แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Developing and evaluating Thai technical teacher training courses based on German technical vocational education and training a path towards global competitiveness
การพัฒนาและประเมินหลักสูตรฝึกอบรมครูเทคนิคอาชีวศึกษาของไทยตามแนวทางการศึกษา และการฝึกอบรมด้านเทคนิคและการอาชีวศึกษาของเยอรมัน เส้นทางสู่การแข่งขันระดับโลก

Organization : King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. Faculty of Technical Education
Email : trbk_mechatronik@yahoo.de

Organization : King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. Faculty of Technical Education
Email : pairote.s@fte.kmutnb.ac.th

Organization : King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. Faculty of Business and Human Resource Department
Email : tvb@kmutnb.ac.th

Organization : King Mongkut’s University of Technology North Bangkok. Welding Institute of Thailand
ThaSH: Vocational teachers -- Training of -- Curricula.
ThaSH: Curriculum evaluation.
Abstract: Technology supports self-directed learning and offers an array of technology-enhanced learning methods. Technical-vocational education and training (TVET) are vital in enhancing skill development opportunities of specialized workforce. Competency development of TVET teachers plays a crucial role in enhancing their global competitiveness. The objective of this study is to develop and assess German-based technical and vocational teacher training courses in order to enhance teacher competencies in effective teaching. Improving TVET teachers' professional competencies is important for them to become better-prepared for global competitiveness. This study involves the development and testing of a competency-based coaching program for TVET teachers. The study process encompasses identifying needs and goals, designing, and structuring the training course, developing the curriculum, planning training sessions, and analyzing results. Industry experience, subject-specific expertise, and the ability to keep up with technological progress are essential for TVET teachers. In the research, five experts evaluated the course content, tests, and behavioral objectives using IOC which reported congruence of curriculum evaluation. To assess the effectiveness of the training program, sixteen school administrators and TVET teacher participants completed the pretest prior to engaging in the training program, then they completed the posttest of knowledge acquisition after training. As results, the posttest scores sharply increased from 29.38 to 87.50, (p < 0.001), confirming that teachers' knowledge can be enhanced significantly through intervention. Regarding the implications for future studies on blended learning that combines classroom and online education, it is especially important to clearly define learning objectives, to determine the appropriate proportion of online and face-to-face instruction, to indicate the importance of learning management systems, to provide a variety of learning activities, and to teach students to use multiple resources that could help them learn better. In addition, students should be encouraged to express their opinions and reflect on their own learning. Likewise, teachers should critically reflect on their pedagogical experiences for further development. Last but not least, a meaningful assessment of student learning alongside the curriculum assessment must be brought into account for the development of a future-ready curriculum
Abstract: เทคโนโลยีช่วยส่งเสริมให้เกิดการเรียนรู้ด้วยตนเองและการเรียนรู้ในรูปแบบต่าง ๆ เกิดขึ้นได้ อาชีวศึกษามีส่วนช่วยส่งเสริมกลุ่มแรงงานเฉพาะทางผ่านทางสถาบันการศึกษาต่าง ๆ ความสามารถในการแข่งขันในระดับสากลจำเป็นต้องมีการพัฒนาสมรรถนะของครูเทคนิคอาชีวศึกษา งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อจัดทำและประเมินหลักสูตรการฝึกอบรมครูเทคนิคอาชีวศึกษาตามเทคนิคการศึกษาของเยอรมัน เพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการเรียนการสอนระดับชาติสำหรับการแข่งขันระดับนานาชาติ การศึกษานี้เป็นการพัฒนาและทดสอบโปรแกรมการฝึกสอนโดยผู้เชี่ยวชาญตามสมรรถนะสำหรับครูเทคนิคอาชีวศึกษา กระบวนการศึกษาครอบคลุมถึงการระบุความต้องการและเป้าหมาย การออกแบบและจัดโครงสร้างหลักสูตรการฝึกอบรม การพัฒนาหลักสูตร การวางแผนการฝึกอบรม และการวิเคราะห์ผลลัพธ์ ประสบการณ์ในอุตสาหกรรมและความเชี่ยวชาญเฉพาะด้าน การติดตามเทคโนโลยีเป็นสิ่งสำคัญสำหรับครูด้านเทคนิค ในงานวิจัยนี้ผู้เชี่ยวชาญ 5 ท่าน ได้ประเมินเนื้อหา ข้อสอบ และวัตถุประสงค์เชิงพฤติกรรมของหลักสูตรโดยใช้ IOC ซึ่งได้ผลว่าหลักสูตรมีความสอดคล้องกัน ในส่วนการประเมินประสิทธิผลการฝึกอบรม ผู้เข่าร่วมที่เป็นผู้บริหารและครูเทคนิคอาชีวศึกษาจำนวน 16 ท่าน ได้ทำแบบทดสอบก่อนและหลัง โดยพบว่าคะแนนการทดสอบวัดความรู้ เพิ่มจาก 29.38 เป็น 87.50 โดยผลการวิเคราะห์ t-test พบว่ามีค่า p-value เท่ากับ 0.00 ซึ่งยืนยันว่าการฝึกอบรมทำให้ความรู้เพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ การวิจัยการเรียนรู้แบบผสมผสานในอนาคตต้องกำหนดวัตถุประสงค์การเรียนรู้ กำหนดสัดส่วนที่เหมาะสมของการเรียนการสอนแบบออนไลน์และแบบเผชิญหน้าและกำหนดความสำคัญของการใช้ระบบการจัดการเรียนรู้ จัดให้มีกิจกรรมการเรียนรู้ที่หลากหลาย และให้ทรัพยากรมากมายแก่นักเรียน ครูและนักเรียนได้รับการสนับสนุนให้แสดงความคิดเห็นและสะท้อนการเรียนรู้ของพวกเขา มีการหารือเกี่ยวกับการประเมินนักเรียนที่มีความหมายและสาขาการเรียนรู้เพื่อปรับปรุงหลักสูตรในอนาคต
King Mongkut's University of Technology North Bangkok. Central Library
Address: BANGKOK
Email: library@kmutnb.ac.th
Created: 2568
Modified: 2568-05-07
Issued: 2025-05-07
บทความ/Article
application/pdf
BibliograpyCitation : วารสารวิชาการพระจอมเกล้าพระนครเหนือ. ปีที่ 35, ฉบับที่ 2 (เม.ย.-มิ.ย. 68), หน้า 1-12.
eng
©copyrights King Mongkut's University of Technology North Bangkok
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 atc_68_350217.pdf 861.61 KB
ใช้เวลา
0.036311 วินาที

