แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A ubiquitous learning support system for inquiry-based learning using a knowledge management approach in promoting web programming skills of undergraduate students
ระบบสนับสนุนการเรียนรู้แบบยูบิควิตัสสำหรับการเรียนรู้แบบสืบเสาะโดยใช้การจัดการความรู้เป็นฐานเพื่อส่งเสริมทักษะการพัฒนาโปรแกรมแบบเว็บของนักศึกษาระดับปริญญาตรี

LCSH: Computer science -- Study and teaching
LCSH: Educational technology
LCSH: Ubiquitous computing
Abstract: Ubiquitous learning support systems have been developed and widely enhanced the value of instruction procedures in institutions in the past. However, during developing such systems, the mechanism for triggering students construct tenable knowledge in systematic way has not been proposed yet. In this study, concepts of inquiry-based learning process, knowledge management, and flipped learning were chosen as important strategies. A two-step between group experiments was conducted: the first study compared enhanced inquiry-based ubiquitous learning and conventional inquiry-based learning. 91 second year university students were involved to evaluate whether certain learning approaches affect students' performance. The first study has proven the value of the enhanced inquiry-based ubiquitous learning and yielded suggestions focusing on enabling students to communicate and construct a conception of programming with peer-to-peer and peer-to-teacher interactions during the in- and out-of-class learning process. Therefore, the second study developed ubiquitous learning support system basing on knowledge management model blended inquiry flipped classroom approach. 51 second year university students were involved to examine its effectiveness. The results of the two-part experiment showed that a) the proposed approach effectively enhanced the students' learning achievement, and b) the integration of knowledge management and inquiry-based learning approach into flipped classroom can improve students' learning performance in a web programming course.
Abstract: ระบบสนับสนุนการเรียนรู้แบบยูบิควิตัสได้ถูกพัฒนาและใช้เป็นเครื่องมือเพื่อส่งเสริมการจัดการเรียนการสอนในสถาบันการศึกษาต่าง ๆ อย่างกว้างขว้าง อย่างไรก็ตาม ยังไม่มีการสร้างกลไกลที่สามารถกระตุ้นการสร้างความรู้ที่ยั่งยืนของผู้เรียนอย่างเป็นระบบในระหว่างการพัฒนาระบบดังกล่าว ดังนั้นในการวิจัยนี้จึงได้ประยุกต์กรอบคิดเรื่องกระบวนการเรียนรู้แบบเสาะหาความรู้ การจัดการความรู้และการจัดการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านเพื่อออกแบบและพัฒนาระบบสนับสนุนการเรียนรู้แบบยูบิควิตัส โดยได้แบ่งการวิจัยออกเป็นสองระยะ ระยะแรกเป็นการศึกษาเพื่อเปรียบเทียบการจัดการเรียนการสอนผ่านระบบสนับสนุนการเรียนรู้แบบยูบิควิตัสโดยใช้กระบวนการเสาะหาความรู้แบบใหม่เป็นฐานและระบบสนับสนุนการเรียนรู้แบบยูบิควิตัสโดยใช้กระบวนการเสาะหาความรู้แบบปกติเป็นฐาน และได้ทำการทดลองกับนักศึกษาชั้นปี ที่สอง จำนวน 91 คน เพื่อประเมินว่าวิธีจัดการเรียนการสอนดังกล่าวมีผลต่อผลการเรียนของผู้เรียนอย่างไร จากการศึกษาระยะแรกพบว่าระบบสนับสนุนการเรียนรู้แบบยูบิควิตัสโดยใช้กระบวนการเสาะหาความรู้แบบใหม่เป็นฐานให้ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนที่ดีกว่า และนำไปสู่ข้อเสนอแนะเพื่อปรับปรุงการทำให้ผู้เรียนสามารถสื่อสาร และสร้างกรอบคิดเรื่องการเขียนโปรแกรม โดยใช้ปฏิสัมพันธ์ระหว่างเพื่อน และระหว่างผู้สอนทั้งในห้องเรียนและนอกห้องเรียน ด้วยเหตุนี้การวิจัยในระยะที่สองจึงเป็นการพัฒนาระบบการจัดการเรียนรู้ยูบิควิตัสโดยใช้รูปแบบการจัดการความรู้ ผสมผสานกับทฤษฎีกระบวนการเรียนรู้แบบเสาะหาความรู้ และการจัดการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านเป็นฐานและได้ทำการทดลองกับนักศึกษาระดับชั้นปีที่สอง จำนวน 51 คน ผลจากการทดลองทั้งสองระยะแสดงให้ เห็นว่า ก) ระบบการจัดการเรียนรู้ยูบิควิตัสที่พัฒนาขึ้นสามารถส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาอย่างมีประสิทธิภาพ และ ข) การใช้ระบบการจัดการเรียนรู้ยูบิควิตัสที่พัฒนาขึ้นด้วยกลยุทธ์การจัดการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านสามารถพัฒนาปรับปรุงความสามารถในการเรียนรู้ของผู้เรียนในวิชาการเขียนโปรแกรมแบบเว็บได้
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2018
Modified: 2023-08-09
Issued: 2023-08-09
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5738697.pdf 3.56 MB12 2025-10-16 15:36:13
ใช้เวลา
-0.771266 วินาที

Krittawaya Thongkoo
Patcharin Panjaburee
Title Creator Type and Date Create
Development of learning models to promote undergraduate students' understanding on database
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Watcharee Ketpichainarong;Sutha Luealamai
Hongsiri Piyayodilokchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Employing concrete models in a scaffolded learning unit to facilitate secondary and tertiary students' derivation of basic series formulars
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Namkang Sriwattanarothai;Patcharin Panjaburee
Parames Laosinchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a text-based math braille translation sorftware to enhance learning in mathematics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa;Bhinyo Panijpan;Patcharin Panjaburee
Wiraman Niyomphol
วิทยานิพนธ์/Thesis
A majority density approach with the cooperation of multiple experts for developing testing and diagnostic learning systems based on a concept-effect relationship model
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Parames Laosinchai;Wannapong Triampo
Dechawut Wanichsan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multimedia-supplemented instructional unit for learning household electrical energy consumption and conservation
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Wararat Wongkia
Dorji, Ugyen.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an adaptive web-based learning environment based on a formative assessment approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi;Monamorn Precharattana
