แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Modeling of car-following behavior in Bangkok using GPS
การจำลองพฤติกรรมการขับขี่ตามกันในกรุงเทพมหานครโดยใช้จีพีเอส

LCSH: Automobile driving
LCSH: Global Positioning System
Abstract: The investigation of car-following behavior of test drivers on Bangkoks roadways is presented in this research. The experiment was carried out on surface streets and freeways in Bangkok with actual traffic conditions using five passenger cars equipped with global positioning system devices. Traffic flow characteristic was classified into congested and uncongested conditions, resulting in four regimes of driving characteristics on the two roadway types (i.e. uncongested surface street, congested surface street, uncongested freeway, and congested freeway conditions). The experimental GPS data consisting of distance, speed, and acceleration of the vehicles at every 0.1 sec were employed for the calibration of the 1st and the 5th GM models in order to determine various driving behaviors in different traffic and roadway conditions. The consequences of the analyses of fundamental car-following parameters indicated that the drivers maintained very close separation distance at very high speed ranges under uncongested freeway condition, which absolutely violated the safe-distance concept. The change in individual speed patterns influenced on the follow drivers behavior more remarkably than other factors. Further, the increasing speed disturbance indicating more aggressive driving was found from the last two drivers of platoon. The results of model calibration showed that the drivers would have lower sensitivity under uncongested conditions and higher in congested conditions. Moreover, they would have faster reaction when drove in congested conditions. The model calculation gave the R2 between 0.4-0.8 and 0.4-0.9 for the 1st and the 5th GM models respectively, indicating that the 5th GM model did not contribute much improvement to another. The evaluation of the models at microscopic level revealed that the predicted speed values from both models agreed well with the measured speed data, meanwhile more obvious deviation between predicted and measured traffic volumes was exhibited for macroscopic evaluation. Finally, the comparison of car-following characteristics from a few researches conducted in USA (GM and LSU) as well as Japan (HU) vs. those from this study (so called CU) concluded that the GMs original car-following data were close to the CU results for both uncongested surface street and freeway conditions. However, it was evident that CU car-following characteristics were remarkably different from the others for congested conditions.
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาพฤติกรรมการขับขี่ตามกันของผู้ขับขี่ทดสอบในสภาพการจราจรจริงของกรุงเทพมหานคร โดยการให้รถยนต์ส่วนบุคคล 5 คัน ซึ่งติดตั้งอุปกรณ์จีพีเอสขับตามกันบนถนน 2 ประเภท ซึ่งได้แก่ ถนนพื้นราบและทางด่วน ซึ่งมีสภาพการจราจรที่แบ่งได้เป็น 2 รูปแบบ ได้แก่ สภาพจราจรติดขัดและไม่ติดขัด ข้อมูลพิกัดแบบ 3 มิติของรถยนต์แต่ละคันที่ทุกๆ 0.1 วินาทีซึ่งได้จากอุปกรณ์ จีพีเอสจะนำมาคำนวณระยะทาง, อัตราเร็ว, อัตราเร่งและระยะห่างของรถแต่ละคัน เพื่อเป็นข้อมูลในการวิเคราะห์พฤติกรรมการขับขี่และสร้างแบบจำลองการขับขี่ตามกันโดยใช้แบบจำลอง GM ผลการวิเคราะห์พฤติกรรมการขับขี่ระบุว่า ผู้ขับขี่เว้นระยะห่างเพียงเล็กน้อยจากรถคันหน้าในขณะที่ใช้ความเร็วสูงบนทางด่วน ซึ่งขัดแย้งกับทฤษฎีระยะห่างปลอดภัย ปัจจัยที่มีอิทธิพลสูงสุดต่อพฤติกรรมการขับขี่ของรถคันตามคือ ความเร็วสัมพัทธ์ระหว่างรถคันนำและคันตาม โดยที่ระยะห่างและปัจจัยอื่นๆ มีอิทธิพลเพียงเล็กน้อย นอกจากนี้ยังพบว่ารถคันท้ายๆ ของขบวนโดยเฉพาะอย่างยิ่งรถคันที่ 4 และ 5 จะมีความอ่อนไหวต่อการเปลี่ยนแปลงสภาวะการขับขี่ของรถคันนำ (Sensitivity) มากว่า ผลการวิเคราะห์การถดถอยเพื่อศึกษาพฤติกรรมการขับขี่ตามกันโดยใช้แบบจำลอง GM ระบุว่าผู้ขับขี่มีค่าสัมประสิทธิ์ความอ่อนไหว (Sensitivity factor) ในสภาพการจราจรไม่ติดขัดน้อยกว่าสภาพการจราจรติดขัด และมีเวลาตอบสนอง (Reaction time) ในสภาพการจราจรไม่ติดขัดมากกว่าสภาพการจราจรติดขัดโดยสอดคล้องกันบนถนนทั้ง 2 ประเภท โดยค่าสัมประสิทธิ์การตัดสินใจมีค่าในช่วง 0.4-0.8 สำหรับแบบจำลอง GM ที่ 1 และ 0.4-0.9 สำหรับแบบจำลอง GM ที่ 5 ซึ่งแสดงว่าแบบจำลอง GM ที่ 5 ปรับปรุงประสิทธิภาพในการพยากรณ์พฤติกรรมการขับขี่ตามกันได้ดีกว่าแบบจำลอง GM ที่ 1 เพียงเล็กน้อย ผลการประเมินแบบจำลองทั้งสองรูปแบบในระดับจุลภาคแสดงว่าค่าพารามิเตอร์ของพฤติกรรมการขับขี่ที่ได้ สามารถอธิบายพฤติกรรมการขับขี่จริงได้อย่างสอดคล้อง ขณะที่เมื่อนำแบบจำลองไปพยากรณ์การจราจรระดับมหภาคพบว่ามีความคลาดเคลื่อนพอสมควร เมื่อเปรียบเทียบพฤติกรรมการขับขี่ตามกันของผู้ขับขี่ทดสอบในกรุงเทพมหานครกับสหรัฐอเมริกาและญี่ปุ่น พบว่าพฤติกรรมการขับขี่ตามกันในสภาพการจราจรแบบไม่ติดขัดคล้ายคลึงกับพฤติกรรมการขับขี่ที่ได้จากงานวิจัยของ GM (สหรัฐอเมริกา) ขณะที่ในสภาพการจราจรติดขัดกลับพบว่าพฤติกรรมดังกล่าวแตกต่างกับงานวิจัยอื่นๆ อย่างมาก
