and (3) to suggest the strategy for the development of marketing innovation for exporting firms in Thailand. The conceptual framework in this study is developed from aby and Slater's concept, and incorporate the Resources-Based Theory in analyzing the performance of exporting firms. The model is analyzed empirically by using two hundred and forty-nine questionnaires that are collected from top executives in four high growth export sectors (food processing, gems and jewelry, garments, and electronic and electrical products). Linear Structural Relationship (LISREL) statistics is employed to test the model. The study shows that marketing innovation of exporting firms in Thailand is composed of 3 constructs. They are new product innovation (unique features, satisfy customers' needs, better quality than competitors), new working process (using computers, applying international standards, re-engineering, using new technology), and new market (access to new markets, new packaging, new promotional approaches, new support provided to foreign distributors). The best fitted model of export performance is founded. The model is composed of four latent constructs : (1) export performance (profit, market share, sales growth rate, company image), (2) marketing innovation (new product, new working process, new market), (3) firm resources (marketing knowledge of executives, assigned responsibility for export development, having export marketing department, good relationship with others related to the business), and (4) firm characteristics (number of full-time employees). The results indicate that the resources-Based theory can explain the export venture of exporting firms in Thailand relatively well. The findings of this study lead to the suggestion that the success of export performance of exporting firms in Thailand depends on several efforts in marketing activities. The most importance are exporting firms should concentrate on creating new products with developing their own national brand names, improving new working process by employing marketing information system and the new technology, penetrating the new market by concentrating on a niche market. Enhancing marketing innovation strategy needs multi-cooperation from many parties such as government agencies, trade associations and educational institutions. In addition, visions, knowledge in international marketing and good relationships with customers and related organizations of top executives and middle managers of exporting firms are considered as valuable resources of firms in creating marketing innovation in Thailand. The research also suggests ideas for further research in this area.
Abstract: งานวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1. ค้นหาตัวแปรสำคัญที่สามารถอธิบายนวัตกรรมทางการตลาดของบริษัทส่งออกในประเทศไทย 2. เสนอและตรวจสอบตัวแบบเต็มรูปของผลการดำเนินงานของธุรกิจส่งออกในประเทศไทย และ 3. เสนอกลยุทธ์ในการพัฒนานวัตกรรมทางการตลาดสำหรับการดำเนินงานของธุรกิจส่งออกในประเทศไทย กรอบความคิดในการวิจัยพัฒนามาจากแนวคิดของ Aaby and Slater และรวมแนวคิด ทฤษฎี Resources-Based Theory ในการวิเคราะห์ผลการดำเนินงานของบริษัทส่งออก ข้อมูลสำหรับการวิจัยได้จากแบบสอบถามจำนวน 249 ฉบับ ที่ได้รับจากผู้บริหารระดับสูงในอุตสาหกรรมส่งออกของไทย 4 อุตสาหกรรม คือ อาหารแปรรูป อัญมณีและเครื่องประดับ เครื่องนุ่งห่ม เครื่องใช้ไฟฟ้าและอุปกรณ์อิเล็กทรอนิกส์ การวิเคราะห์เพื่อตรวจสอบตัวแบบใช้เทคนิคการวิเคราะห์ ความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้น (Linear Structural Relationship: LISREL) ผลการวิจัยพบว่านวัตกรรมทางการตลาดของบริษัทส่งออกในประเทศไทยประกอบด้วยปัจจัยหลัก 3 ประการ คือ นวัตกรรมด้านผลิตภัณฑ์ใหม่ (มีเอกลักษณ์เฉพาะ สามารถตอบสนองความต้องการของลูกค้า มีคุณภาพเหนือคู่แข่ง นัวัตกรรมด้านการดำเนินงานใหม่ (การใช้คอมพิวเตอร์ การขอรับรองมาตรฐานสากล การรื้อปรับระบบองค์กร การนำเทคโนโลยีใหม่มาใช้) และนวัตกรรมด้านการหาตลาดใหม่ (การเข้าสู่ตลาดใหม่ การบรรจุหีบห่อใหม่ การส่งเสริมการขายแบบใหม่ การสนับสนุนตัวแทนจำหน่ายในต่างประเทศในรูปแบบใหม่) ตัวแปรที่สามารถอธิบายผลการดำเนินงานของบริษัทส่งออกของไทยได้ดีที่สุด ประกอบด้วยปัจจัย 4 ประการ คือ 1. ผลประกอบการ ซึ่งสามารถวัดได้จาก กำไร ส่วนแบ่งการตลาด อัตราการเจริญเติบโตของยอดขาย ภายลักษณ์ของบริษัท 2. นวัตกรรมทางการตลาดประกอบด้วยผลิตภัณฑ์ใหม่ กระบวนการดำเนินงานใหม่ ตลาดใหม่ 3. ทรัพยากรของบริษัทประกอบด้วย ความรู้ด้านการตลาดของผู้บริหาร การมอบหมายความรับผิดชอบในการพัฒนาการส่งออก