Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัจจัยด้านผู้บริหาร ปัจจัยด้านครู และปัจจัยด้านชุมชน ที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการของโรงเรียน
2) ศึกษาระดับการบริหารงานวิชาการของโรงเรียน 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านผู้บริหาร ปัจจัยด้านครู และปัจจัยด้านชุมชนที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการของโรงเรียน 4) สร้างสมการณ์พยากรณ์การบริหารงานวิชาการของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาชลบุรี เขต 1 กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ครูโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาชลบุรี เขต 1 จำนวน 292 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับได้แก่ 1) แบบสอบถามเกี่ยวกับปัจจัยด้านผู้บริหาร มีค่า 2) แบบสอบถามเกี่ยวกับปัจจัยด้านครู
3) แบบสอบถามเกี่ยวกับปัจจัยด้านชุมชน 4) แบบสอบถามเกี่ยวกับการบริหารงานวิชาการของโรงเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน (Pearsons correlation coefficient) และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน (Stepwise multiple regression analysis) ผลการวิจัย พบว่า 1) ปัจจัยด้านผู้บริหาร ปัจจัยด้านครู และปัจจัยด้านชุมชนของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาชลบุรีเขต 1 โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 2) การบริหารงานวิชาการของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาชลบุรีเขต 1 โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 3) ปัจจัยที่ส่งผลต่อการบริหารงานวิชาการของโรงเรียน มีความสัมพันธ์กับการบริหารงานวิชาการของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาชลบุรีเขต 1 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4) สมการพยากรณ์การบริหารงานวิชาการของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาชลบุรีเขต 1 ได้ร้อยละ 64.30 สามารถสร้างสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบ และคะแนนมาตรฐาน ได้ดังนี้
Ŷ = .95 + .29X1+ .17X8 + .15X3 + .10X5 + .10X2
ẑ = .37Z1 + .33Z8 + .19Z3 + .13 Z5+ .12Z2
The purposes of this research were: 1) to study the factors of administrators, the factors of teachers, and the factors of communities that affects the academic administration of school, 2) to study the level of the academic administration of school 3) to study the relationship among the factors of administrators, the factors of teachers, and the factors of communities 4) to create the equation that could predict the academic administration of school under the Chonburi primary education service area office 1. The total of a selected sample were 292 people. The instruments were used for collecting data was a five-rating scale questionnaire. The research instruments were: 1) the factors of administrators, 2) the factors of teachers, 3) the factors of administrators, and 4) the academic administration of school. The data were analyzed by a computer program; using Mean, Standard Deviation, Pearsons correlation, and Stepwise multiple regression. The findings were as follows: 1) The factors of administrators, the factors of teachers, and the factors of communities in school under the Chonburi primary education service area office 1 overall and in each aspect were at a high level.
2) the level of factors influencing academic administration of school under the Chonburi primary education service area office 1 overall and in each aspect were at a high level. 3) the factors influencing academic administration related to and the academic administration of school under the Chonburi primary education service area office 1 with statistically significant at the level of .01, and 4) academic administration of school under the Chonburi primary education service area office 1 was 64.30% accurate and the regression equations of points in the form of standard score as follow:
Ŷ = .95 + .29X1+ .17X8 + .15X3 + .10X5 + .10X2
ẑ = .37Z1 + .33Z8 + .19Z3 + .13 Z5+ .12Z2
มหาวิทยาลัยบูรพา. สำนักหอสมุด
Address:
ชลบุรี
Email:
buulibrary@buu.ac.th
Created:
2023
Modified:
2566-06-26
Issued:
2566-06-26
บทความ/Article
application/pdf
ISBN:
1906-9308
BibliograpyCitation :
HRD journal. Vol 14, No 1 (Jun. 2023), p. 66-84