แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The development of English braille literacy for the students with visual impairment by using an activity-based learning method
การพัฒนาความสามารถในการอ่านและเขียนอักษรเบรลล์ภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็น โดยใช้การเรียนรู้แบบเน้นกิจกรรมเป็นฐาน

LCSH: Students with visual disabilities
LCSH: Self-help devices for people with disabilities
Abstract: The objectives of this classroom research were (1) to compare English braille literacy skill of students with visual impairment before and after using an activity-based learning method and (2) to study classroom environment of students with visual impairment while learning by using an activity-based learning method. 15 students of grade 1 from 3 classes at the Bangkok School for the Blind were sample of this research. Purposive sampling was used to select the sample group. Instruments used in collecting data were lesson plans, English braille tests and a classroom environment observation guideline. Statistical Analysis software SPSS was used to analyze data regarding reading accuracy, reading speed and writing accuracy. Results showed that English Braille literacy skill of students with visual impairment after using an activity-based learning method was higher than before using the method. It was statistically significant at 0.05 for writing accuracy. From classroom environment observation of students while learning using an activity-based learning method, it was found that all students participated in activities and had good relationship with each other and with the teacher. Students could also understand the activities and lessons. The activities that students enjoyed the most were bingo game (reading activity) and braille drawing (writing activity).
Abstract: การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบความสามารถในการอ่านและเขียนอักษรเบรลล์ภาษาอังกฤษของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็นก่อนและหลังการใช้การเรียนรู้แบบเน้นกิจกรรมเป็นฐาน (2) เพื่อศึกษาบรรยากาศในชั้นเรียนของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็นขณะใช้การเรียนรู้แบบเน้นกิจกรรมเป็นฐาน กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยนี้เป็นนักเรียนโรงเรียนสอนคนตาบอดกรุงเทพ ระดับประถมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 15 คน จาก 3 ห้องเรียน โดยใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แผนการเรียนรู้ แบบทดสอบอักษรเบรลล์ภาษาอังกฤษ และแบบสังเกตบรรยากาศในชั้นเรียน ใช้โปรแกรมวิเคราะห์ทางสถิติเพื่อประมวลข้อมูลด้านความถูกต้องในการอ่าน ความเร็วในการอ่าน และความถูกต้องในการเขียน ผลการวิจัยพบว่า ความสามารถในการอ่านและเขียนอักษรเบรลล์ภาษาอังกฤษของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็นหลังการใช้การเรียนรู้แบบเน้นกิจกรรมเป็นฐานสูงกว่าความสามารถในการอ่านและเขียนอักษรเบรลล์ภาษาอังกฤษของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเห็นก่อนการใช้การเรียนรู้แบบเน้นกิจกรรมเป็นฐาน และมีความแตกต่างอย่างมีนัยยะสำคัญทางสถิติที่ .05 ในด้านความถูกต้องในการเขียน จากการสังเกตบรรยากาศในชั้นเรียนขณะเรียนโดยใช้การเรียนรู้แบบเน้นกิจกรรมเป็นฐาน พบว่านักเรียนทุกคนมีส่วนร่วมในกิจกรรมและมีปฏิสัมพันธ์ที่ดีต่อครูและต่อนักเรียนด้วยกันเอง และมีความเข้าใจในกิจกรรมและบทเรียน สาหรับกิจกรรมที่นักเรียนชื่นชอบและสนุกสนานมากที่สุดคือเกมบิงโก (กิจกรรมการอ่าน) และวาดรูปอักษรเบรลล์ (กิจกรรมการเขียน)
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2020
Modified: 2025-06-04
Issued: 2025-06-04
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5837577.pdf 1.95 MB
ใช้เวลา
0.2646 วินาที

Vichita Chaovanajinda
Title Contributor Type
The development of English braille literacy for the students with visual impairment by using an activity-based learning method
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vichita Chaovanajinda
Issavara Sirirungruang
Wiraman Niyomphol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Issavara Sirirungruang
Title Creator Type and Date Create
The development of English braille literacy for the students with visual impairment by using an activity-based learning method
มหาวิทยาลัยมหิดล
Issavara Sirirungruang;Wiraman Niyomphol
Vichita Chaovanajinda
วิทยานิพนธ์/Thesis
Wiraman Niyomphol
Title Creator Type and Date Create
A study of using on-screen keyboard software to substitute writing for cerebral palsied children at Srisangwal School
มหาวิทยาลัยมหิดล
Poonpit Amatyakul;Wantanee Phanprasit;Wiraman Niyomphol
Alisa Suwannarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of keyguard use with typing aid in Thai language on children with cerebral palsy
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wiraman Niyomphol;Rattana Rattanatharn;Wilai Kusolvisitkul
Pimon Jongpaisalsatit
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of facility and service management in library services for people with physical disabilities and mobility impairment in schools : a case study at Srisangwan School and Khonkaen Special Education School
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wiraman Niyomphol;Chalong Boonyananta;Apichat Thammultri;Arunee Limmanee;Aemon Phitthayayon'
Sucheera Pholrachom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Self-concept and adjustment of visually impaired persons at Pakret Skill Development Center for the Blind and Sampran Vocational Training Center for Blind Women
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wiraman Niyomphol;Chalong Boonyananta;Sujitta Tikwattanont
Petchladda Boonyawantung
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of accessible websites for blind users in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumalee Dechongkit;Benjaporn Saksiri;Wiraman Niyomphol
Nawitta Sundaravej
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge management based classification framework on Disability-Inclusive Business
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Atichart Hancharnchai;Tirapot Chandarasupsang;Nopasit Chakpitak;Anurak Panyanuwat;Wiraman Niyomphol
Ryuhei, Sano
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of current situation on the use of computers by visually impaired persons in Lao People's Democratic Republic
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wiraman Niyomphol;Paranee Viauttipun
Khamkeo Xongbouakham
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of English braille literacy for the students with visual impairment by using an activity-based learning method
มหาวิทยาลัยมหิดล
Issavara Sirirungruang;Wiraman Niyomphol
Vichita Chaovanajinda
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4,142
รวม 4,147 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 208,580 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,092 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 339 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 57 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 22 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 7 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 5 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 210,105 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46