The Study of Self-performance according to professional ethics for student teachers in schools under primary educational service area office and secondary educational service area office in Surin province
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับการปฏิบัติตนตามจรรยาบรรณวิชาชีพ ของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูในสถานศึกษาในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุรินทร์ และ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา จังหวัดสุรินทร์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูพี่เลี้ยงในสถานศึกษาที่นักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู มหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์ ไปปฏิบัติการสอน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา และสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา จังหวัดสุรินทร์ ปีการศึกษา 2560 โดยใช้การสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน จำนวนผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น 144 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ แบบสอบถาม เพื่อการวิจัย เรื่อง การศึกษาการปฏิบัติตนตามจรรยาบรรณวิชาชีพของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู ในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุรินทร์ และ สำนักงานพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา จังหวัดสุรินทร์ ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นเอง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า
ผลการศึกษาระดับความคิดเห็นที่มีต่อการปฏิบัติตนตามจรรยาบรรณวิชาชีพครู ของนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู มหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์ ในภาพรวม อยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.57, S.D. = .577 ) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า นักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู มีการปฏิบัติตนตามจรรยาบรรณวิชาชีพครู ด้านจรรยาบรรณต่อผู้ร่วมประกอบวิชาชีพครู มากที่สุด ( = 4.68, S.D. = .519) รองลงมาคือ ด้านจรรยาบรรณต่อวิชาชีพ ( = 4.61, S.D = .566) ด้านจรรยาบรรณต่อสังคม ( = 4.59, S.D. = .588) ด้านจรรยาบรรณต่อผู้รับบริการ ( = 4.51, S.D = .574) และด้านจรรยาบรรณต่อตนเอง ( = 4.48, S.D = .603) ตามลำดับ
คำสำคัญ: การปฏิบัติตนตามจรรยาบรรณวิชาชีพ , ครูพี่เลี้ยง , นักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู , การปฏิบัติการสอน
The purpose of this research was to study the level of self-performance accrdind to professional ethics for student teachers in schools under Surin Primary Educational Service Area Office and Surin Secondary Educational Service Area Office. The samples of this research were 144 mentor teachers in school under Surin Primary Educational Service Area Office and Surin Secondary Educational Service Area Office where student teachers from Surindra Rajabhat University had practiced teaching in academic year 2018. The samples were selected by multi-step sampling. The statistics used for data analysis were frequency percentage mean and standard deviation.
The research findings were found as follows :
The opinions toward on the level of self-performance accrdind to professional ethics for student teachers Surindra Rajabhat University was at highest level as a whole. ( =4.57, S.D. = .577). When it was considered in each aspect it was found that self-performance according to professional ethics for student teachers in the code of professional ethics for professional fellow workers was at high level ( = 4.68,S.D. = .519) the code of professional ethics for profession was at highest level ( =4.61, S.D.=.566) The code of professional ethics for society was at hiqhest level ( =4.59, S.D.=.588) the code of professional ethics for clients was at high level ( = 4.51, S.D = .574) and the code of professional ethics for conduct was at high level ( = 4.48, S.D = .603).
Keywords : Self-performance according to professional ethics. , Mentor teachers. , Student teachers. Teaching Operations.