แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The impact of learning experiences based on EF guideline on children's executive function skills : a case study of a school in Tak province
ผลของการจัดประสบการณ์ตามแนวทางการส่งเสริมการคิดเชิงบริหารต่อทักษะการคิดเชิงบริหารในเด็กปฐมวัย กรณีศึกษาโรงเรียนแห่งหนึ่งในจังหวัดตาก

LCSH: Executive functions (Neuropsychology)
LCSH: Executive ability in children
LCSH: Early childhood education
LCSH: Psychological tests for children
Abstract: The purpose of this study was to investigate the impacts of the learning experiences based on EF Guideline on children's EF skills. EF Guideline was a research-based best practice tool developed to help early childhood teachers plan effective learning experiences to promote children's executive function (EF). The sample was 56 children at 5-6 years old who studied in kindergarten level 3, semester 1, academic year 2017 at a school in Tak Province, Thailand. The sample was divided into 2 groups using purposive sampling. The sample group included 28 children whose teachers planned and implemented learning experiences based on the EF Guideline. The control group included 28 children whose teachers planned and implemented learning experiences based on their own experiences. A paired t-test was utilized to investigate the significant differences in pretest to post-test mean scores on EF skills within group. A series of multivariate analysis of co-variance (MANCOVA) was performed to examine the significant differences in posttest mean scores on EF skills between the children in the sample and control groups as measured by MU.EF-101. The results showed that there were significant differences in pretest to posttest mean scores on EF skills of the children in the sample group (p<0.001). There also were significant differences in posttest mean scores on EF skills between the children in the sample and control groups (p<0.001). The children's EF skills in the sample group significantly had higher posttest mean scores on all components of EF skills when comparing to their own pretest mean scores and the mean scores of the children in the control group. The results indicated that the learning experiences based on EF Guideline have positive impact on children's EF skills. It is suggested that a similar future research is to be conducted with children of different age, in area another, and environment.
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการจัดประสบการณ์ตามแนวทางการส่งเสริมการคิดเชิงบริหารต่อทักษะการคิดเชิงบริหารในเด็กปฐมวัย แนวทางการส่งเสริมการคิดเชิงบริหารคือ เครื่องมือที่พัฒนาขึ้นจากฐานแนวคิดที่ได้จากการทบทวนวรรณกรรมงานวิจัยที่ศึกษาวิธีการที่มีประสิทธิภาพ เพื่อช่วยครูปฐมวัยในการวางแผนการจัดประสบการณ์ในการส่งเสริมการคิดเชิงบริหารในเด็กปฐมวัย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ เด็กอายุ 5 ถึง 6 ปี จำนวน 56 คน ที่ศึกษาอยู่ระดับชั้นอนุบาลศึกษาชั้นปี ที่ 3 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2560 ณ โรงเรียนแห่งหนึ่งในจังหวัดตาก งานวิจัยนี้ใช้วิธีการคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง แบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม คือ กลุ่มทดลอง (n=28) และกลุ่มควบคุม (n=28) โดยกลุ่มตัวอย่างในกลุ่มทดลองจะได้รับประสบการณ์การเรียนรู้จากครูที่ใช้เครื่องมือแนวทางการส่งเสริมการคิดเชิงบริหารในการวางแผนจัดประสบการณ์ และกลุ่มตัวอย่างในกลุ่มควบคุมจะได้รับประสบการณ์การเรียนรู้จากครูที่วางแผนการจัดประสบการณ์ตามประสบการณ์ของตนเอง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยของทักษะการคิดเชิงบริหารก่อนและหลังการทดลองภายในกลุ่ม คือ a paired t-test และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยของทักษะการคิดเชิงบริหารในกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม คือ MANCOVA โดยใช้แบบประเมิน MU.EF-101 ผลการวิจัยพบว่า คะแนนเฉลี่ยของทักษะการคิดบริหารก่อนและหลังการทดลองในเด็กกลุ่มทดลองมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ p < 0.001 โดยคะแนนเฉลี่ยหลังการทดลองสูงกว่าคะแนนเฉลี่ยก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติในทุกองค์ประกอบของทักษะการคิดเชิงบริหาร นอกจากนี้ยังพบว่า คะแนนเฉลี่ยของทักษะการคิดบริหารหลังการทดลองในเด็กกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ p < 0.001 โดยเด็กในกลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยหลังการทดลองสูงกว่าอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติในทุกองค์ประกอบของทักษะการคิดเชิงบริหารเมื่อเปรียบเทียบคะแนนเฉลี่ยของเด็กในกลุ่มควบคุม ในส่วนท้ายของรายงานการวิจัยนี้จะนำเสนอการอภิปรายผล ข้อเสนอแนะ ข้อจำกัด และข้อเสนอแนะจะกล่าวถึงในส่วนของการอภิปรายผล
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2019
Modified: 2023-08-10
Issued: 2023-08-10
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
Spatial: Tak
DegreeName: Master of Science
Descipline: Human Development
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5837618.pdf 3.76 MB13 2025-09-24 17:01:17
ใช้เวลา
-0.735626 วินาที

Chatchanan Arsan
Title Contributor Type
The impact of learning experiences based on EF guideline on children's executive function skills : a case study of a school in Tak province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chatchanan Arsan
