Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมและปัจจัยที่สัมพันธ์กับพฤติกรรมการบริโภค ผ้าทอมือบ้านป่าแดงของครูและเจ้าหน้าที่ของรัฐ จังหวัดพิจิตร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือ ครูและเจ้าหน้าที่ของรัฐ จังหวัดพิจิตร จำนวน 400 คน เป็นการวิจัยเชิงสำรวจโดยใช้วิธีการสุ่ม ประชากรแบบง่าย เครื่องมือในการวิจัยเป็นแบบสอบถามมี 3 ตอน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ด้วยการทดสอบ ไคสแควร์ นำแบบสอบถามไปคำนวณหาค่าสัมประสิทธิ์ความเชื่อมั่นของ Cronbach ได้เท่ากับ 0.95 ผลการศึกษาพบว่า 1) ครูและเจ้าหน้าที่ของรัฐมีพฤติกรรมการบริโภคผ้าทอมือบ้านป่าแดง โดยรวมอยู่ในระดับปฏิบัติเป็นบางครั้ง 2) การจูงใจทางการตลาด พบว่า ด้านการอนุรักษ์และ ส่งเสริมความเป็นไทย ด้านราคา ด้านผลิตภัณฑ์ อยู่ในระดับจูงใจมาก ส่วนด้านสถานที่ และการส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับจูงใจปานกลาง 3) ปัจจัยส่วนบุคคลกับพฤติกรรมการบริโภคผ้าทอมือ บ้านป่าแดงไม่มีความสัมพันธ์ 4) ปัจจัยส่วนบุคคลกับการจูงใจทางการตลาดมีความสัมพันธ์กับการ จูงใจทางการตลาดในด้านประสบการณ์ทำงาน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ5) การจูงใจทางการตลาดโดยรวมมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการบริโภคผ้าทอมือบ้านป่าแดงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001
The purposes of this research were to investigate consumption behavior and factors associated with consumption behavior of teachers and government officials in Phichit Province. This research applied a quantitative approach using a survey. Populationa simple random sampling technique was used to a sample of 400 person. A questionnaire was used for data collection statistical analysis utilized percentage, mean, SD and Chi-square test. Cronbachs alpha reliability analyses were 0.95. The study indicated as follows: 1) The consumption behavior of teachers and government officials of Banpadeang Hand-Woven Fabrics were at a practical level sometimes. 2) Marketing stimuli were found that the conservation and promotion of Thai, product, and price were in a very motivational level, but the location and marketing promotions were at a moderate motivational level. 3) Factors related to personal and consumption behavior of Banpadeang Hand-Woven Fabrics revealed no relationship. 4)Factors related to personal and marketing stimuli were related to marketing stimuli of work experiences with a high level of overall consumption. with the statistical significance at the .05 level 5) Marketing stimuli were significantly related to the behavior of consumption in Banpadeang Hand-Woven Fabrics at the statistical significance of .001 level.