แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The effectiveness of information literacy instruction among nursing students
ประสิทธิผลของการสอนการรู้สารสนเทศในนักศึกษาพยาบาล

LCSH: Evidence-Based Nursing
LCSH: Information literacy
LCSH: Nursing -- Study and teaching
Abstract: Information literacy is an essential skill for nurses to find an evidence-based practice to improve nursing care. Many nursing schools are teaching information literacy to embed this skill to their students. There is little evidence that showed the best way to teach information literacy. The purpose of this study was to review effective instruction to teach information literacy among undergraduate nursing students for the past 10 years. The included research must provide instruction methods, measurement of actual information literacy, and student's information literacy improvement after the enrollment. All matched evidence was for the intervention, and results of the study were assessed if they could be used as a guideline for information literacy instruction. There were 9 studies found that met the criteria. The results revealed that most of them were collaborative instruction between nursing faculty and the librarian. All of the studies provided learning tasks, activities, and assignments for students. Some of them provided assistance and feedback for student's assignments. Students' information literacy was improved after teaching. A well-designed instruction method with appropriate learning tasks and tools is an effective way to teach information literacy. The findings from this report could be helpful for nursing education as a guideline for information literacy instruction. Nurse educators should select and design appropriate learning tools and activities for practice. Assistance and feedback should be provided to help students gain more understanding and developing their information literacy skills.
Abstract: ทักษะการรู้สารสนเทศเป็นสิ่งสำคัญสำหรับพยาบาลในการสืบค้นหลักฐานเชิงประจักษ์ เพื่อนำมาประกอบการให้การพยาบาลผู้ป่วย จึงมีการสอนทักษะการดังกล่าวในสถาบันการศึกษาหลายแห่ง แต่ยังไม่พบว่าวิธีใดเป็นการสอนที่มีประสิทธิภาพมากที่สุดสำหรับนักศึกษาพยาบาล การศึกษานี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อสืบค้นหลักฐานเชิงประจักษ์ในระยะเวลา 10 ปี โดยใช้ PICO ในการกำหนดคำค้น ซึ่งงานวิจัยที่เข้าเกณฑ์ต้องเป็นวิธีการสอนการรู้สารสนเทศในนักศึกษาพยาบาล มีการวัดความรู้หรือทักษะการรู้สารสนเทศ และความรู้หรือทักษะต้องเพิ่มขึ้น ผลการสืบค้นพบงานวิจัยที่เข้าเกณฑ์ทั้งสิ้น 9 ฉบับ งานวิจัยทั้งหมดถูกประเมินความสอดคล้องและความน่าเชื่อถือ และความเป็นไปได้ในการนำผลการวิจัยไปใช้เป็นแนวทางในการเรียนการสอนการรู้สารสนเทศในนักศึกษาพยาบาล โดยผลการวิจัยพบว่า ส่วนใหญ่เป็นการสอนโดยคณะพยาบาลศาสตร์ร่วมกับบรรณารักษ์ มีสื่อการสอน กิจกรรม และงานที่มอบหมายให้ผู้เรียนฝึกทักษะ มีผู้ช่วยเหลือผู้เรียนขณะเรียน และมีการให้ข้อคิดเห็น ข้อเสนอแนะป้อนกลับในงานของผู้เรียน และความสามารถด้านการรู้สารสนเทศของผู้เรียนเพิ่มขึ้น โดยสรุป การสอนการรู้สารสนเทศอย่างมีประสิทธิภาพควรมีการออกแบบวัตถุประสงค์การเรียนรู้ วิธีการเรียนรู้ และเครื่องมือที่ใช้ส่งเสริมการเรียนรู้ที่สอดคล้องกันเพื่อเพิ่มความสามารถด้านการรู้สารสนเทศให้แก่นักศึกษาพยาบาล สำหรับการจัดการเรียนการสอนด้านการรู้สารสนเทศในนักศึกษาพยาบาล ผู้สอนควรออกแบบเนื้อหา สื่อ และกิจกรรมให้สอดคล้องกัน เพื่อให้ผู้เรียนสามารถใช้เป็นแนวทางในการเรียนรู้ เน้นให้ผู้เรียนได้ฝึกปฏิบัติจริงและสอดคล้องกับบริบทโดยการใช้สถานการณ์ทางคลินิกที่เกี่ยวข้อง พร้อมทั้งมีผู้สอนให้ความช่วยเหลือ และชี้แนะผู้เรียนให้พัฒนาศักยภาพจะส่งเสริมความสามารถด้านการรู้สารสนเทศในนักศึกษาพยาบาลได้
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2021
Modified: 2025-05-19
Issued: 2025-05-19
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5937360.pdf 1.46 MB
ใช้เวลา
-0.731273 วินาที

Pattama Kusuman
Title Contributor Type
The effectiveness of information literacy instruction among nursing students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Kusuman
Vorawan Vanicharoenchai
Suprapath Sonjaipanich
วิทยานิพนธ์/Thesis
Vorawan Vanicharoenchai
Title Creator Type and Date Create
The model of deliberate practice for development of nursing practice skills
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vorawan Vanicharoenchai;Chorthip Santhanavanich
Mullika Singnoi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of self-directed learning augmented reality handouts for learning medical microbiology and infectious diseases in medical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Vorawan Vanicharoenchai
Nuntra Suwantarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of information literacy instruction among nursing students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vorawan Vanicharoenchai;Suprapath Sonjaipanich
Pattama Kusuman
วิทยานิพนธ์/Thesis
A review of game-based learning for enhancing medical students\' knowledge retention
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sahatsa Mandee;Vorawan Vanicharoenchai
Duangporn Kritpitchanan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Suprapath Sonjaipanich
Title Creator Type and Date Create
A study of attitudes relating to home health visit among applied Thai traditional medical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Suprapath Sonjaipanich;Worapant Kriengsoontornkij
Athippat Tantiwongsekunakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of information literacy instruction among nursing students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vorawan Vanicharoenchai;Suprapath Sonjaipanich
Pattama Kusuman
วิทยานิพนธ์/Thesis
The comparison between problem based learning and early clinical exposure on the readiness of medical students for clinical study the students\' perspective
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Suprapath Sonjaipanich
Chatchai Kreepala
วิทยานิพนธ์/Thesis
The characteristics of good role models in aspect of preclinical and clinical medical student
มหาวิทยาลัยมหิดล
Suprapath Sonjaipanich;Tripop Lertbunnaphong
Sarussawadee Thaloengsok
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,799
รวม 1,800 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 28,523 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 19 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 2 ครั้ง
รวม 28,550 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46