Panadda Thanasetkorn
Patcharin Seree
วิทยานิพนธ์/Thesis
Panadda Thanasetkorn
Title Creator Type and Date Create
The correlation analysis between the visual-motor integration and the task of executive control in school-aged children
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Panadda Thanasetkorn;Nuanchan Chutabhakdikul
Krittiyanee Thammasarn.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The influences of music training on decision making in Thai adolescence
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Panadda Thanasetkorn;Nuanchan Chutabhakdikul
Anuch Sinarod.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the 101s : a guide to positive discipline parent training on parent practices and preschooer's executive function
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Vasunun Chumchua;Nuanchan Chutabhakdikul
Jutamard Suttho.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the 101S positive discipline storytelling on children's executive function and social-emotional skills in first-grade students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Nootchanart Ruksee;Nuanchan Chutabhakdikul
Inlaong Charoenphol.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the 101S storytelling on children's social-emotional and executive function development in preschool classrooms
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Nuanchan Chutabhakdikul;Nootchanart Ruksee
Piyanarth Themkumkwun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the learning experiences based on EF guideline on children's executive function skills : a case study of a kindergarten in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Patcharin Seree
Sutthirat Permsubhirunya
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of learning experiences based on EF guideline on children's executive function skills : a case study of a school in Tak province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Patcharin Seree
Chatchanan Arsan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impacts of the I am tap program on the preschool children's executive function skills
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Patcharin Seree
Apirak Tamaekong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of the EF guideline for writing learning experience plans on the preschool teachers' teaching skills : a case study of Kindergarten schools in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Seree;Panadda Thanasetkorn
Poonnasa Lekhawattananukit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impacts of the EF Guideline program on executive function skills ‪: a follow-up study of children in the classrooms where lesson plans were based on EF Guideline in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Athiwat Jiawiwatkul;Patcharin Seree
Worawalan Podhayanukul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Patcharin Seree
Title Creator Type and Date Create
The impact of the learning experiences based on EF guideline on children's executive function skills : a case study of a kindergarten in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Patcharin Seree
Sutthirat Permsubhirunya
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of learning experiences based on EF guideline on children's executive function skills : a case study of a school in Tak province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Patcharin Seree
Chatchanan Arsan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impacts of the I am tap program on the preschool children's executive function skills
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Patcharin Seree
Apirak Tamaekong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of the EF guideline for writing learning experience plans on the preschool teachers' teaching skills : a case study of Kindergarten schools in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Seree;Panadda Thanasetkorn
Poonnasa Lekhawattananukit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impacts of the EF Guideline program on executive function skills ‪: a follow-up study of children in the classrooms where lesson plans were based on EF Guideline in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Athiwat Jiawiwatkul;Patcharin Seree
Worawalan Podhayanukul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 10
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4,533
รวม 4,543 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 160,497 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,594 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 476 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 79 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 20 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 14 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 8 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 5 ครั้ง
รวม 162,693 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.212