Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการของกลุ่มโรงเรียนบ้านฉางพัฒนา 2) เพื่อศึกษาการบริหารงานวิชาการของกลุ่มโรงเรียนบ้านฉางพัฒนา 3) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ของปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการ 4) เพื่อสร้างสมการพยากรณ์ของปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการของกลุ่มโรงเรียนบ้านฉางพัฒนา กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ครูในกลุ่มโรงเรียนบ้านฉางพัฒนาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 จำนวน 162 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน ผลการวิจัย พบว่า 1) ปัจจัยภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง ปัจจัยแรงจูงใจในการทำงาน และปัจจัยนักเรียน โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 2) การบริหารงานวิชาการของกลุ่มโรงเรียนบ้านฉางพัฒนา โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 3) ปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการของกลุ่มโรงเรียนบ้านฉางพัฒนา ทุกปัจจัยมีความสัมพันธ์กัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4) ปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการของกลุ่มโรงเรียนบ้านฉางพัฒนา ได้แก่ ความก้าวหน้าในหน้าที่การงาน (X7) และการกระตุ้นทางปัญญา (X3) สามารถทำนายการบริหารงานวิชาการของกลุ่มโรงเรียนบ้านฉางพัฒนา ได้ร้อยละ 50.70 สามารถสร้างสมการพยากรณ์ในรูปแบบคะแนนดิบและคะแนนมาตรฐาน ได้ดังนี้ Y = 1.578 + 0.345(X7) + 0.327(X3) Z = 0.423(Z7) + 0.391(Z3)
The purpose of this research was: 1) To study factors affecting the academic administration of the Banchangpattana school group, 2) To study the academic administration of the Banchangpattana school group, 3) The relationship between factors affecting the academic administration, 4) To create the regression equation of the factors affecting the academic administration of the Banchangpattana school group. The total of the selected sample was 162 teachers in the Banchangpattana school group under the Rayong Primary Education Service area office 1. The instrument used for data collection was a five-rating scale questionnaire. The data was analyzed by a computer program; using Mean, Standard Deviation, Pearsons product moment correlation coefficient, and Stepwise multiple regression analysis. The results were as follows: 1) Factors of transformational leadership, motivational and student, were found at a high level both in general and in each aspect. 2) Academic administration of the Banchangpattana school group was found at a high level both in general and in each aspect. 3) The factors of transformational leadership, motivational factors, and student factors were correlated with the academic administration at the .01 level of significance. 4) The multiple correlation of the selective factors of career advancement and intellectual stimulation. Both factors explained the variance of school academic administration at 50.70 percent. The predictive equation of the academic administration of the Banchangpattana school group in terms of raw scores and standardized scores are as follows: The regression equations of the raw score Y = 1.578 + 0.345(X7) + 0.327(X3) The regression equation of points in the form of a standard score Z = 0.423(Z7) + 0.391(Z3)
มหาวิทยาลัยบูรพา. สำนักหอสมุด
Address:
ชลบุรี
Email:
buulibrary@buu.ac.th
Created:
2024
Modified:
2568-03-18
Issued:
2568-03-18
บทความ/Article
application/pdf
ISBN:
3027-6918
BibliograpyCitation :
HRD journal. Vol 15, No 2 (Dec. 2024), p. 89-109