Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาศักยภาพด้านการท่องเที่ยว ณ แขวงจำปาสักสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือ นักท่องเที่ยวทั้งชาวลาว และชาวต่างประเทศที่เดินทางมาท่องเที่ยว ณ แขวงจำปาสัก สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว จำนวน 254 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .90 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และการทดสอบค่า F
ผลการวิจัยพบว่า
1. การวิเคราะห์ข้อมูลศักยภาพด้านการท่องเที่ยวแขวงจำปาสักในภาพรวม มีศักยภาพในระดับมาก และในรายด้านมีศักยภาพเรียงตามค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อยคือ ด้านนโยบายด้านองค์กรธุรกิจและชุมชนท้องถิ่น ด้านสถานที่ท่องเที่ยว และด้านกลยุทธ์การตลาด
2. นักท่องเที่ยวที่มีอายุ สถานภาพสมรส ระดับการศึกษา อาชีพ และภูมิลำเนาต่างกันมีความคิดเห็นต่อศักยภาพด้านการท่องเที่ยวแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนนักท่องเที่ยวที่มีเพศและรายได้ต่างกัน มีความคิดเห็นต่อศักยภาพด้านการท่องเที่ยวไม่แตกต่างกัน
3. ปัญหาด้านศักยภาพการท่องเที่ยวของเมืองปากเซที่สำคัญคือ การปลูกสร้างที่ส่งผลต่อแหล่งท่องเที่ยว นักท่องเที่ยวไม่เชื่อมั่นในด้านความปลอดภัย การคมนาคมไปยังแหล่งท่องเที่ยวบางแห่งไม่สะดวกและมักคุเทศน์ส่วนใหญ่ขาดความรู้เกี่ยวกับแหล่งการท่องเที่ยวอย่างลึกซึ้ง
The purpose of this research was two-fold: to study the tourism potentiality and investigate the problems of tourism of Champasak Province of Laos PDR. The sample group consisted of 254 tourists, both Laos and foreigners. Selected by means of the stratified random sampling. The research instrument was a questionnaire with a five-level Likert scale, which yielded the reliability value of .90 The statistics used in the data analysis included percentage, mean, standard deviation, t-test and F-test.
The findings were as follows:
1. The overall potentiality of Champasak Province in tourism was found to be at a high level. The individual aspects of the tourism potentiality were found to be in an order from high to low as follows: policy, business and local organizations, tourist attractions. And marketing strategies.
2. The tourists who were different in age, marital status, educational level, occupation, and domicile differently perceived the tourism potentiality at the significant level of . .01 while those who were different in gender and income were not significantly different in the perception about the tourism potentiality.
3. The problems identified were as follows: building constructions that affected the attractions, lack of confidence in the security, inconvenient transportation to the attractions, and tour guides lack of knowledge and in-depth information about the attractions.