แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A study of the guideline of sight-reading enhancement for violin beginning students : a case study for music campuses for General Public, College of Music, Mahidol University
การศึกษาแนวทางการพัฒนาการอ่านโน้ตแรกเห็นของนักเรียนไวโอลินขั้นพื้นฐาน กรณีศึกษา: ศูนย์ศึกษาดนตรีสำหรับบุคคลทั่วไป วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล

LCSH: Sight-reading (Music)
LCSH: Violin
LCSH: Music -- Instruction and study
Abstract: The purposes of this qualitative research paper are 1) to study and analyze the teaching and learning management of sight reading skills for beginner violin students at 3 branches of the Music Campuses for General Public, College of Music, Mahidol University, and 2) to synthesize guidelines for improving the sight reading skills of beginner violin students at those 3 MCGP branches. Key informants were divided into 2 groups: 10 violin teachers and 8 beginner violin students. Data were collected through in depth interviews and focus groups discussion. Data were analyzed using content analysis method. The results of the research show that sight reading teaching and learning management can be divided into 7 aspects. 1) Curriculum and content: the school has organized a series of courses and examinations that involve sight reading. In each branch, the curriculum is organized and each teacher has different sight reading teaching content. 2) Teacher: teachers have proper behavior and different arrangements of activities, and they encountered problems in various fields. 3) Student: most of the students enjoy and cooperate in sight reading class. 4) Teaching methods: they have a variety of teaching methods, and the state of the student is considered by adapting different methods of teaching. 5) Objectives: most teachers focus on setting objectives for developing future skills in sight reading and other aspects. 6) Teaching materials: all teachers have used different media besides textbooks, technology media, technology and others that they consider the appropriate with each student's suitability. 7) Evaluation: most teachers rate the students on child centered basis, while some teachers evaluate in other ways and use of various tools with similar criteria. In the second part, the guidelines for the development of sight reading teaching and learning recommend the teachers focus on the child centered aspects. Media technology should be used in teaching according to the era, so that students can have a better learning system to develop their brain, mind and body besides doing sight reading. The development approach must focus on the development of students in terms of "be self reliant."
Abstract: งานวิจัยเชิงคุณภาพนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาและวิเคราะห์การจัดการเรียนการสอนการอ่านโน้ตแรกเห็นของนักเรียนไวโอลินระดับพื้นฐาน 2) สังเคราะห์แนวทางการพัฒนาการอ่านโน้ตแรกเห็นของนักเรียนไวโอลินขั้นพื้นฐานในศูนย์ศึกษาดนตรีสาหรับบุคคลทั่วไป วิทยาลัยดุริยางคศิลป์มหาวิทยาลัยมหิดล ผู้ให้ข้อมูลสามารถแบ่งออกเป็น 2 กลุ่มคือ ครูสอนไวโอลินจานวน 10 ท่าน และนักเรียนไวโอลินขั้นพื้นฐานจานวน 8 คน เก็บข้อมูลด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกกับครูผู้สอนและนักเรียนไวโอลิน หลังจากนั้นจึงจัดทาการสนทนากลุ่มกับครูผู้สอนเพื่อสังเคราะห์แนวทางการพัฒนาการอ่านโน้ตแรกเห็น ใช้การวิเคราะห์เนื้อหาแบบพรรณนาวิเคราะห์ตามวัตถุประสงค์ที่กาหนด ผลการวิจัยพบว่า ส่วนแรก การจัดการเรียนการสอนการอ่านโน้ตแรกเห็นสามารถแบ่งออกเป็น 7 ด้าน 1) ด้านหลักสูตรและเนื้อหา โรงเรียนได้มีการจัดหลักสูตรวิชารวมวงและการสอบที่มีความเกี่ยวข้องกับการอ่านโน้ตแรกเห็น ซึ่งในแต่ละสาขาจะมีการจัดการหลักสูตรและครูแต่ละท่านมีการจัดเนื้อหาการสอนการอ่านโน้ตแรกเห็นที่ต่างกัน 2) ด้านครูผู้สอน ครูมีการปฏิบัติตนที่เหมาะสมและการจัดวางกิจกรรมที่แตกต่างกัน