Abstract:
งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษานวัตกรรมความพึงพอใจของลูกค้า และความภักดีในตราสินค้าของธุรกิจโรงแรมในจังหวัดนครพนม 2) เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของนวัตกรรมความพึงพอใจของลูกค้า และความภักดีในตราสินค้าเมื่อจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล 3) เพื่อศึกษาอิทธิพลของนวัตกรรมที่มีต่อความภักดีในตราสินค้าผ่านความพึงพอใจของลูกค้าของธุรกิจโรงแรมในจังหวัดนครพนม กลุ่มตัวอย่าง คือ นักท่องเที่ยวที่เดินทางมาท่องเที่ยวและเข้าพักโรงแรมในเขตจังหวัดนครพนมเท่านั้น จำนวน 400 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลสถิติที่ใช้วิเคราะห์ได้แก่ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบสมมติฐาน ใช้ t-test, F-test (One way ANOVA), การวิเคราะห์ค่าสหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และการวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่านวัตกรรมมีผลกระทบเชิงบวกต่อความภักดีในตราสินค้าผ่านความพึงพอใจของลูกค้า ซึ่งเป็นการยืนยันว่าในธุรกิจโรงแรมเจ้าของหรือผู้บริหารจำเป็นต้องเร่งสร้างนวัตกรรมผลิตภัณฑ์และนวัตกรรมกระบวนการ เนื่องจากนวัตกรรมทั้งสองมีผลต่อความพึงพอใจของลูกค้าที่ใช้บริการของโรงแรม เพื่อใช้เป็นแนวทางในการพัฒนาธุรกิจโรงแรม นวัตกรรมช่วยให้ลูกค้าได้รับความพึงพอใจ และความภักดีในตราสินค้ามากขึ้น ด้านนวัตกรรม เมื่อจำแนกลูกค้าแต่ละรายพบว่าลูกค้ามีความคิดเห็นต่อนวัตกรรมผลิตภัณฑ์ของธุรกิจโรงแรมสูงกว่านวัตกรรมกระบวนการ ดังนั้นผู้บริหาร จะต้องเร่งพัฒนาประเด็นที่สำคัญประกอบด้วย การนำเทคโนโลยีใหม่มาใช้เพื่อปรับปรุงการบริการให้กับลูกค้า ด้านความพึงพอใจของลูกค้า ลูกค้าพึงพอใจกับคุณภาพของผลิตภัณฑ์น้อยกว่าคุณภาพการบริการ ด้านความภักดีในตราสินค้า พบว่าลูกค้ามีพฤติกรรมที่บอกเล่าเรื่องราวที่ดีของโรงแรมนี้ ผ่านโซเชียลมีเดีย และแนะนำให้คนอื่นมาพักที่โรงแรมนี้ผ่านโซเชียลมีเดีย
This research was examine 1) to study the innovation, the customer satisfaction, and brand loyalty of hotel business in Nakhon Phanom province 2) to compare the different of customer opinion toward types of innovation, customer satisfaction, and brand loyalty when classified by personal factors 3) to study the influence of innovation on brand loyalty through customer satisfaction. The population used in this research is tourists who travel and stay in hotels in Nakhon Phanom Province of 400 people. General data on respondents and business data were analyzed by descriptive statistics composed of frequency, percentage, mean, and standard deviation. Hypothesis testing was used t-test, F-test, (One way ANOVA), Pearson product-moment correlation coefficient, and path analysis. The research results found that from the findings of the research reveals that innovation has a positive impact on brand loyalty through customer satisfaction, Which is a confirmation that in the hotel business the owners or executives need to accelerate innovation, whether product innovation or process innovation. This is because both innovations have a profound effect on the satisfaction of the customers who use the hotel services. Policy suggestions for use as a guideline in the development of hotel business in province on innovation, and allow the customers get more satisfied and greater brand loyalty as follows; Innovation: When classifying each customer, it is found that the customers think that the product innovation of the hotel business is higher than the process innovation. Brand loyalty: Found that the customers have the behavior to tell good stories of this hotel via social media and recommend other people to stay at this hotel via social media also.