แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง
Table './tdc/tbl_dc_meta_control_57' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed

Employee perception on service robot acceptance in Chengdu hotel industry
การรับรู้ของพนักงานเกี่ยวกับการยอมรับหุ่นยนต์บริการในอุตสาหกรรมโรงแรมเฉิงตู

LCSH: Hotel industry -- China
LCSH: Hotels -- China
LCSH: Hotel management -- China
LCSH: Robots -- China
Abstract: Globally, the hotel industry faces challenges such as digital transformation, oversupply, diversification of consumer demands, and rising labour costs. Moreover, with the extensive application of automation technology and artificial intelligence, the hotel industry has adopted service robots to provide personalized services, improve efficiency, and reduce costs. Therefore, organizations need to update and transform their business models to remain competitive, and individuals also need to adapt their thinking to cope with technological changes. This study adopts a mixed-methods approach. Set against the backdrop of the hotel industry in Chengdu, it firstly explores hotel employees’ perceptions of service robots based on the UTAUT model and secondly formulates a strategic framework to improve hotel employees’ acceptance of service robots based on the ADKAR model. The findings show that performance expectancy, effort expectancy, social influence, and facilitating conditions are closely related to employees’ behavioural intentions. Additionally, it reveals novel perceptions influencing these intentions: perceived risk, perceived service robot level, and attitude. Furthermore, a strategic framework is proposed to enhance hotel employees’ acceptance of service robots. This study not only fills a research gap, but also provides a road-map for organizational change management and sustainability, emphasizing the importance of communication. This facilitates the integration and application of service robots in the hotel industry. In the future, the acceptance of service robots can be explored from different directions, such as robot capabilities, vendors, and human resource management.
Abstract: อุตสาหกรรมโรงแรมทั่วโลกกำลังเผชิญกับความท้าทาย เช่น การเปลี่ยนแปลงทางด้านเทคโนโลยีดิจิทัล ด้านอุปทานล้นตลาด ด้านความความต้องการของผู้บริโภคที่หลากหลาย และด้านค่าแรงที่เพิ่มสูงขึ้นอย่างต่อเนื่อง นอกจากนี้ การนำเทคโนโลยีอัตโนมัติและปัญญาประดิษฐ์มาใช้อย่างกว้างขวาง อุตสาหกรรมโรงแรมจึงได้มีการนำหุ่นยนต์บริการมาใช้เพื่อให้บริการส่วนบุคคล เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพและลดต้นทุน ดังนั้น องค์กรจำเป็นต้องปรับปรุงและเปลี่ยนแปลงโมเดลธุรกิจของตนเพื่อรักษาความสามารถในการแข่งขัน และบุคคลก็จำเป็นต้องเปลี่ยนแปลงวิธีคิดเพื่อรับมือกับการเปลี่ยนแปลงทางเทคโนโลยี งานวิจัยนี้ใช้วิธีวิจัยแบบผสมผสาน ซึ่งงานวิจัยนี้ได้ศึกษาอุตสาหกรรมโรงแรมในเมืองเฉิงตูประเทศจีน เริ่มจากสำรวจการรับรู้ของพนักงานโรงแรมต่อหุ่นยนต์บริการโดยใช้โมเดล UTAUT และสร้างกรอบกลยุทธ์เพื่อปรับปรุงการยอมรับของพนักงานโรงแรมต่อหุ่นยนต์บริการโดยใช้โมเดล ADKAR ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า ความคาดหวังด้านประสิทธิภาพ ความคาดหวังต่อความพยายาม อิทธิพลทางสังคม และเงื่อนไขสนับสนุน มีความสัมพันธ์อย่างใกล้ชิดกับเจตนาพฤติกรรมของพนักงาน นอกจากนี้ ผลการวิจัยยังเผยให้เห็นถึงปัจจัยการรับรู้ใหม่ที่มีผลต่อเจตนาพฤติกรรม ได้แก่ การรับรู้ความเสี่ยง การรับรู้ระดับของหุ่นยนต์บริการ และทัศนคติ ทั้งนี้ ได้มีการเสนอกรอบกลยุทธ์เพื่อส่งเสริมการยอมรับหุ่นยนต์บริการของพนักงานโรงแรม การศึกษานี้ไม่เพียงแต่เติมเต็มช่องว่างของงานวิจัย แต่ยังให้แนวทางสำหรับการจัดการการเปลี่ยนแปลงและสร้างความยั่งยืนขององค์กรโดยให้ความสำคัญของการสื่อสาร ซึ่งเป็นแนวทางสนับสนุนการบูรณาการและการประยุกต์ใช้หุ่นยนต์บริการในอุตสาหกรรมโรงแรม นอกจากนี้งานวิจัยในอนาคตสามารถสำรวจการยอมรับหุ่นยนต์บริการจากมุมมองอื่นๆ เช่น จากความสามารถของหุ่นยนต์ จากผู้จำหน่าย และจากการจัดการทรัพยากรมนุษย์
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Created: 2024
Modified: 2568-01-28
Issued: 2025-01-02
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 652132034.pdf 2.03 MB1 2025-03-01 15:35:58
ใช้เวลา
0.033948 วินาที