Hoffmann, Markus
Title Contributor Type
Implementing a quality analysis at vocational schools in Thailand through the German-Thai Dual Excellence Education Program (GTDEE): impulses for the future development of vocational schools
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Hoffmann, Markus;Kamonsak Suradom

บทความ/Article
Developing and evaluating Thai technical teacher training courses based on German technical vocational education and training a path towards global competitiveness
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Hoffmann, Markus;Pairote Stirayakorn.;Teravuit Boonyasopon.;Panarit Sethakul.

บทความ/Article
Pairote Stirayakorn.
Title Contributor Type
Developing and evaluating Thai technical teacher training courses based on German technical vocational education and training a path towards global competitiveness
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Hoffmann, Markus;Pairote Stirayakorn.;Teravuit Boonyasopon.;Panarit Sethakul.

บทความ/Article
Teravuit Boonyasopon.
Title Contributor Type
Developing and evaluating Thai technical teacher training courses based on German technical vocational education and training a path towards global competitiveness
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Hoffmann, Markus;Pairote Stirayakorn.;Teravuit Boonyasopon.;Panarit Sethakul.

บทความ/Article
Panarit Sethakul.
Title Contributor Type
Fuzzy sliding mode controller design
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Siripun Thongchai.;Panarit Sethakul.

บทความ/Article
Developing and evaluating Thai technical teacher training courses based on German technical vocational education and training a path towards global competitiveness
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Hoffmann, Markus;Pairote Stirayakorn.;Teravuit Boonyasopon.;Panarit Sethakul.

บทความ/Article
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 20
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5,624
รวม 5,644 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 284,723 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,263 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 127 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 23 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 11 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 6 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 286,158 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.33