Development model of online training by using interactive multimedia technology based on constructivism to enhance in-service teacher's computer and technology competency
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษารูปแบบการฝึกอบรมออนไลน์ด้วยเทคโนโลยีมัลติมีเดียเชิงปฏิสัมพันธ์ตามแนวคอนสตรัคติวิสซึมเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านคอมพิวเตอร์ และเทคโนโลยีของครูประจำการ 2) พัฒนาเว็บฝึกอบรมตามรูปแบบการฝึกอบรมออนไลน์ด้วยเทคโนโลยีมัลติมีเดียเชิงปฏิสัมพันธ์ตามแนวคอนสตรัคติวิสซึมเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านคอมพิวเตอร์ และเทคโนโลยีของครูประจำการ และ 3) ศึกษาสมรรถนะด้านคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีของครูประจำการจากการฝึกอบรมออนไลน์ กลุ่มตัวอย่างได้มาโดยการเลือกแบบสมัครใจ (Volunteer nonrandom method) จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ เว็บฝึกอบรม ตามรูปแบบการฝึกอบรมออนไลน์ด้วยเทคโนโลยีมัลติมีเดียเชิงปฏิสัมพันธ์ตามแนวคอนสตรัคติวิสซึม และแบบประเมินสมรรถนะด้านคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีของครูประจำการวิเคราะห์ ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย (X ) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และสถิติทดสอบ T-Test ผลการวิจัยพบว่า 1) รูปแบบการฝึกอบรมออนไลน์ด้วยเทคโนโลยีมัลติมีเดียเชิงปฏิสัมพันธ์ ตามแนวคอนสตรัคติวิสซึมเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีของครูประจำการ มีความเหมาะสมอยู่ในเกณฑ์ดี ซึ่งประกอบด้วย 3 องค์ประกอบหลัก ได้แก่ ปัจจัยนำเข้า (Input) ประกอบด้วยการฝึกอบรมออนไลน์ (Online Training) และเทคโนโลยีมัลติมีเดียเชิงปฏิสัมพันธ์ (Interactive Multimedia Technology) กระบวนการ (Process) ประกอบด้วย การฝึกอบรมที่เน้นให้ผู้เข้ารับการฝึกอบรมได้ลงมือกระทำ (Active Training) การเรียนรู้ร่วมกัน (Collaboration) การชี้แนะ (Coaching) และผลผลิต (Output) ได้แก่ สมรรถนะด้านคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยี Computer and Technology Competency ประกอบด้วยความรู้ (Knowledge) ทักษะ (Skill) และทัศนคติ (Attitude) เรียกรูปแบบนี้ว่า ACCOCO Model 2) เว็บฝึกอบรมตามรูปแบบการฝึกอบรมออนไลน์ด้วยเทคโนโลยีมัลติมีเดียเชิงปฏิสัมพันธ์ตามแนวคอนสตรัคติวิสซึมเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะด้านคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีของครูประจำการที่พัฒนาขึ้นมีคุณภาพอยู่ในระดับมาก 3) ผลของสมรรถนะด้านคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีของครูประจำการ จากการฝึกอบรมออนไลน์ พบว่า คะแนนทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการฝึกอบรมหลังใช้รูปแบบการฝึกอบรม ออนไลน์ สูงกว่าคะแนนทดสอบก่อนฝึกอบรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 มีค่าดัชนี ประสิทธิผลที่ 0.87 ทักษะการปฏิบัติงาน ( X= 4.77) และทัศนคติของผู้เข้าฝึกอบรมที่มีต่อรูปแบบการฝึกอบรมออนไลน์ฯ ( X= 4.42) มีทัศนคติที่ดีในระดับมาก
The purposes of this research were to: 1) study the model of online training by using interactive multimedia technology based on constructivism to enhance in-service teachers computer and technology competency, 2) create training website by model of online training by using interactive multimedia technology based on constructivism to enhance in-service teachers computer and technology competency for quality, and 3) study in-service teachers computer and technology competency by using the online training. The research sample were selected by Volunteer nonrandom method of 30 trainees. The research instruments were the training website based on online training by using interactive multimedia technology based on constructivism, and the in-service teachers computer and technology competency evaluation form. The statistic were analyzed by mean, standard deviation, and t-test. The results of this research were showed that: 1) model of online training by using interactive multimedia technology based on constructivism to enhance in-service teachers computer and technology competency Are suitable favorably which consists of three main components: input, consists of online Training and interactive multimedia technology process, consists of active training, collaboration and coaching and output, computer and technology competency consists of knowledge, skill, and attitude and called this model is ACCOCO model, 2) the quality of training website by model of online training by using interactive multimedia technology based on constructivism to enhance in-service teachers computer and technology competency evaluated were at high level, and 3) teachers computer and technology competency showed that 3.1) trainees have increased functional competency relatively at a high level, 3.2) the learning achievement test scores were higher than the pre-test scores at the significance level of .05, 3.3) Effectiveness Index Showe at 0.87, 3.4) average practical skills scores at 4.77, and the trainees teachers attitude towards using model of online training (x̅ = 4.42) showed at high level.