Quanrong, Wu
Title Contributor Type
Employee perception on service robot acceptance in Chengdu hotel industry
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Quanrong, Wu
Acrapol Nimmolrat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Acrapol Nimmolrat
Title Creator Type and Date Create
Personal mastery to manage workplace diversity : Improving the work performance of knowledge workers in an International Software Developer
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Anukul Tamprasert;Pitipong Yodmongkol;Nopasit Chakpitak;Acrapol Nimmolrat;Worawit Janchai
Nipawan Mantalay
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Integrated management model of governance, risk management and compliance for the faculty of affiliated public Universities in Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jutturit Thongpron;Ratthanan Pongwiritthon;Komsak Meksamoot;Nopasit Chakpitak;Acrapol Nimmolrat
Paipan Thanalerdsopit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Supply chain optimization of niche products within agricultural clusters: a knowledge management approach to reducing rural poverty
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jutturit Thongpron;Ratthanan Pongwiritthon;Komsak Meksamoot;Nopasit Chakpitak;Acrapol Nimmolrat
Puttawan Khuntonthong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Systems thinking for tourism supplier selection of online travel agency in Chiang Mai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Tirapot Chandarasupsang;Acrapol Nimmolrat;Nopasit Chakpitak;Taksina Kunarucks;Weerapon Thongma
Pakinee Ariya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Asset management and intangible asset monitor of obsolescent machineries relocation of multinational enterprises
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Tirapot Chandarasupsang;Noppasit Chakpitak;Pradorn Sureephong;Acrapol Nimmolrat;Purimpat Satthumnuwong
Piang-or Loahavilai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Adding value to teak furniture industry in Thailand under the concept of creative economy in colonial architecture
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Acrapol Nimmolrat;Tirapol Chandarasupsang;Anurak Panyanuwat);Worawit Janchai;Veerachai Khuprasert
Sakda Phuatngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge for condominium purchasing decision making of Chinese in Chiang Mai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoomhiphat Mingmalai;Danaitun Pongpatcharatro;Acrapol Nimmolrat
Qingwei, Shen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Product Selection Knowledge for Chinese Customers by Using Content Analysis
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Acrapol Nimmolrat
Qing Xiaorui
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge Management of the Chinese Tourists Marketing Mixed Strategy for Chiang Mai Hotel Accommodation
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoomhiphat Mingmalairaks;Acrapol Nimmolrat;Danaitun Pongpatcharatrontep
Rui Huang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing Competency Model to Enhance Knowledge Management Program
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoomhiphat Mingmalairaks;Acrapol Nimmolrat;Chalermpon Kongjit
Wang Yujia
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge Identification for Improving the Production and Distribution of “Shu” Embroidery
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ouyporn Tonmukayakul;Acrapol Nimmolrat;Disaya Chudasri
Zhong Xueqin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Internet Celebrity Promotion Knowledge for Thai Local Cosmetic Business
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Chalermporn Kongjit;Acrapol Nimmolrat
Ding, Jianwei
วิทยานิพนธ์/Thesis
Quality Improvement Research Using Malcolm Baldrige Model for Increasing Community-based Research Performance Among Nursing College Faculties
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Surasing Visrutaratna;Worawit Janchai;Acrapol Nimmolrat;Ratapol Wudhikarn;Thunyaporn Jaimung
Wannapa Pipattanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Tour route design for Chinese free independent travelers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Acrapol Nimmolrat;Chalermpon Kogjit
Chen Jie
วิทยานิพนธ์/Thesis
Customer knowledge creation in service quality for vivo bene to attract Chinese tourists
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Acrapol Nimmolrat;Chalermpon Kongjit
Ji Ping
วิทยานิพนธ์/Thesis
Improving Chinese tourist car rental knowledge for Chiang Mai Local Company
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ouyporn Tonmukayakul;Danaitun Pongpatcharatrontep;Acrapol Nimmolrat
Wu Jie
วิทยานิพนธ์/Thesis
Contemporary art museum promotional strategy development through creative problem solving
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Acrapol Nimmolrat;Chalermpon Kongjit
Yang Han
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Destination image of Phuket, Thailand among independent chinese tourists
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Acrapol Nimmolrat;Danaitum Pongpatcharatrontep
Zeng Jiamin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Employee perception on service robot acceptance in Chengdu hotel industry
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Acrapol Nimmolrat
Quanrong, Wu
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Chinese parents guide to choosing international schools in Thailand: emphasizing location consideration
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Acrapol Nimmolrat
Hong Wang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Integrating personal knowledge management in chinese language learning for thai vocational school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Acrapol Nimmolrat
Xiaoqing Yi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge management framework to enhance decision-making system of international chinese students at Chiang Mai University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Acrapol Nimmolrat
Bai, Xiaomeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 57
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5,340
รวม 5,397 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 218,988 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 714 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 421 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 186 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 8 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 4 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 3 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 220,327 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101