Chulalongkorn University
Address: กรุงเทพมหานคร (Bangkok)
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: Advisor
Created: 2004
Issued: 2006-03-02
Modified: 2006-08-10
วิทยานิพนธ์/Thesis
URL: http://thailis-db.car.chula.ac.th/CU_DC/Thesis/March2006_1/Suwajchai.pdf
ISBN: 9745312088
eng
Descipline: Civil Engineering
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Suwajchai.pdf 4.73 MB222 2021-10-20 19:31:36
ใช้เวลา
0.022019 วินาที

Suwajchai Paoprayoon
Title Contributor Type
Modeling traffic noise at a signalized intersection
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Suwajchai Paoprayoon
Prungchan Wongwises
Sorawit Narupiti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Modeling of car-following behavior in Bangkok using GPS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Suwajchai Paoprayoon
Sorawit Narupiti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sorawit Narupiti
Title Creator Type and Date Create
Modeling traffic noise at a signalized intersection
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Prungchan Wongwises;Sorawit Narupiti
Suwajchai Paoprayoon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Determination of driver's behavior for car-following model using GPS data
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Phongsavanh Inthavongsa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Modeling of car-following behavior in Bangkok using GPS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Suwajchai Paoprayoon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of stated preference (SP) technique for determining service quality of paratransit
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Prapatpong Upala
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of real-time traffic state and travel time estimation for travel time predicton
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Sorawit Narupiti;Nakatsuji Takashi
Piti Rotwannasin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Real-time traffic signal control for maximizing network throughput
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Grittigrai Karalak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Drivers response towards traffic information under travel time variability
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Rani Nurcharissa
วิทยานิพนธ์/Thesis
TRAVEL TIME ESTIMATION AND PREDICTION FOR URBAN ARTERIAL ROADS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Porntep Puangprakhon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Strategies for enhancing the operational performance of transjakarta bus rapid transit system
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Pathomsiri;Sorawit Narupiti;Winai Raksuntorn
Maharuto, Yudhanto
วิทยานิพนธ์/Thesis
Air pollution prevention applications from transport sector by integration of transport and vehicle emission model in urban area: case study Bangkok, Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Wanpen Wirojnakul;Sorawit Narupiti;Watt, Daniel J.
Padet Praditphet
วิทยานิพนธ์/Thesis
Quality of probe vehicle data on travel time estimation
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Sorawit Narupiti
Masria binti Mustafa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Monitoring system for in-vehicle riding comfort by using real-time GPS data and statistical process control
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somchai Pathomsiri;Sorawit Narupiti;Saroch Boonsiripant
Hasanah, Chairunisah, 1990-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multi-level perspective analysis ofthe automobility regime: opportunity for new mobility concepts
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sorawit Narupiti
Chattraporn Yingsom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,857
รวม 3,857 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 23,886 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 2 ครั้ง
รวม 23,904 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28