Factors affecting service quality, satisfaction and loyalty to the service provider business of cargo transport and handling of SME customers Chon Buri province
Abstract:
การวิจัยในครั้งนี้มีจุดประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาระดับความคิดเห็นปัจจัยคุณภาพการบริการ ความพึงพอใจในบริการและความภักดีของกลุ่มลูกค้าวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในจังหวัดชลบุรี 2) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างคุณภาพการบริการ ความพึงพอใจในบริการและความภักดีต่อผู้ให้บริการของกลุ่มลูกค้าวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในจังหวัดชลบุรี 3) เพื่อวิเคราะห์ปัจจัยคุณภาพการใช้บริการที่มีผลต่อความพึงพอใจการใช้บริการและความภักดีต่อผู้ให้บริการของกลุ่มลูกค้าวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในจังหวัดชลบุรี กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการทำวิจัย ได้แก่ ผู้ประกอบการ เจ้าของธุรกิจ เจ้าหน้าที่ที่รับผิดชอบโดยตรง เช่น ผู้จัดการฝ่าย โลจิสติกส์ เนื่องจากเป็นผู้ที่สามารถเข้าถึงการรับรู้การบริการ ซึ่งเป็นกลุ่มลูกค้าวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม จังหวัดชลบุรี จำนวน 422 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การแจกแจงความถี่ การหาค่าร้อยละ การหาค่าเฉลี่ย การหาค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์เชิงอนุมาน ได้แก่ ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สันและความถดถอยพหุคูณเพื่อทดสอบสมมติฐาน ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยคุณภาพการบริการโดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง ความพึงพอใจในบริการโดยรวมอยู่ในระดับความพึงพอใจมาก และความภักดีต่อผู้ให้บริการโดยรวมอยู่ในระดับมาก และปัจจัยคุณภาพการให้บริการมีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจการใช้บริการและความภักดีต่อผู้ให้บริการที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.01 จากผลการทดสอบทางสถิติพบว่าปัจจัยคุณภาพการให้บริการส่งผลต่อความพึงพอใจการใช้บริการและความภักดีต่อผู้ให้บริการ ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05
The objectives of this study are 1) to study opinions of customer group of small and medium enterprises in Chonburi province on service quality factors, service satisfaction and service loyalty. 2) to study the relationships between service quality, service satisfaction and loyalty to service provider of customer group of small and medium enterprises in Chonburi province. 3) to analyze service quality factors affecting satisfaction and loyalty to service provider of customer group of small and medium enterprises in Chonburi province. Samples used in this research include operators, Business owners and direct responsible managers, such as Logistics Department manager. This is because those persons use and have perception of this service. They are 422 persons of customer group of small and medium enterprises in Chonburi province. Statistics used to analyze include frequency distribution, average percentage, standard deviation and analysis assumes. Correlation coefficient of Pearson and a multiple regression also use for hypothesis tests. The research found that the quality of overall service is in moderate satisfaction level. Overall service satisfaction is in high satisfaction level. And loyalty to the service provider is in high level too. The results showed that the quality of service contributes positive relationships to service satisfaction and loyalty to the service provider with remarkable level of 0.01. While satisfaction of service contributes positively to the loyalty of customers with significant level of 0.05