การมีแผนกส่งออก การมีความสัมพันธ์อันดีกับหน่วยงานอื่นๆ ที่เกี่ยวข้องกับธุรกิจ และ 4. ขนาดของบริษัท ซึ่งวัดได้จาก จำนวนพนักงานประจำ ผลการศึกษานี้พบว่า ทฤษฎี Resources-Based Theory สามารถนำมาใช้อธิบายธุรกิจส่งออกในประเทศไทยได้เป็นอย่างดี ผลจากการวิจัยทำให้สามารถเสนอแนะได้ว่า ความสำเร็จของการดำเนินงานธุรกิจส่งออกของประเทศไทยที่เกี่ยวกับการใช้นวัตกรรมทางการตลาดขึ้นอยู่กับความพยายามทางการตลาดหลายประการ ที่สำคัญคือ การนำเสนอผลิตภัณฑ์ใหม่ควรดำเนินการพร้อมกับการสร้างตรายี่ห้อ การพัฒนากระบวนการดำเนินงานใหม่ต้องให้ความสำคัญกับการใช้ระบบสารสนเทศทางการตลาดและการนำเทคโนโลยีใหม่มาใช้ การแสวงหาตลาดใหม่ควรมุ่งตลาดเฉพาะ (Niche market) การนำกลยุทธ์ของนวัตกรรมทางการตลาดมาใช้ต้องได้รับความร่วมมือจากหลายฝ่ายได้แก่ หน่วยงานของรัฐ องค์กรการค้า และสถาบันการศึกษา นอกจากนี้การมีวิสัยทัศน์ ความรู้ทางด้านการตลาดระหว่างประเทศและการมีความสัมพันธ์อันดีกับลูกค้าและหน่วยงานที่เกี่ยวข้องกับธุรกิจของผู้บริหารระดับสูงและระดับกลางในบริษัทส่งออก ถือเป็นทรัพยากรที่มีค่าในการสร้างนวัตกรรมทางการตลาดของประเทศไทย ผู้วิจัยได้เสนอความคิดสำหรับงานวิจัยในอนาคตสำหรับเรื่องดังกล่าวด้วย
Chulalongkorn University. Center of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Role: advisor
Created: 1998
Modified: 2553-06-02
Issued: 2009-12-12
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9744719044
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Pussadee_Po_front.pdf 783.65 KB256 2025-03-20 22:48:14
2 Pussadee_Po_ch1.pdf 543.13 KB291 2025-10-03 14:21:41
3 Pussadee_Po_ch2.pdf 1019.09 KB351 2025-01-10 23:02:08
4 Pussadee_Po_ch3.pdf 653.27 KB189 2022-12-31 12:26:08
5 Pussadee_Po_ch4.pdf 442.64 KB160 2022-12-31 12:26:18
6 Pussadee_Po_ch5.pdf 1.46 MB166 2022-12-31 12:26:12
7 Pussadee_Po_ch6.pdf 980.66 KB159 2022-12-31 12:26:23
8 Pussadee_Po_back.pdf 1.84 MB181 2022-12-31 12:26:25
ใช้เวลา
0.027959 วินาที

Pussadee Polsaram
Title Contributor Type
The empirical study of marketing innovation model on export performance of exporting firms in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pussadee Polsaram
Guntalee Ruenrom
Nonglak Wiratchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Guntalee Ruenrom
Title Creator Type and Date Create
The empirical study of marketing innovation model on export performance of exporting firms in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Guntalee Ruenrom;Nonglak Wiratchai
Pussadee Polsaram
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nonglak Wiratchai
Title Creator Type and Date Create
The empirical study of marketing innovation model on export performance of exporting firms in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Guntalee Ruenrom;Nonglak Wiratchai
Pussadee Polsaram
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of mentor-protege personality fit
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Soree Pokaeo;Nonglak Wiratchai
Pitak Srisakolkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a refractive error quality of life scale for thai adults (REQL-T)
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Pysysy Tatsanavivat;Nonglak Wiratchai;Somwung Pitiyanuwat;Manop Kanato;Sabong Srivannaboon;Guyatt, Gordon H.
Roongthip Sukhawarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A causal model of exercise behavior of the elderly in Bangkok metropolis
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chounchom Charoenyooth;Nonglak Wiratchai;Prakin Suchaxaya;Linchong Pothiban
Prapaporn Chinuntuya
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of the human values integrated instructional model based on intuitive learning concept
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tisana Khemmani;Nonglak Wiratchai
Art-ong Jumsai Na Ayudhya
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Model of customer satisfaction after service recovery : an integration of consumers' affection and cognition
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Kritsadarat Wattanasuwan;Nonglak Wiratchai
Panitharn Juntongjin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,436
รวม 3,436 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 73,789 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 29 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 16 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 16 ครั้ง
รวม 73,850 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124