แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Investment model of commitment to parasocial interaction and purchase intention among beauty youtuber followers
โมเดลการลงทุนในการผูกมัดกับปฏิสัมพันธ์กึ่งเสมือนและความตั้งใจซื้อของกลุ่มผู้รับชมยูทูบความงาม

ThaSH: Celebrities
ThaSH: Consumers -- Attitudes
ThaSH: Willingness to pay
ThaSH: Influence (Psychology)
Abstract: Internet celebrities, such as Youtuber, have become an important figure in influencing purchase intention among viewers. This effect was linked to the parasocial interaction, which is prominently studied in communication and marketing fields. This research aimed to broaden this link by using a social psychological theory. Thus, the purpose of this research was to examine the effect of commitment (according to the Investment Model of Commitment Processes) and parasocial interaction on purchase intention of endorsed beauty products. Data were collected using internet-based survey from 181 participants, who were (1) Youtube users i.e., having Youtube accounts, (2) subscribing to a channel owned by a beauty Youtuber and (3) able to name one beauty Youtuber that they subscribed to. Results from the Structural Equation Modelling analysis using R indicated that parasocial interaction significantly predicted purchase intention directly, while the effect of commitment on purchase intention was not significant. Moreover, commitment to parasocial interaction with beauty Youtuber was found to be predicted negatively by investment size. Quality of alternatives and satisfaction level were found to be unrelated to predicting commitment.
Abstract: คนดังทางอินเตอร์เน็ตอย่างบิวตี้ยูทูเบอร์มีบทบาทสำคัญต่อการเพิ่มความตั้งใจในการซื้อในกลุ่มผู้ชม ผลนั้นถูกเชื่อมโยงกับการมีปฏิสัมพันธ์กึ่งเสมือนซึ่งได้รับการศึกษามากในแวดวงการสื่อสารและการตลาด งานวิจัยนี้จึงมุ่งที่จะศึกษาประเด็นดังกล่าวด้วยทฤษฎีทางจิตวิทยาสังคม โดยมีจุดประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของความผูกมัดตามทฤษฎีโมเดลการลงทุนในการผูกมัด และปฏิสัมพันธ์กึ่งเสมือนที่มีต่อความตั้งใจซื้อสินค้าที่รับการโฆษณาของกลุ่มผู้รับชมยูทูบประเภทความงาม โดยเก็บข้อมูลผ่านแบบสอบถามทางอินเตอร์เน็ต จากผู้ติดตามยูทูบความงามจำนวน 181 คนซึ่ง (1) เป็นผู้ใช้งานหรือมีบัญชีผู้ใช้ยูทูบ (2) กดติดตามช่องยูทูบความงาม (3) สามารถระบุชื่อยูทูบเบอร์ที่ตนติดตามได้ และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โมเดลโครงสร้างเชิงสมการด้วยโปรแกรมอาร์ (R) ผลการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่า ปฏิสัมพันธ์กึ่งเสมือนสามารถทำนายความตั้งใจซื้อสินค้าได้ในทางตรง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ในขณะที่ไม่พบผลของความผูกมัดในการทำนายความตั้งใจในการซื้อ นอกจากนี้ยังพบว่า ขนาดการลงทุนทำนายความผูกมัดในทางลบ ในขณะที่คุณภาพของทางเลือกอื่นและระดับความพึงพอใจไม่พบผลต่อการทำนายความผูกมัด
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2021
Modified: 2023-11-29
Issued: 2023-11-29
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: Psychology
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 6270018838.pdf 2.94 MB3 2025-06-10 12:11:56
ใช้เวลา
0.025337 วินาที

Parima Kosakarn
Title Contributor Type
Investment model of commitment to parasocial interaction and purchase intention among beauty youtuber followers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Parima Kosakarn
Phakkanun Chittham
วิทยานิพนธ์/Thesis
Phakkanun Chittham
Title Creator Type and Date Create
Investment model of commitment to parasocial interaction and purchase intention among beauty youtuber followers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Phakkanun Chittham
Parima Kosakarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 20
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4,161
รวม 4,181 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 167,645 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 265 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 255 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 59 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 3 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 168,231 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.104