แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Educational migration and acculturation of foreign students in Mahachulalongkornrajavidyalaya University
การย้ายถิ่นเพื่อการศึกษาและการปรับตัวทางวัฒนธรรมของนักศึกษาต่างชาติในมหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

LCSH: Mahachulalongkornrajavidyalaya University
LCSH: Students, Foreign -- Migration
LCSH: Migration
LCSH: Students, Foreign -- Adaptation
LCSH: Adjustment (Psychology)
LCSH: Social adjustment
Abstract: This study entitled "Educational Migration and Intercultural Adaptation Process of Foreign Students Studying in Mahachulalongkornrajavidyalaya University" was conducted with its main objectives: to investigate factors affecting educational migration and intercultural adaptation process of foreign students and to apply the results in the construction of learning management model for foreign students. This research was conducted at Mahachulalongkornrajavidyalaya University, including its Northern and Northeastern campuses where there are many foreign students. The qualitative methods were applied by using questionnaires to collect data from 274 subjects. Using descriptive statistics consisting of frequency, percentage, mean, and standard deviation, the data were then presented in tables with descriptions. The qualitative methods were also applied in order to collect data from 20 key informants by interviewing. The qualitative data were then analyzed by using narrative data analysis. The results revealed as follows. Factor affecting educational migration of foreign students who are studying in MCU were push and pull factors. Influenced directly migration, push factors are regarded as factors of country of origin of the migrants, which provide them educational opportunities and self-improvement. Pull factors are factors that attract migrants to the destination country for specific different purposes. The reasons in tems of migration of foreign students whose original countries are in Southeast Asia and Middle Asia were as follows. The majority of them chose to study at MCU because many universities in their original countries do not support their educational purposes. Additionally, there are many barriers for Buddhist monks to study in university. For example, it is difficult to find universities that provide opportunities and educational services for Buddhist monks. Furthermore, many universities have a few specialized programs which do not meet their needs. Therefore, they have to spend lots of money for education. Advised by MCU graduates and high school teachers, they were interested in studying at MCU. Since many of MCU foreign graduates are professionally accepted and they have good careers, they are regarded as the subjects' role models and become their inspiration to further study in Thailand. In terms of the subjects' intercultural adaptation, as most of lecturers used Thai language in classroom teaching, they thought that language was their biggest problem. However, due to the similarities between Thai culture and the culture of their countries of origin, adapting to Thai culture was not considered their serious problem.
Abstract: การศึกษาเรื่อง การย้ายถิ่นเพื่อการศึกษาและการปรับตัวทางวัฒนธรรมของนักศึกษาต่างชาติ ในมหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย มีวัตตุประ สงค์เพื่อศึกษาปัจจัยการย้ายถิ่นเพื่อการศึกษา กระบวนการปรับตัวทางวัฒนธรรมของนักศึกษาต่างชาติในมหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย และนำข้อค้นพบที่ได้เสนอรูปแบบการจัดการเรียนรู้สำหรับนักศึกษาต่างชาติในมหาวิทยาลัย ผู้วิจัยได้ กำหนดพื้นที่ที่ศึกษาคือ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัยส่วนกลางวิทยาเขตในเขตภาคเหนือ และวิทยาเขตในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือที่มีนักศึกษาต่างชาติศึกษาอยู่โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิง ปริมาณเก็บข้อมูล โดยใช้แบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นนักศึกษาต่างชาติที่กำลังศึกษาในพื้นที่ เป้าหมาย จำนวน 274 รูป/คน โคยผู้วิจัยได้นำเสนอการวิเคราะห์ข้อมูล ในรูปแบบตารางประกอบคำ บรรยาย โคยใช้สถิติ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสัมภาษณ์ จากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 20 รูป/คน วิเคราะห์ ข้อมูลแบบพรรณนา ผลการวิจัยพบว่าปัจจัยที่มีผลต่อการย้ายถิ่นเพื่อการศึกษาของนักศึกษาต่างชาติใน มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัยนั้น คือ ปัจจัยผลักคันและ ปัจจัยดึงดูด ปัจจัยผลักดัน คือ ปัจจัยจากประเทศดันทางของนักศึกษาที่มีผลทำให้เกิดการปรารถนาที่จะ ย้ายถิ่นออก แสวงหาถิ่นที่อยู่ ใหม่เป็นการชั่วคราวเพื่อพัฒนาคนเองและมี โอกาสในการศึกษาที่สูงขึ้น ปัจจัยดึงดูด คือ ปัจจัยของ ประเทศปลายทางของนักศึกษาที่มีผลทำให้เกิดการปรารถนาที่จะย้ายถิ่นเข้า เพื่อวัตถุประ สงค์ บางอย่าง สาเหตุที่นักศึกษาส่วนใหญ่ที่มีภูมิลำเนาเดิมในแถบเอเชียตะวันออกเฉียงใต้และเอเชียกลาง ให้เหตุผลว่าการที่เลือกมาศึกษาต่อในมหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัยนั้นมากจากสาเหตุที่ มหาวิทยาลัยในประเทศบ้านเกิด ไม่เอื้ออำนวยต่อการศึกษาอีกทั้งยังมีมหาลัยที่เปิดรับพระภิกษุ สามเณรเข้าเรียนมีน้อยมากหรือมีแห่งเดียวในประเทศทำให้จำเป็นจะต้องเดินทางไกล ที่พักอาศัยก็ ลำบากหายาก สวัสดิการต่างๆ ก็ไม่เพียงพอ จำเป็นต้องใช้เงินจากทางบ้านเป็นจำนวนมาก บางแห่งก็ จำกัดสาขาวิชาที่เรียน ไม่ได้รับโอกาสที่เปิดกว้างมากพอ เมื่อได้รับคำแนะนำจากรุ่นพี่และคำแนะนำ จากครูโรงเรียนมัธยมเดิมจึงเริ่มสนใจและหาข้อมูลเพิ่มเติม ประกอบกับการเห็นตัวอย่างของรุ่นพี่ที่จบ การศึกษามาได้รับการยอมรับและมีงานทำที่ดีจึงตัดสินใจที่จะเลือกเดินทางมาศึกษาในประเทศไทย สำหรับการปรับตัวนั้นที่เป็นปัญหาที่สุดคือค้นภายาเพราะบางแห่งใช้ภาษาไทยในการ จัดการศึกยา ด้านอื่นๆ ไม่ค่อยเป็นปัญหาเพราะมีวัฒนธรรมที่ใกล้เคียงกัน
