Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับวัฒนธรรมโรงเรียนและระดับ ความผูกพันต่อโรงเรียนของครูในโรงเรียนคาทอลิกเขตสังฆมณฑลราชบุรี 2) เปรียบเทียบระดับวัฒนธรรมโรงเรียนและระดับความผูกพันต่อโรงเรียนของครูในโรงเรียนคาทอลิกเขตสังฆมณฑลราชบุรีจำแนกตามสถานภาพของครู และระยะเวลาการก่อตั้งโรงเรียน และ 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างวัฒนธรรมโรงเรียนกับความผูกพันต่อโรงเรียนของครูในโรงเรียนคาทอลิก เขตสังฆมณฑลราชบุรี กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ครูที่ปฏิบัติการสอนในโรงเรียนคาทอลิกเขต สังฆมณฑลราชบุรีจำนวน 387 คนซึ่งได้มาด้วยวิธีสุ่มอย่างง่ายจากทุกโรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ใน การวิจัย คือ แบบสอบถามเกี่ยวกับวัฒนธรรมโรงเรียนและความผูกพันต่อโรงเรียน
สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว การทดสอบรายคู่ด้วยวิธีการของเชฟเฟ่ การทดสอบด้วยค่าที การหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้
1. วัฒนธรรมโรงเรียน และความผูกพันต่อโรงเรียนของครูในโรงเรียนคาทอลิกเขต สังฆมณฑลราชบุรีอยู่ในระดับมาก
2. ครูที่มีเพศ และปฏิบัติงานในโรงเรียนที่มีระยะเวลาก่อตั้งแตกต่างกัน มีความคิดเห็นเกี่ยวกับวัฒนธรรมโรงเรียนและความผูกพันต่อโรงเรียนไม่แตกต่างกัน ส่วนครูที่มีอายุ และประสบการณ์การทำงานแตกต่างกัน มีความผูกพันต่อโรงเรียนแตกต่างกันแต่มีความคิดเห็นเกี่ยวกับวัฒนธรรมโรงเรียนไม่แตกต่างกัน
3. วัฒนธรรมโรงเรียนคาทอลิกเขตสังฆมณฑลราชบุรีตามความคิดเห็นของครู มีความสัมพันธ์กับความผูกพันต่อโรงเรียนอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 โดยมีความสัมพันธ์ทางบวกอยู่ในระดับปานกลาง
The purposes of this research were: 1) to study the levels of school culture and teachers commitment in the Catholic school of Ratchaburi Diocese; 2) to compare the levels of school culture and teachers commitment in the Catholic schools of Ratchaburi Diocese according to teachers statuses and the length of time since the foundation of the school and 3) to study the relationship between school culture and teachers commitment. The samples used in this study were 387 teachers in the Catholic schools of Ratchaburi Diocese chosen by means of simple random sampling. The instrument was a constructed questionnaire to examine the teachers perception on school culture and teachers commitment.
The statistics analyses were percentage, mean, standard deviation, ANOVA, Scheffe่s method, t-test and Pearsons product moment correlation coefficient. The results of the study were:
1) The levels of school culture and teachers commitment in the Catholic schools of Ratchaburi Diocese were at the high levels.
2) The teachers who had different sex and tenure in schools which had different established times had different views about school culture and teachers commitment. Additionally, the teachers who had different age and work experience had different views about the school commitment, but had no different views about school culture.
3) There was a positive correlation of school culture and teachers commitment in the Catholic schools at a moderate level and was significant at the .05 level.