Transformational leadership guidelines development of special education center administrators under the office of special education administration Northeastern Region
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาเปรียบเทียบภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง ของผู้บริหารศูนย์การศึกษาพิเศษและเพื่อหาแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารศูนย์การศึกษาพิเศษ สำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ตามความคิดเห็นของผู้บริหารศูนย์การศึกษาพิเศษและข้าราชการครู ศูนย์การศึกษาพิเศษในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ปีการศึกษา 2564 จำนวน 679 คน เลือกกลุ่มตัวอย่างโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน (Multi-Stage Random Sampling) ได้แก่ ผู้บริหารศูนย์การศึกษาพิเศษ ใช้การสุ่มแบบ แบ่งชั้น (Stratified Random Sampling) และข้าราชการครูใช้การสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) ได้กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 348 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย มีลักษณะเป็นแบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ มีค่าดัชนีความสอดคล้อง (IOC) เท่ากับ 1.00 ค่าอำนาจจำแนก เท่ากับ 0.26 0.77 ค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์เปรียบเทียบสมมติฐานโดยใช้เทคนิคสถิติที (t-test) และสถิติเอฟ (F-test) โดยการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว One-Way ANOVA และการทดสอบระหว่างคู่ ด้วยวิธีของเชฟเฟ่ (Scheffes Method)
ผลการวิจัย พบว่า
1. ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารศูนย์การศึกษาพิเศษ สำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ตามความคิดเห็นของผู้บริหารศูนย์การศึกษาพิเศษและ ข้าราชการครู โดยรวมอยู่ในระดับมาก
2. ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารศูนย์การศึกษาพิเศษ สำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ตามความคิดเห็นของผู้บริหารศูนย์การศึกษาพิเศษและ ข้าราชการครู จำแนกตามเพศโดยรวมแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3. ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารศูนย์การศึกษาพิเศษ สำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ตามความคิดเห็นของผู้บริหารศูนย์การศึกษาพิเศษและ ข้าราชการครู จำแนกตามประสบการณ์ในการทำงาน โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และจำแนกตามกลุ่มเครือข่ายส่งเสริมประสิทธิภาพ โดยรวมไม่แตกต่างกัน
4. ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารศูนย์การศึกษาพิเศษ สำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ที่ควรได้รับการพัฒนา จำนวน 2 ด้าน ได้แก่ ด้านการมีอิทธิพลอย่างมีอุดมการณ์และด้านการสร้างแรงบันดาลใจ
The purposes of this research were to compare the transformational leadership of administrators of Special Education Center, and to investigate the development approach of transformational leadership of administrators of Special Education Center under Special Education Bureau in Northeastern according to the opinions of administrators and teachers of Special Education Center in Northeastern in academic year 2021, 679 persons. A sample of this research was drawn from administrators and teachers of Special Education Center through Multi-stage Random Sampling: Stratified Random Sampling for administrators and Cluster Random Sampling for teachers, 348 persons. The research instruments were a set of questionnaire and interview forms with IOC values of 1.00, the discrimination ranging between 0.26-0.77, and the reliability of 0.98. The data was analyzed using percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test using One-Way ANOVA, and Scheffes method.
The findings indicated that:
1. Transformational leadership of administrators of Special Education Center under Special Education Bureau in Northeastern according to the opinions of administrators and teachers of Special Education Center was overall at a high level.
2. Transformational leadership of administrators of Special Education Center under Special Education Bureau in Northeastern according to the opinions of administrators and teachers of Special Education Center classified by gender was overall different, was statistically significant at .01 level.
3. Transformational leadership of administrators of Special Education Center under Special Education Bureau in Northeastern according to the opinions of administrators and teachers of Special Education Center classified by work experience was overall different, was statistically significant at .01 level, and classified by group network promoting efficiency was not overall different.
4. Transformational leadership of administrators of Special Education Center under Special Education Bureau in Northeastern should be improved in two aspects: inspirational motivation and idealized influence.