A Study of the State and Problems in Work Performance for Receiving the External Assessment of Basic Education under the Jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Educational Service Area 1
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการดำเนินงานเพื่อรองรับการประเมินภายนอกของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต1ตามความคิดเห็นของผู้อำนวยการสถานศึกษาและครูที่เป็นหัวหน้างานประกันคุณภาพ เพื่อเปรียบเทียบ ความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษาและครูที่เป็นหัวหน้างานประกันคุณภาพที่มีต่อ การดำเนินงาน เพื่อรองรับการประเมินภายนอกของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 จำแนกตามตำแหน่งและขนาดสถานศึกษา
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้น กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างจากตารางของ krejcei and Morgan ได้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 230 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .94 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และการทดสอบค่า F เมื่อพบว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติจะใช้การทดสอบรายคู่ โดยวิธีของ Scheffe'
ผลการวิจัยพบว่า
1. สภาพการดำเนินงานเพื่อรองรับการประเมินภายนอกของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 โดยภาพรวมมีการดำเนินงานในระดับมากที่สุด เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยเรียงอันดับจากมากไปหาน้อย คือ การรายงานคุณภาพการศึกษาประจำปี รองลงมา คือ การตรวจสอบและทบทวนคุณภาพการศึกษาและการจัดระบบบริหารและสารสนเทศ มีการดำเนินการในระดับมากที่สุดตามลำดับ
2. ผู้อำนวยการสถานศึกษาและครูที่เป็นหัวหน้างานประกันคุณภาพการศึกษามีความคิดเห็นต่อการดำเนินงานเพื่อรองรับการประเมินภายนอกของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 โดยภาพรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน
3. ผู้อำนวยการสถานศึกษาและครูที่เป็นหัวหน้างานประกันคุณภาพการศึกษาที่ปฏิบัติงานในสถานศึกษาขนาดเล็ก ขนาดกลางและขนาดใหญ่ มีความคิดเห็นต่อสภาพการดำเนินงาน เพื่อรองรับการประเมินภายนอกของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 โดยภาพรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน
4. ผู้บริหารสถานศึกษาและครูที่เป็นหัวหน้างานประกันคุณภาพการศึกษา เห็นว่าสถานศึกษาบางแห่งยังมีปัญหาการดำเนินงานเพื่อรองรับการประเมินภายนอกของสถานศึกษา ขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 1 ทั้ง 8 ด้าน คือ ด้านการจัดระบบบริหารและสารสนเทศ ด้านการพัฒนามาตรฐานการศึกษา ด้านการจัดทำแผนพัฒนาคุณภาพการศึกษา ด้านการดำเนินงานตามแผนพัฒนาคุณภาพการศึกษา ด้านการตรวจสอบและทบทวนคุณภาพการศึกษา ด้านการประเมินคุณภาพการศึกษา ด้านการรายงานคุณภาพการศึกษาประจำปี และด้านการผดุงระบบประกันคุณภาพการศึกษาในสถานศึกษา
The objectives of this study were to investigate the state and problems of work performance for receiving the external assessment of basic education under the jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Educational Service Area 1 in view of school administrators and teachers who were responsible for educational quality assurance and to compare their opinions toward the state and problems of the state and problems in work performance for receiving the external assessment of basic education on the position and school size bases.
A total of 230 respondents, selected by means of the stratified random sampling method according to school size, were employed as the sample of the study. The sample size was determined by the table of Krejcie and Morgan. The research instrument, the five-scale rating survey questionnaire yielding the overall reliability coefficient at .94 was utilized. Statistics including percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test, and the test of Scheffe were employed for data analysis.
The research findings were as follows:
1. The state of problems of work performance for receiving external assessment of basic education under the jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Educational Service Area 1 was found to be overall performed at the highest level. When looking closer at individual aspects, it was found that the following aspects were found to be done, in the order of the highest mean score to the lowest, as follows: the annual report of educational standards, monitoring and review of educational quality and organization of administration and information.
2. Overall and individual aspects, the opinions of the respondents toward the state and problems of work performance for receiving the external assessment of basic education under the jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Educational Service Area 1 were found not to be different at significant level.
3. Overall and individual aspects, the opinions of the respondents, who worked in school with different size, toward the state and problems of work performance for receiving the external assessment of basic education under the jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Educational Service Area 1 were found not to be different at significant level.
4. The respondents, both school administrators and teachers who were responsible for educational quality assurance, agreed that there had still been some problems in work performance for receiving the external assessment of basic education under the jurisdiction of the Ubonratchathani Office of Educational Service Area 1 in eight areas: organization of administration and information, development of educational standards, planning of development of educational standards, planning implementation, monitoring and review of educational quality, educational assessment, yearly report of educational quality, and maintenance of educational quality assurance system in schools.