The relationship between the satisfaction of the power using of the administrators and the satisfaction of the Basic Educational Institution Teachers under the office of Ubon Ratchathani Educational Service Areas 5
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับความพึงพอใจของครูที่มีต่อการใช้อำนาจของผู้บริหาร สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 2) เพื่อศึกษาระดับความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 และ 3) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความพึงพอใจในการใช้อำนาจของผู้บริหารกับความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นข้าราชการครูสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 จำนวน 346 คน เลือกโดยใช้วิธีสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นภูมิ (Stratified Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้รวบรวมข้อมูลใช้แบบสอบถามเป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า โดยมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .97 และวิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติด้วย ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน
ผลการวิจัยพบว่า
1. ข้าราชการครูมีระดับความพึงพอใจต่อการใช้อำนาจของผู้บริหาร สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 ในระดับสูง
2. ข้าราชการครูมีระดับความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 ในระดับสูง
3. ความสัมพันธ์ระหว่างความพึงพอใจในการใช้อำนาจของผู้บริหารกับความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 5 มีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ตั้งแต่ .467 ถึง .657
The purposes of this study were to study the level of teachers satisfaction in the power using of the administrators, the level of teachers job satisfaction, and the relationship between the satisfaction of the power using of the administrators and the satisfaction of the Basic Educational Institution Teachers under the office of Ubon Ratchathani Educational Service Areas 5.
The sample group consisted of 346 teachers selected by means of the simple random sampling. The research instrument was a questionnaire which yielded the reliability value of .94 and the data were analyzed by using arithmetic mean, standard deviation, and Pearsons product moment correlation coefficient.
The research findings were as follows:
1. Teachers satisfaction of the power using of the administrators under the Ubon Ratchathani Educational Service Areas 5 was found to be at a high level.
2. Teachers job satisfaction under the Ubon Ratchathani Educational Service areas 5 was found to be at a high level.
3. There was significant relationship, at the level of .01, with the correlation ranging between .467 to .657 between the satisfaction of the power using of the administrators with the satisfaction of the job performance of teachers.