โดยพบเจอปัญหาในหลายด้าน 3) ด้านผู้เรียน ผู้เรียนส่วนมากมีความชื่นชอบและให้ความร่วมมือในคาบเรียนการอ่านโน้ตแรกเห็น 4) ด้านวิธีการสอน ครูมีวิธีการสอนที่หลากหลายที่จะคานึงถึงสภาพของผู้เรียนเป็นหลัก โดยปรับใช้วิธีต่าง ๆ ในการสอน 5) ด้านวัตถุประสงค์ ครูส่วนมากเน้นการตั้งวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาทักษะในอนาคตทั้งด้านการอ่านโน้ตแรกเห็นและด้านอื่น 6) ด้านสื่อการสอน ครูทุกท่านมีการใช้สื่อที่หลากหลายนอกจากหนังสือเรียน เช่นสื่อเทคโนโลยี แบบฝึกหัดเสริม และการ์ดเกมเป็นต้น 7) ด้านการประเมินผล ครูส่วนมากจะประเมินผู้เรียนเป็นแบบผู้เรียนเป็นศูนย์กลาง ซึ่งมีครูบางกลุ่มจะประเมินในรูปแบบอื่น โดยมีเครื่องมือที่หลากหลายแต่มีเกณฑ์การประเมินที่คล้ายกัน ในส่วนที่สอง แนวทางการพัฒนาการเรียนการสอนการอ่านโน้ตแรกเห็น ครูยึดหลักการอิงผู้เรียนเป็นศูนย์กลาง โดยควรมีการนาสื่อเทคโนโลยีเข้ามาใช้ในการสอนเพื่อปรับเปลี่ยนตามยุคสมัย และพัฒนาผู้เรียนเพื่อให้ผู้เรียนสามารถมีระบบการเรียนรู้ที่ดีขึ้นในด้านสมอง จิตใจ และร่างกายนอกจากการทักษะอ่านโน้ตแรกเห็น แนวทางการพัฒนานั้นต้องเน้นในเรื่องของการพัฒนาผู้เรียนเพื่อไปสู่อนาคต
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2020
Modified: 2568-05-27
Issued: 2025-05-24
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: Music
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 6136023.pdf 3.32 MB
ใช้เวลา
-0.731071 วินาที

Slintip Likitwittaya
Preeyanun Promsukkul
Title Creator Type and Date Create
The effect of Pilates respiration-based classical vocal technique on student's vocal performance : a single-case study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natee Chiengchana;Preeyanun Promsukkul
Seth Kampiranon.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of performance anxiety in classical woodwind students at College of Music, Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natee Chiengchana;Preeyanun Promsukkul
Li, Jiannan
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the guideline of sight-reading enhancement for violin beginning students : a case study for music campuses for General Public, College of Music, Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Preeyanun Promsukkul;Ampai Buranaprapuk
Slintip Likitwittaya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Ampai Buranaprapuk
Title Creator Type and Date Create
Historical circumstances and analysis of Ludwig van Beethoven\'s An Die Ferne Geliebte, op.98
มหาวิทยาลัยมหิดล
Fyr, Kyle R.;Ampai Buranaprapuk
Kim, Sun Hee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing a music therapy assessment tool in communication and social development for children with autism spectrum disorder
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natee Chiengchana;Ampai Buranaprapuk;Teerasak Srisurakul
Muenphan Wudhinitikornkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
Richard Strauss's suite in B-flat major, op. 4 : a conductor's analysis and suggestions for performance
มหาวิทยาลัยมหิดล
Fyr, Kyle R.;Ampai Buranaprapuk
Viskamol Chaiwanichsiri
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the guideline of sight-reading enhancement for violin beginning students : a case study for music campuses for General Public, College of Music, Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Preeyanun Promsukkul;Ampai Buranaprapuk
Slintip Likitwittaya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Indonesian suite : a contemporary classical piece reflecting Indonesia\'s musical traditions
มหาวิทยาลัยมหิดล
Fyr, Kyle R.;Ampai Buranaprapuk
Iskandar, Nathan Paul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,557
รวม 1,557 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 39,806 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 14 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 4 ครั้ง
รวม 39,835 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46