แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Factors affecting the success of Chinese influencers in Thailand-related content on Douyin platform
ปัจจัยที่มีอิทธิภาพต่อความสำเร็จของอินฟลูเอนเซอร์จีนในเนื้อหาเกี่ยวข้องกับประเทศไทยบนแพลตฟอร์ม โตว่อิน

LCSH: Tourists -- Thailand
LCSH: Travel -- Thailand, Northern
LCSH: Tourists -- Chinese
Abstract: This study aims to analyze important factors that affect the success of Chinese influencers on the DOUYIN platform, which focuses on presenting content related to tourism and lifestyle in Thailand. By using the content analysis method (Content Analysis) mainly, the research has collected and analyzed a total of 3,000 user comments from videos published by 10 influencers, which have more than one million followers. The information was collected in June. Prof. 2023 to June Prof. 2024 using the Octopus automatic data collection tool and analyzing the frequency of keywords using ROST CM software. The top 100 most frequently appearing keywords are categorized into 6 main dimensions: professionalism, domain, influence, innovation, engagement, and credibility. Each dimension has specific sub-factors related to the research results show that local knowledge or experience and interaction with places are the most prominent sub-factors. Reflecting that the audience values realistic content. Reflecting local experience and real interaction. The results of this study can be used as a practical approach for both current and future content creators who want to create influence in Thailand-related content groups. In addition, it also shows the effectiveness of keyword analysis from user opinions in extracting preferences and emotional reactions of the audience significantly. Although the research is limited in the scope of the Douyin-Oriented platform and The data collection period covering only one year (June B.E. Prof. 2023 - June Prof. 2567), but the conceptual framework of the analysis presented and the empirical results obtained are all important to understanding the dynamics of influencers in the context of short video platforms and cross-cultural digital tourism.
Abstract: การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ปัจจัยสำคัญที่ส่งผลต่อความสำเร็จของอินฟลูเอนเซอร์ชาวจีนบนแพลตฟอร์ม DOUYIN ซึ่งมุ่งเน้นการนำเสนอเนื้อหาที่เกี่ยวข้องกับการท่องเที่ยวและไลฟ์สไตล์ในประเทศไทย โดยใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) เป็นหลัก งานวิจัยได้รวบรวมและวิเคราะห์ความคิดเห็นของผู้ใช้งานจำนวนทั้งสิ้น 3,000 ความคิดเห็น จากวิดีโอที่เผยแพร่โดยอินฟลูเอนเซอร์จำนวน 10 ราย ซึ่งมีผู้ติดตามมากกว่าหนึ่งล้านคนต่อราย ข้อมูลถูกรวบรวมในช่วงเดือนมิถุนายน พ.ศ.2566 ถึงเดือนมิถุนายน พ.ศ. 2567 โดยใช้เครื่องมือเก็บข้อมูลอัตโนมัติ BAZHUAYU และนำมาวิเคราะห์ความถี่ของคำสำคัญโดยใช้ซอฟต์แวร์ ROST CMคำสำคัญที่ปรากฏบ่อยที่สุด 100 อันดับแรก ถูกจัดหมวดหมู่เป็น 6 มิติหลัก ได้แก่ ความเป็นมืออาชีพ (Professionalism) ขอบเขตของเนื้อหา (Domain) อิทธิพล (Influence) ความคิดสร้างสรรค์ (Innovativeness) การมีส่วนร่วม (Engagement) และความน่าเชื่อถือ (Credibility) ซึ่งแต่ละมิติมีปัจจัยย่อยเฉพาะที่เกี่ยวข้อง ผลการวิจัยพบว่า “ความรู้หรือประสบการณ์ในท้องถิ่น" และ “การมีปฏิสัมพันธ์กับสถานที่" เป็นปัจจัยย่อยที่โดดเด่นที่สุด สะท้อนให้เห็นว่าผู้ชมให้ความสำคัญกับเนื้อหาที่มีความสมจริง สะท้อนประสบการณ์ในท้องถิ่นและปฏิสัมพันธ์ที่แท้จริงผลการศึกษานี้ สามารถใช้เป็นแนวทางเชิงปฏิบัติสำหรับผู้สร้างเนื้อหาทั้งในปัจจุบันและในอนาคตที่ต้องการสร้างอิทธิพลในกลุ่มเนื้อหาที่เกี่ยวข้องกับประเทศไทย นอกจากนี้ ยังแสดงให้เห็นถึงประสิทธิภาพของการวิเคราะห์คำสำคัญจากความคิดเห็นของผู้ใช้ในการสกัดรูปแบบความชอบและปฏิกิริยาทางอารมณ์ของผู้ชมได้อย่างมีนัยสำคัญแม้ว่างานวิจัยจะมีข้อจำกัดในด้านขอบเขตของแพลตฟอร์มที่มุ่งเน้นเฉพาะ DOUYIN และระยะเวลาการเก็บข้อมูลที่ครอบคลุมเพียงหนึ่งปี (มิถุนายน พ.ศ. 2566 - มิถุนายน พ.ศ. 2567) แต่กรอบแนวคิดการวิเคราะห์ที่นำเสนอ และผลเชิงประจักษ์ที่ได้รับ ล้วนมีส่วนสำคัญต่อการทำความเข้าใจพลวัตของอินฟลูเอนเซอร์ในบริบทของแพลตฟอร์มวิดีโอสั้นและการท่องเที่ยวดิจิทัลแบบข้ามวัฒนธรรม
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Created: 2568
Modified: 2568-10-18
Issued: 2025-10-04
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 652132032.pdf 1.56 MB
ใช้เวลา
0.021108 วินาที

Mayisha, Zhu
Title Contributor Type
Factors affecting the success of Chinese influencers in Thailand-related content on Douyin platform
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Mayisha, Zhu
Danaitun Pongpatcharatorntep
วิทยานิพนธ์/Thesis
Danaitun Pongpatcharatorntep
Title Creator Type and Date Create
The Application of SECI model to develop a Chinese guidebook for Thai hotel front office staff
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Taksina Kunarucks;Danaitun Pongpatcharatorntep;Phasit Charoenkwan
Xiaoxia Wang
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Kano model approach to design Northern Thai experiences platform
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatorntep
Xuecheng, Wen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors affecting the success of Chinese influencers in Thailand-related content on Douyin platform
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatorntep
Mayisha, Zhu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,997
รวม 3,998 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 21,827 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 2 ครั้ง
รวม 21,845 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28