Charoenchai Wongwatkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of Automatic Diagnostic Assessment System (ADAS) for promoting computer programming competency
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Parames Laosinchai;Khajornsak Buaraphan
Suchot Sinthsirimana.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Integrated learning styles and prefered digital learning types approach for developing an online learning system for university students' SQL learning in a database management course
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Wararat Wongkia;Pratchayapong Yasri
Jirapipat Thanyaphongphat
วิทยานิพนธ์/Thesis
A ubiquitous learning support system for inquiry-based learning using a knowledge management approach in promoting web programming skills of undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Krittawaya Thongkoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital game as a compiler to enhance C programming performance of university students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Kannika Daungcharone
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a personalized flipped learning system for promoting university students' information literacy, self-efficacy, and learning motivation : a comparative study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pratchayapong Yasri;Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi
Chuthathip Srisuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital citizenship computer game with a contextual decision-making-oriented approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana; Pratchayapong Yasri
Preeyada Tapingkae
วิทยานิพนธ์/Thesis
A formative assessment-based digital game for searching algorithm learning : finding defender game
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Khajornsak Buaraphan;Pratchayapong Yasri
Andang, Adi Fitria Hananto, 1992-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Monamorn Precharattana
Title Creator Type and Date Create
Development of a science learning unit to enhace high school students' understanding of rainbow based on predict-observe-explain approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Monamorn Precharattana;Supan Yodyingyong;Ekgapoom Jantarakantee
Choegyal, Sonam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multimedia-supplemented instructional unit for learning household electrical energy consumption and conservation
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Wararat Wongkia
Dorji, Ugyen.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an adaptive web-based learning environment based on a formative assessment approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi;Monamorn Precharattana
Charoenchai Wongwatkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
A ubiquitous learning support system for inquiry-based learning using a knowledge management approach in promoting web programming skills of undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Krittawaya Thongkoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital game as a compiler to enhance C programming performance of university students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Kannika Daungcharone
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital citizenship computer game with a contextual decision-making-oriented approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana; Pratchayapong Yasri
Preeyada Tapingkae
วิทยานิพนธ์/Thesis
Pratchayapong Yasri
Title Creator Type and Date Create
Integrated learning styles and prefered digital learning types approach for developing an online learning system for university students' SQL learning in a database management course
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Wararat Wongkia;Pratchayapong Yasri
Jirapipat Thanyaphongphat
วิทยานิพนธ์/Thesis
A ubiquitous learning support system for inquiry-based learning using a knowledge management approach in promoting web programming skills of undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Krittawaya Thongkoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital game as a compiler to enhance C programming performance of university students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Kannika Daungcharone
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a personalized flipped learning system for promoting university students' information literacy, self-efficacy, and learning motivation : a comparative study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pratchayapong Yasri;Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi
Chuthathip Srisuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital citizenship computer game with a contextual decision-making-oriented approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana; Pratchayapong Yasri
Preeyada Tapingkae
วิทยานิพนธ์/Thesis
A formative assessment-based digital game for searching algorithm learning : finding defender game
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Khajornsak Buaraphan;Pratchayapong Yasri
Andang, Adi Fitria Hananto, 1992-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 10
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,353
รวม 3,363 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 223,160 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 366 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 328 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 101 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
รวม 223,980 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.104