Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมใช้ผลิตภัณฑ์เครื่องสำอางสมุนไพรและศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องสำอางสมุนไพร ของผู้บริโภคในเขตเทศบาลนครอุบลราชธานี
ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นผู้บริโภคที่เคยใช้ผลิตภัณฑ์เครื่องสำอางสมุนไพรในเขตเทศบาลนครอุบลราชธานี ใช้การสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิ ( Stratified Random Sampling ) ได้กลุ่มตัวอย่าง จำนวนทั้งสิ้น จำนวน 327 คน เครื่องมือในการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเชื่อมั่นของตัวแปรอิสระเท่ากับ .89 และค่าค่าเชื่อมั่นของตัวแปรตามเท่ากับ .82 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ
ผลการวิจัยพบว่า
1. พฤติกรรมการใช้เครื่องสำอางสมุนไพรของผู้บริโภคส่วนใหญ่ซื้อเพื่อใช้เอง (85%) ซื้อจากร้านขายเครื่องสำอางสมุนไพร (43%) การซื้อพิจารณาจากการได้รับคำแนะนำเกี่ยวกับสินค้าได้ดี (41%) ผลิตภัณฑ์ที่ซื้อบ่อยที่สุด คือ สบู่ (33%) การตัดสินใจซื้อพิจารณาจากคุณภาพ (46%) ผู้บริโภคได้ข้อมูลจากการโฆษณาทางโทรทัศน์ (42%) การไปซื้อกับเพื่อนมากที่สุด (50%) ความถี่ ในการซื้อเดือนละ 1 ครั้ง (48%) การซื้อจะนิยมซื้อในช่วงต้นเดือน (48%) และปริมาณในการซื้อแต่ละครั้งจะซื้อให้พอใช้ (66%)
2. ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องสำอางสมุนไพร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 มีเพียง 3 ปัจจัย คือ ด้านผลิตภัณฑ์ (Beta= .29) ด้านการส่งเสริมการตลาด (Beta= .22) และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย (Beta= .16) และทั้ง 3 ปัจจัยร่วมกันทำนายการตัดสินใจซื้อได้ร้อยละ 29
ABSTRACT
The purpose of this research was to study customers behaviors and factors affecting the decision to purchase the products as perceived by customers in the municipal area of Ubon Ratchathani City.
The sample group consisted of 327 customers selected by means of the stratified random sampling from the population of the customers in the municipal area of Ubon Ratchathani City. The research instrument was a questionnaire with five-level Likert scale, yielding the reliability values at .89 and .82 for independent and dependent variables respectively. The statistic procedures employed in the data analysis included percentage, mean, standard deviation, and multiple regression analysis.
The findings were as follows:
1. Most of the customers bought the herbal cosmetic products for personal uses (85%) mostly from herbal cosmetics stores (43%). They bought the product because it was recommended by friends (41%). The product most often bought was soap (33%). The purchase was based on quality (46%). The customers received the information about the products from TV commercials (42%). Most customers shopped with friends (50%). The frequency of the purchase was once a month (48%). The purchase mostly took place during the early days of each month (48%), and the amount of the purchase was just adequate for use (66%).
2. Three factors, namely products (beta=.29), marketing promotion (beta=.22) and selling channels (beta=.16), were found to affect the customers decision to purchase the products, at the significant level of .01. Together, they could predict the decision at the accuracy rate of 29 percent.