The Participation of basic educational committees in the school administration process of schools under the Sakaeo primary educational service area office 2
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับการมีส่วนร่วมในกระบวนการบริหารสถานศึกษาของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระแก้ว เขต 2 2) เพื่อศึกษาระดับการบริหารสถานศึกษาของคณะกรรมการสถาน ศึกษาของโรงเรียน ในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระแก้ว เขต 2 3) เพื่อเปรียบเทียบการมีส่วนร่วมในกระบวนการบริหารสถานศึกษาของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระแก้ว เขต 2 จำแนกตามขนาดของสถานศึกษา และ 4) แนวทางการพัฒนาการมีส่วนร่วมในกระบวนการบริหารสถานศึกษาของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถม ศึกษาสระแก้ว เขต 2 โดยการจัดสนทนากลุ่ม
ผลการวิจัย พบว่า
1. ระดับการมีส่วนร่วมในกระบวนการบริหารสถานศึกษาของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระแก้ว เขต 2 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก ( = 4.48, S.D. = 0.23)
2. ระดับการบริหารสถานศึกษาของคณะกรรมการสถานศึกษาของโรงเรียน ในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระแก้ว เขต 2 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก ( = 4.32, S.D. = 0.27)
3. เปรียบเทียบการมีส่วนร่วมในกระบวนการบริหารสถานศึกษาของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระแก้ว เขต 2 จำแนกตามขนาดของสถานศึกษา จำแนกตามขนาดสถานศึกษา ระหว่างสถานศึกษาขนาดเล็ก ( = 4.39) และสถานศึกษาขนาดใหญ่ ( = 4.48) มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
4. แนวทางการพัฒนาการมีส่วนร่วมในกระบวนการบริหารสถานศึกษาของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสระแก้ว เขต 2 มีข้อเสนอแนะ 2 ด้าน ดังนี้ 1) ด้านการมีส่วนร่วมในกระบวนการบริหารสถานศึกษา (1) ส่งเสริมในเรื่องของการใช้ความคิดที่จะพัฒนาการศึกษามากกว่าการที่จะให้คณะกรรมการสถานศึกษาต้องเสียสละทุนทรัพย์เพื่อสนับสนุนการดำเนินงานของโรงเรียน และต้องยอมรับก่อนว่าคณะกรรมการสถานศึกษาส่วนใหญ่รายได้อาจจะน้อย แต่ก็ไม่ได้หมายความว่าจะไม่มีคณะกรรมการสถานศึกษาที่มีรายได้มาก การไปรบรวนในเรื่องของการเสียสละทุนทรัพย์บ่อย ๆ อาจจะที่ให้คณะการการสถาน ศึกษา รู้สึกไม่อยากให้ความร่วมมือกับทางโรงเรียนก็อาจจะเป็นได้ (2) ส่งเสริมในเรื่องของสวัสดิการและการบริการจากโรงเรียน เช่น ของที่ระลึก ควรมีให้บ้างเป็นครั้งคราว เพื่อเป็นการแสดงให้เห็นถึงความเสียสละทั้งแรงกาย แรงใจ และรวมไปถึงการเสียสละงบประมาณของคณะกรรมการสถานศึกษา (3) ส่งเสริมให้คณะครู นักเรียน ได้รู้จักคณะกรรมการสถานศึกษา ซึ่งเป็นส่วนสำคัญด้านการบริหารสถานศึกษาของคณะกรรมการสถานศึกษา 2) ด้านการบริหารสถานศึกษาของคณะกรรมการสถาน ศึกษา (1) ส่งเสริมการมีส่วนร่วมในการพิจารณาเสนอแนะ ความเห็นชอบในการเลื่อนขั้นเงินเดือนของครูในสถานศึกษา โดยการจัดให้มีการประเมินผลการปฏิบัติงานโดยให้คณะกรรมการสถานศึกษาเป็นหนึ่งในคณะกรรมการประเมินเพื่อให้คณะกรรมการสถานศึกษามีส่วนร่วม (2) ส่งเสริมคณะกรรมการสถานศึกษาให้เข้าใจบทบาทของตนในเรื่องของการเป็นกรรมการนิเทศการจัดการเรียนการสอน สถานศึกษาควรจัดอบรมให้ความรู้แก่คณะกรรมการสถานศึกษา (3) ส่งเสริมคณะกรรมการสถาน ศึกษา ให้มีส่วนร่วมในการออกระเบียบ ข้อบังคับ การใช้จ่ายเงินนอกงบประมาณของสถานศึกษา เนื่องจากส่วนใหญ่เงินงบประมาณที่สถานศึกษาได้รับส่วนใหญ่จะเป็นเงินที่มาจากการระดมทุนเงินผ้าป่าเพื่อการศึกษา จึงต้องมีการออกระเบียบ ข้อบังคับ ร่วมกันเพื่อการบริหารเงินเป็นไปอย่างโปร่งใส
The objectives of this research were: 1) to study the participatory level in the school administration process of the basic educational committees of schools under the Sakaeo Primary Educational Service Area Office 2; 2) to study the school administration level of the basic educational committees of schools under the Sakaeo Primary Educational Service Area Office 2; 3) to compare the participation in the school administration process of the basic educational committees of schools under the Sakaeo Primary Educational Service Area Office 2 based on the size of school; and 4) to provide guidelines for the development of participation in the school administration processes of the basic educational committees off schools under the Sakaeo Primary Educational Service Area Office 2 through a focused-group discussion.
The study found that:
1. The general participatory level in the school administration process of the basic educational committees of schools under the Sakaeo Primary Educational Service Area Office 2 is at a high level ( = 4.48, S.D. = 0.23).
2. The general school administration level of the basic educational committees of schools under the Sakaeo Primary Educational Service Area Office 2 is at a high level ( = 4.32, S.D. = 0.27).
3. According to a comparison of the participation in the school administration process of the basic educational committees of schools under the Sakaeo Primary Educational Service Area Office 2 based on the size of school, the study showed that there is a significant difference between the small-sized schools ( = 4.39) and the large-sized schools ( = 4.48) at .01 of statistical level.
4. There are 2 recommendations for guidelines for the development of participation in the school administration process of the basic educational committees under the Sakaeo Primary Educational Service Area Office 2 as follows. 1) In term of the school administration participatory process, it is recommended that: (1) The ideas to improve education should be encouraged rather than requiring the school committees to donate funds to support the operation of the school. Further, it must be acknowledged that most of the school committees may have low income; however, it does not mean there are not high-income school committees. Therefore, the frequent donation of funds may make the school committees feel unwilling to cooperate with the school. (2) The welfare and services from the school should be provided sometimes (e.g., a souvenir should be provided to demonstrate the physical and mental supporting as well as the budged provided by the school committees. (3) Encouraging teachers and students to get to know the school committees which is an important part of the school administration process of school committees. 2) According to the school administration of the school committees, it is suggested to: (1) Promoting the participation in the consideration and recommendations for the salary advancement of teachers by providing a performance evaluation by having the school committee to be one of the assessment committees as a participatory process of the school committees. (2) Encouraging the school committees to understand their role in the matter of being a supervisory committee in teaching and learning. In addition, the school should provide training to educate the school committees. (3) Encouraging the school committees to participate in issuing rules, regulations, and out-of-budget spending of the schools. This is because most of the budget funds received by the schools are from fundraising. Therefore, rules and regulations must be issued together for transparent money management.