แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง
Table './tdc/tbl_dc_meta_control_57' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed

Applying multimedia learning theory for intelligent teaching software evaluation in chinese language courses: A Case study of a Thai primary school
การประยุกต์ใช้ทฤษฎีการเรียนรู้มัลติมีเดียเพื่อการประเมินซอฟต์แวร์การสอนอัจฉริยะในวิชาภาษาจีน:กรณีศึกษาโรงเรียนประถมศึกษาแห่งหนึ่งในประเทศไทย

LCSH: Chinese language -- Study and teaching (Elementary) -- Thailand -- Chiang Mai
LCSH: Multimedia systems in education
LCSH: Elementary schools Thailand -- Chiang Mai
Abstract: As China's global influence continues to grow, the demand for Chinese language education worldwide has surged rapidly. In Thailand, learning Chinese has become an increasingly popular trend, particularly at the primary school level. With advancements in educational technology, intelligent Chinese language learning applications have emerged as innovative tools, offering learners an engaging and interactive learning experience. Although the use of such applications is becoming more widespread in Thai schools, there remains a lack of in-depth research on their effectiveness in improving students’ listening and speaking skills. This study explores the application of Multimedia Learning Theory (MLT) in evaluating the use of intelligent Chinese learning software among second-grade students in a Thai primary school. The research aims to assess the suitability of three applications—Wukong, Duolingo, and Super Chinese—by analyzing their multimedia design elements. A mixed-methods approach combining both qualitative and quantitative research was employed. Thirty second-grade bilingual students were randomly divided into three groups, with each group using one application over a fixed period. Listening and speaking skills were assessed through pre-tests and post-tests, while student feedback was collected through a satisfaction survey. The findings are expected to provide empirical evidence on the role of multimedia elements in enhancing language learning outcomes, helping educators select appropriate software aligned with Thai primary curriculum objectives. The study will offer practical insights into improving the quality of Chinese language education through customized multimedia integration.
Abstract: เมื่ออิทธิพลของจีนในเวทีโลกเติบโตอย่างต่อเนื่อง ความต้องการศึกษาภาษาจีนทั่วโลกก็เพิ่มขึ้นอย่างรวดเร็วในประเทศไทย การเรียนภาษาจีนได้กลายเป็นแนวโน้มที่เป็นที่นิยมมากขึ้น โดยเฉพาะในระดับประถมศึกษา ด้วยความก้าวหน้าทางเทคโนโลยีทางการศึกษา แอปพลิเคชันการเรียนภาษาจีนอัจฉริยะได้ปรากฏขึ้นในฐานะเครื่องมือที่สร้างสรรค์ มอบประสบการณ์การเรียนรู้ที่น่าสนใจและโต้ตอบแก่ผู้เรียน แม้ว่าการใช้แอปเหล่านี้จะเป็นที่แพร่หลายมากขึ้นในโรงเรียนไทย แต่อย่างไรก็ดี ยังขาดงานวิจัยเชิงลึกเกี่ยวกับประสิทธิผลของแอปในการพัฒนาทักษะการฟังและพูดของนักเรียนการศึกษานี้ สำรวจการประยุกต์ใช้ทฤษฎีการเรียนรู้มัลติมีเดีย (Multimedia Learning Theory: MLT) ในการประเมินการใช้ซอฟต์แวร์การเรียนภาษาจีนอัจฉริยะในนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ในประเทศไทย งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะประเมินความเหมาะสมของแอปพลิเคชันสามตัว Wukong, Duolingo และ Super Chinese โดยวิเคราะห์องค์ประกอบการออกแบบมัลติมีเดีย ใช้วิธีวิจัยแบบผสม (Mixed-methods) รวมทั้ง การเก็บข้อมูลเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ นักเรียนประถมศึกษา 30 คน ได้รับการสุ่มแบ่งเป็นสามกลุ่ม โดยแต่ละกลุ่มใช้แอปหนึ่งตัวช่วงระยะเวลาที่กำหนด ทักษะการฟังและการพูดถูกประเมินผ่านการทดสอบก่อนและหลัง ขณะที่ความคิดเห็นของผู้เรียนถูกเก็บผ่านแบบสอบถามความพึงพอใจ ผลการศึกษาได้รับการคาดหมายว่า จะนำเสนอหลักฐานเชิงประจักษ์เกี่ยวกับบทบาทขององค์ประกอบมัลติมีเดียในการส่งเสริมผลลัพธ์การเรียนรู้ภาษา ช่วยให้ครูเลือกซอฟต์แวร์ที่เหมาะสมกับหลักสูตรประถมศึกษาไทย นอกจากนี้ ยังคาดหวังว่างานวิจัยนี้จะนำมาซึ่งมุมมองเชิงปฏิบัติในการปรับปรุงคุณภาพการสอนภาษาจีนผ่านการผสานมัลติมีเดียที่ปรับให้เหมาะสม 
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Created: 2025
Modified: 2025-11-16
Issued: 2025-11-16
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ใช้เวลา
0.020444 วินาที

Cui, Fanli
Title Contributor Type
Applying multimedia learning theory for intelligent teaching software evaluation in chinese language courses: A Case study of a Thai primary school
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Cui, Fanli
Wantana Areeprayolkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
Wantana Areeprayolkij
Title Creator Type and Date Create
Applying multimedia learning theory for intelligent teaching software evaluation in chinese language courses: A Case study of a Thai primary school
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Cui, Fanli
วิทยานิพนธ์/Thesis
Influence factors for improving university staffs ICT competence
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Yingxuan, Zhu
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Application of a decision tree and a knowledge map in guidance preparation of study and employment for bioengineering students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
phoommhiphat Pongpruttikul;Chalempon Kongjit;Wantana Areeprayolkij
Li, Mengzhen
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Text analysis-based customer reviews and marketing strategy in self-driving tourism: a case study of Daocheng Yading
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Liwen, Hu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Exploring the impact of Chinese customer experience on live streaming shopping in the domestic cosmetics industry
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Yin, Pan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Exploring individual creativity components via content analysis of anime videos: a case study of Bilibili
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Xiao, Shiyi
วิทยานิพนธ์/Thesis
New product concept development in group travel market for family tourists: a Comprehensive approach utilizing jobs-to-be-done theory and Outcome-driven innovatio
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantana Areeprayolkij
Dan, Kang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 60
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,723
รวม 3,783 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 181,529 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 657 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 610 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 89 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 11 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 9 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 7 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 3 ครั้ง
รวม 182,915 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101