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Role: Advisor
Role: Advisor
Created: 2022
Modified: 2024-01-22
Issued: 2024-01-07
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 590252006.pdf 1.5 MB5 2025-03-24 12:41:18
ใช้เวลา
0.021108 วินาที

Punyavee Mongkonpiputporn
Title Contributor Type
Educational migration and acculturation of foreign students in Mahachulalongkornrajavidyalaya University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Punyavee Mongkonpiputporn
Sawaeng Saenbutr
Charin Mangkhang
Jarunee Dibymandala
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sawaeng Saenbutr
Title Creator Type and Date Create
Teaching Innovation for Global Citizenship in Junior High Schools
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Charin Mannapaisan;Sawaeng Saenbutr;Chetthapoom Wannapaisan;Thongchai Phuwanatwichit
Kumpol Vongsatan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Scenario for the Social Studies Curriculum of the Rajabhat Universities in the Next Decadeอนาคตภาพหลักสูตรสาขาวิชาสังคมศึกษาของมหาวิทยาลัยราชภัฏ ในทศวรรษหน้า
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Charin Mangkhang;Sawaeng Saenbutr;Chetthapoom Wannapaisan;Thongchai Phuwanatwichit
Apichat Sukaram
วิทยานิพนธ์/Thesis
Educational migration and acculturation of foreign students in Mahachulalongkornrajavidyalaya University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sawaeng Saenbutr;Charin Mangkhang;Jarunee Dibymandala
Punyavee Mongkonpiputporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Charin Mangkhang
Title Creator Type and Date Create
The Scenario for the Social Studies Curriculum of the Rajabhat Universities in the Next Decadeอนาคตภาพหลักสูตรสาขาวิชาสังคมศึกษาของมหาวิทยาลัยราชภัฏ ในทศวรรษหน้า
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Charin Mangkhang;Sawaeng Saenbutr;Chetthapoom Wannapaisan;Thongchai Phuwanatwichit
Apichat Sukaram
วิทยานิพนธ์/Thesis
The cultural transferring process of miang for self-reliance in highland communities
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Thongchai Phuwanatwichit;Charin Mangkhang;Atchara Sarobol;Jarunee Dibyamadala
Grit Piriyatachagul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Identity of self-reliance of LGBT aging in Chiang Mai area
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Thongchai Phuwanatwichit ;Charin Mangkhang ;Atchara Kerdtep
Nipitpon Nanthawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The local wisdom management Mohom for stable inherit, Phrae province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Thongchai Phuwanatwichit;Atchara Kerdtep;Chetthapoom Wannapaisan;Charin Mangkhang
Nawatcharose Intem
วิทยานิพนธ์/Thesis
Quality of life and Japanese active aging in Chiang Mai area
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kamsiriphiman;Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang;Chetthapoom Wannapaisan;Thongchai Phuwanatwichit
Isao Yamaki
วิทยานิพนธ์/Thesis
Dynamics and Iidentity of local wisdom on pottery production Muangkung of Chiang Mai
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Thongchai Phuwanatwichit;Charin Mangkhang;Atchara Sarobol;Jarunee Dibyamandala
Kessaraporn Singkamanee
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Philosophy of ageing learning model for a happy life in the context of thai society
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chakparun Wichaakkharawit;Somwang Kaewsufong;Charin Mangkhang;Jarunee Dibyamandala;Parut Boonsritun
Chiang Mai University. The Graduate School
วิทยานิพนธ์/Thesis
Mobile-Blended active language learning management to enhance english listening and speaking skills of secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang
Yang, Yang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Moon-Mung Phutai: The Process of Constructing an Ethnic Sociocultural Space Through Textile Wisdom in the Sakon Nakhon Basin, Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Charin Mangkhang;Atchara Kerdtep;Thongchai Phuwanatwichit
Nontawan Saenprai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of action learning resources through Miang indigenous wisdom to promote creative education in Mae Kam Pong Village, Chiang Mai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chartchai Khanongnuch;Charin Mangkhang;Chalermpong Saenjum
Phremyaphar Samerjai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Model of Buddhism-based learning to enhance the compassionate mind of higher education students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Parud Boonsriton;Charin Mangkhang;Jarunee Dibyamandala
Kasamas Muangkaew
วิทยานิพนธ์/Thesis
Civic empowerment of civil society through community-based learning: a case study of world heritage and nearby communities in Phra Nakhon Si Ayutthaya Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Woralun Boonyasurat;Charin Mangkhang;Jarunee Dibymandala
Noraseth Thecha
วิทยานิพนธ์/Thesis
Educational migration and acculturation of foreign students in Mahachulalongkornrajavidyalaya University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sawaeng Saenbutr;Charin Mangkhang;Jarunee Dibymandala
