Development of Geographic Information System of Public Switching Telephone Network for Key Account Customers, Ubon Ratchathani Service Center, TOT Co., Ltd
Abstract:
การพัฒนาระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ สำหรับโครงข่ายโทรศัพท์ที่เป็นลูกค้า Key Account ของส่วนบริการลูกค้าจังหวัดอุบลราชธานี บริษัท ทีโอที จำกัด (มหาชน) มีวัตถุประสงค์สามประการ คือ (1) เพื่อพัฒนาระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ สำหรับโครงข่ายโทรศัพท์ที่เป็นลูกค้า Key Account ของส่วนบริการลูกค้าจังหวัดอุบลราชธานี บริษัท ทีโอที จำกัด (มหาชน) (2) เพื่อศึกษาประสิทธิภาพของระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ สำหรับ โครงข่ายโทรศัพท์ที่เป็นลูกค้า Key Account ของส่วนบริการลูกค้าจังหวัดอุบลราชธานี บริษัท ทีโอที จำกัด (มหาชน) โดยทำการศึกษาและพัฒนาจากระบบงานเดิมที่ควบคุมและบันทึกข้อมูลลูกค้าบนเอกสาร ขอบเขตของการวิจัย คือ การพัฒนาระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ที่มีระบบบริหารจัดการข้อมูลบนเว็ปแอปพลิเคชัน ที่แสดงบนเครือข่ายคอมพิวเตอร์ภายในบริษัท ทีโอทีจำกัด (มหาชน) การทำงานสามารถกำหนดตำแหน่งที่ตั้งลูกค้า Key Account ได้และ สามารถจัดการข้อมูลลูกค้า Key Account ได้ ตลอดจนสามารถนำมาแสดงผลระบบเครือข่ายได้ และ ใช้เทคโนโลยีซีชาร์ปดอทเน็ต (C#.HET) โปรแกรม Postgre SQL เป็นโปรแกรมฐานข้อมูล ใช้โปรแกรม PostGIS ในการจัดการด้านแผนที่ การวิเคราะห์และออกแบบเป็นเชิงวัตถุ เพื่อให้ระบบสามารถเรียกใช้ฟังก์ชันได้ง่ายยิ่งขึ้น เครื่องมือที่ใช้ในการหาประสิทธิภาพของระบบคือ แบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัย พบว่า
การพัฒนาระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์สำหรับโครงข่ายโทรศัพท์ที่เป็นลูกค้า Key Account ของส่วนบริการลูกค้าจังหวัดอุบลราชธานี บริษัท ทีโอที จำกัด (มหาชน) สามารถแสดงแผนที่และข้อมูลลูกค้า Key Account บนเครือข่ายคอมพิวเตอร์ภายใน บริษัท ทีโอที จำกัด (มหาชน) ตามกำหนดได้ และประสิทธิภาพของระบบอยู่ในระดับดีมาก มีค่าเฉลี่ย 4.86
This research aims at the followings. (1) develop geographic information system of public switching telephone network for Key Account customers of Ubon Ratchathani Service Center, TOT Co., Ltd. (2) To study the performance evaluation of geographic information system of public switching telephone network for Key Account customers of Ubon Ratchathani Service Center, TOT Co., Ltd resulted from examining and developing of the existing system that controls and records the customers data into hardcopies. The scope of this research covers the development of geographic information system based on web application on intranet of TOT Co., Ltd. The developed system could perform position tracking and data management of Key Account customers and display the output on the screens of the network. This system was developed using C#NET technology; Postage SQL as a database management system; and Post GIS as a tool for map management. Object Oriented system analysis and design were carried out for better functionality usage. The tools used for performance evaluation of the system was a 5 rating scale questionnaire. Statistics used in data analysis were arithmetic mean, and standard deviation.
The research findings were as follows:
The result showed that the developed geographic information system of public switching telephone network for Key Account customers of Ubon Ratchathani Service Center, TOT Co., Ltd was able to display the position map and related data of Key Account customers within the intranet of TOT Co., Ltd. After system performance evaluation process conducted by some experts and users, it was found that the system had a very good average performance score of 4.86.