Punyavee Mongkonpiputporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Guideline of digital storytelling learning management to promote english speaking skills and intercultural communicative competence among secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang
Supanida Kahanurak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Digital citizenship: digital literacy development through interdisciplinary community-based learning for higher education students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Charin Mangkhang;Jarunee Dibymandala;Monnapat Manokarn
Chainarong Jarupongputtana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a creative learning model through community resources to enhance identity of social studies student teachers
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Thongchai Phuwanawichit;Charin Mangkhang;Atchara Kerdtep
Khwandaw Pinthongpunth
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing digital open badge learning innovation in social studies to enhance citizenship characteristics of secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Charin Mangkhang;Pailin Phujeenaphan;Chaiwat Nantasri
Onsiripim Borihantanachot
วิทยานิพนธ์/Thesis
Instructional model to strengthen comprehensive humanization for higher education students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Charin Mangkhang;Thongchai Puwanatwichit;Bupa Anansuchatkul
Chayanid Yimsawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing Thai society and culture learning innovation to enhance global literacy of cross-cultural families students in the global society
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Charin Mangkhang ;Thongchai Phuwanatwichit ;Natthapol Jaengaksorn
Nitikorn Kaewpanya
วิทยานิพนธ์/Thesis
The CEFR-CLIL-Based language pedagogical innovation to enhance english competencies and autonomous learning ability among high school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala ;Charin Mangkhang;Sasinee Khunkaew
Kritpipat Kaewkamnerd
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jarunee Dibyamandala
Title Creator Type and Date Create
Quality of life and Japanese active aging in Chiang Mai area
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kamsiriphiman;Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang;Chetthapoom Wannapaisan;Thongchai Phuwanatwichit
Isao Yamaki
วิทยานิพนธ์/Thesis
Dynamics and Iidentity of local wisdom on pottery production Muangkung of Chiang Mai
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kanya Kumsiripiman;Thongchai Phuwanatwichit;Charin Mangkhang;Atchara Sarobol;Jarunee Dibyamandala
Kessaraporn Singkamanee
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Philosophy of ageing learning model for a happy life in the context of thai society
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chakparun Wichaakkharawit;Somwang Kaewsufong;Charin Mangkhang;Jarunee Dibyamandala;Parut Boonsritun
Chiang Mai University. The Graduate School
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of PADTHAI model for promoting speaking skill of ethnic undergraduate students, Faculty of Education, Chiang Rai Rajabhat University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Boonrod Chotivachira;Sira Somnam;Jarunee Dibyamandala
Pongsakorn Sommit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Mobile-Blended active language learning management to enhance english listening and speaking skills of secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang
Yang, Yang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Analysis of chinese vocabulary ability through chinese food culture and intercultural communicative competence of chinese as a foreign language learners
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala
Liang, Xinyan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Model of Buddhism-based learning to enhance the compassionate mind of higher education students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Parud Boonsriton;Charin Mangkhang;Jarunee Dibyamandala
Kasamas Muangkaew
วิทยานิพนธ์/Thesis
Guideline of digital storytelling learning management to promote english speaking skills and intercultural communicative competence among secondary school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala;Charin Mangkhang
Supanida Kahanurak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Analysis of gender stereotypes in Chinese textbooks for learners learning Chinese as a foreign language
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sasinee Khuankaew;Jarunee Dibyamandala
Zhu, Guoping
วิทยานิพนธ์/Thesis
The CEFR-CLIL-Based language pedagogical innovation to enhance english competencies and autonomous learning ability among high school students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jarunee Dibyamandala ;Charin Mangkhang;Sasinee Khunkaew
Kritpipat Kaewkamnerd
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 8
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,110
รวม 3,118 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 234,791 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,077 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 283 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 36 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 33 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 3 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 236,227 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46